شناسهٔ خبر: 55094345 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

اعتراض معاون میراث فرهنگی به حذف زبان فارسی از کنکور

صاحب‌خبر -

به گزارش الف دکتر علی دارابی معاون میراث فرهنگی وزارت گردشگری در یادداشتی نوشت :

در خبرها آمده بود که برای کنکور سراسری ۱۴۰۲ دروس عمومی از جمله «ادبیات و زبان فارسی» حذف خواهد شد؟!

اصل ۱۵ قانون اساسی تصریح دارد که زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. روز ۲۷ شهریور را در تقویم رسمی کشور« روز شهریار» « روز زبان فارسی» ثبت کرده ایم.

جای بسی تعجب از متولیان سازمان سنجش که این خطای راهبردی را بدون مشورت با اعاظم و بزرگان حوزه زبان و ادبیات فارسی مرتکب شده اند و تأسف بار تر آنکه از نهادهای رسمی و غیر دولتی نیز صدای اعتراضی بلند نشده است؟!

 زبان فارسی از گذشته در میان اقوام متعدد ایرانی نقش رابط و همزه وصل را ایفا کرده است. ایران کشوری با گویش های مختلف؛ گیلکی، ترکی، بلوچی، لری، کردی، ترکمن، تاتی، ارمنی، آشوری و ...

ایران، افغانستان و تاجیکستان سه کشوری هستند که زبان رسمی آنها فارسی است. 
حتی فراتر از این سه کشور در بخش هایی از ازبکستان و چین زبان فارسی که امروزه با آن تکلم می کنیم از قرن سوم هجری زبان کتابت شده است. از هزار و صد سال پیش بسیاری از آثار، سروده ها، کتب و مقالات به زبان فارسی در سراسر دنیا در کتابخانه ها، دانشگاه ها قرار دارد.

 دکتر حسن انوری استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی در بیان اهمیت و ویژگی های زبان فارسی افزون بر نکات پیش گفته تصریح دارد که: « زبان فارسی قبل از فرانسوی و انگلیسی زبان بین المللی بوده است. از هندوستان تا جنوب شرقی اروپا و از آنجا تا امپراطوری عثمانی.


شاهکارهای جهانی چون شاهنامه فردوسی، دیوان کبیر مولانا، کلیات سعدی، دیوان حافظ و ... همه به زبان فارسی سروده شده است. 


از میان شش هزار زبان رایج در دنیا چند زبان قادر بوده است چنین شاهکارهایی را خلق کند؟


زبان و ادبیات فارسی، زبان هویتی و میراثی ما است. باید هر میزان می توانیم در حفظ، اشاعه، ترویج و اهمیت دادن آن همه تلاش کنیم. اصلاح تصمیم نادرست سازمان سنجش در حذف درس زبان و ادبیات فارسی از کنکور سال آینده نخستین گام است. 


فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای مطالبه این امر باید پیشگام باشد.

نظر شما