شناسهٔ خبر: 55073533 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

وال استریت ژورنال بررسی کرد:

سفر بایدن به عربستان در اوج هم‌گرایی ریاض و مسکو

روزنامه وال استریت ژورنال سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان را در اوج نزدیکی ریاض به مسکو توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش ایلنا، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های سعودی گزارش داد « جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی به عربستان سفر می‌کند که این کشور بیش از هر زمان دیگری به روسیه نزدیک شده است.

در این گزارش به نقل از مقام‌های سعودی آمده است: «در حالی که بایدن برای سفر به عربستان سعودی آماده می‌شود، این کشور  نفت‌خیز بیش از هر زمان دیگری به روسیه نزدیک شده است و هیچ برنامه‌ای برای جدایی از مسکو یا کمک به واشنگتن از طریق پمپاژ بیشتر نفت ندارد». 

وال استریت ژورنال نوشت: «مشارکت فزاینده بین روسیه و سعودی‌ها که ریشه در ظرفیت عظیم آن‌ها برای تولید نفت دارد، توافق نفت در برابر امنیت بین واشنگتن و ریاض را که عمر آن به حدود نیم قرن می‌رسد و یک عنصر اصلی پس از جنگ جهانی دوم بود، تغییر داده است».

این روزنامه افزود:‌«سعودی‌ها در دوره پیش از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین درخواست‌های غرب برای صادرات بیشتر نفت جهت کمک به کاهش قیمت‌های بین‌المللی را که در ماه مارس به حدود ۱۴۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت، نادیده گرفتند». 

در این گزارش توضیح داده شده است: «عربستان سعودی در دوران جنگ سرد متحد نزدیک واشنگتن بود و به عنوان سکوی پرشی برای نیروهای آمریکایی در جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ عمل کرد، اما روابط دو جانبه با تلاش باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران به عنوان دشمن سعودی‌ها در سال ۲۰۱۵ قطع شد. البته واشنگتن در دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که از این توافق خارج شد،  به دنبال تقویت روابط با ریاض بود، اما قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در سال ۲۰۱۸ در استانبول باعث تنش در روابط شد و غرب از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی فاصله گرفت».

به گزارش وال استریت ژورنال، این در حالی است که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه روابط شخصی خود را با شاهزاده جوان در زمانی که بیشتر کشورهای توسعه یافته او را نادیده می گرفتند، عمیق‌تر کرد‌.

بر اساس این گزارش، مقام‌های آمریکایی به صراحت اعلام کرده اند که بایدن مصمم است تا تمایل عربستان به سمت روسیه را بررسی کند، موضوعی که تلاش‌های او برای کاهش تورم شدید را مختل کرده، محبوبیت او را کاهش داده و امیدهای حزب دموکرات برای کنترل کنگره را از بین برده است. 

نظر شما