شناسهٔ خبر: 55077804 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ملک‌مکان:

باید هنر مدیریت مسجد را کسب کرد

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس با بیان اینکه مدیریت مسجد هنر است، بر لزوم کسب این هنر توسط متولیان و پی ریزی تحولاتی برای پررنگ‌تر شدن نقش مساجد در جامعه تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام حسین ملک‌مکان در همایش مسجد جامعه پرداز که در شیراز برگزار شد، با یادآوری اینکه مسجد همواره مهمترین پایگاه در مسائل دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بوده است، گفت: از بدو اسلام تاکنون مسجد نقشی ویژه در حرکت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایفا کرده است.

او، نقش مسجد در پیروزی انقلاب و پیشتیبانی از جبهه‌ها بر کسی پوشیده نیست، کمرنگ شدن نقش مساجد در سال‌های اخیر را موجب تاسف و نگرانی دانست و گفت: عوامل مختلفی در این موضوع نقش داشته و تاثیرگذار بوده که باید مشخص و مرتفع شود.

ملک مکان گفت: ایجاد فرهنگسراها، حسینیه‌ها و مهدیه‌ها باعث شده مسجد از مرکزیت بیفتد و اجتماعاتی که در مسجد شکل می‌گرفت پراکنده و سوق داده شد و می‌توان این موضوع را مدیریت و تدبیر کرد که حسینیه‌ها و تکایا می‌توانستند در کنار مسجد باشد و محوریت در اختیار مسجد باشد.

ملک‌مکان، امام جماعتی که باید امام محله باشد، صرفا امام جماعت است و ارتباطی که باید با اقشار مختلف ندارد، زمان اندک حضور امام جماعت در برخی مساجد و نبود وحدت رویه و همدلی مناسب بین اهالی مسجد را از دیگر دلایل موثر بر کمرنگ شدن نقش مساجد دانست.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس، حضور اندک جوانان و نوجوانان در بعضی مساجد را هم موثر بر کمرنگ شدن نقش محوری مسجد در محله دانست و گفت: باید ضمن کسب هنر مدیریت مسجد، تغییر و تحولاتی را پایه ریزی کرد که افراد جوان امور را به دست بگیرند.

ملک‌مکان ضمن انتقاد به این موضوع که برای برخی از ائمه جماعت، حضور و کار در مسجد، موضوعی جنبی شده است، گفت: مرکز اصلی و پایگاه یک طلبه باید مسجد باشد، زیرا مسئولیت ترویج دین مهمترین وظیفه طلاب محسوب می‌شود و مسجد بهترین مکان برای این هدف است.

محله اسلامی با محوریت مسجد و امام جماعت شکل می‌گیرد

رئیس بسیج مساجد و محلات استان فارس نیز در این همایش گفت: طرح‌هایی در بحث مسجد جامعه پرداز و محله اسلامی با محوریت مساجد شکل گرفته و هم‌افزایی مناسبی نیز رخ داده است.

سرهنگ عباس رضایی هم افزایی ایجاد شده زیر نظر نماینده، ولی فقیه در استان را باعث جلوگیری از اقدامات جزیره‌ای دانست و گفت: طرح محله اسلامی با محوریت مسجد و امام جماعت شکل می‌گیرد و در این طرح ۱۲۰ مسجد و پایگاه مقاومت متولی طرح محله اسلامی است.

او گفت: در وهله اول اعلام شده محور مسجد و محله امام جماعت است، تشکیل شورای تحول محله با مسئولیت و ریاست امام جماعت در دستور کار قرار می‌گیرد و کارگاه فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و سلامت و خدمات رسانی تشکیل می‌شود.

رضایی گفت: اولین ماموریت اینست که مشکلات محله بررسی می‌شود، محله سالم محله‌ای مطالبه گر در راستای بیانیه گام دوم انقلاب است و پیاده سازی عملیات میدانی، احصاء مشکلات و رفع مشکلات در کارگروه‌های مختلف شکل می‌گیرد و در محله اسلامی شورای تحول محله با محوریت امام جماعت انجام می‌شود.

نظر شما