شناسهٔ خبر: 55101197 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سناتور ارشد آمریکایی: عربستان کارنامه حقوق بشر خود را اصلاح کند

کریس مورفی خواستار ارائه تعهدات عربستان سعودی برای اصلاح کارنامه حقوق بشر خود طی سفر بایدن به این کشور شد.

صاحب‌خبر -

کریس مورفی، سناتور آمریکایی اعلام کرد حکومت سعودی باید کارنامه حقوق بشری خود را اصلاح کند.

به نقل از سی ان ان، کریس مورفی، عضو دموکرات سنای آمریکا و از اعضای کمیته روابط خارجی سنا شبکه گفت از ابعاد مختلف به سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی می‌توان نگاه کرد. نکته حائز اهمیت این است که پس از این سفر، سعودی‌ها چه تعهداتی برای اصلاح کارنامه وحشتناک حقوق بشری خود مطرح می‌کنند.

وی با اشاره به طیف گسترده ای از نقض حقوق بشر توسط عربستان خاطر نشان ساخت: سعودی‌ها می‌دانند آمریکا درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست چه نظری دارد. سعودی‌ها می‌دانند که از نظر ما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مسئول این قتل بوده است. سوال مطرح این است که آیا سعودی‌ها قصد دارند تغییر کنند یا خیر؟ در حال حاضر، بیش از یکصد زندانی سیاسی در عربستان زندانی هستند. چند تبعه آمریکایی در عربستان سعودی حضور دارند که سعودی‌ها اجازه خروج از عربستان را به آنها نمی‌دهند.

مورفی افزود باور من این است که سفر رئیس جمهور آمریکا مهم است مشروط به اینکه سعودی‌ها تعهداتی برای تغییر مطرح کنند، زیرا اگر ایالات متحده به جهانیان نشان دهد که در زمینه ائتلاف خودش با کشور‌هایی ازقبیل عربستان سعودی، حاضر است از حمایت خودش از دموکراسی و حقوق بشر دست بکشد، این وضع به توانایی ما برای گسترش حمایت علنی از دموکراسی‌ها و رژیم‌هایی ضربه می‌زند که به حقوق بشر احترام می‌گذارند. با همه این اوصاف، فارغ از اینکه این موضوعات در دیدار با مقامات سعودی مطرح شود یا نشود، مسئله اصلی این است که آیا سعودی‌ها حاضر به تغییر هستند یا خیر. اگر سعودی‌ها حاضر به تغییر باشند، این سفر می‌تواند ارزشمند تلقی شود.»

برچسب‌ها:

نظر شما