شناسهٔ خبر: 55070358 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون صنایع دستی کشور با حضور در گلستان خبر داد؛

ارائه نام‌نشان صدبازار در سراسر کشور

گرگان-معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نام نشان صدبازار در تهران و باقی استان‌ها ارائه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر مریم جلالی اظهار کرد: صنایع دستی باید محتوای خود را به روز و کاربردی کند و دستگاه‌های متولی برای تحقق این موضوع باید ساز و کارهای تسهیلات و مجوز و همچنین سازوکارهای احداث را تسهیل کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: از سمت دیگر رویکرد صنایع دستی به عنوان یک صنعت مصرف کننده باید به رویکردهای صنعت مولد تبدیل شود.

وی افزود: در حال تدارک برندی به نام صد بازار هستیم که پایگاه آن در روزهای پنجشنبه و در تهران است و به زودی در تمام استان‌ها تکثیر می‌شود.

جلالی در ادامه گفت: این نام نشان با هدف جلب رضایت تولیدکننده‌ها در راستای رونق بخشیدن به بازار و تکامل زنجیره ارزش ایجاد شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین تصریح کرد: همزمان با عید غدیر این پایگاه صد بازار در تهران افتتاح شده و سایر استان‌ها نیز موظفند این بازارچه‌های دائمی را با کمک سایر دستگاه‌ها همانند استانداری‌ها شهرداری‌ها آموزش و پرورش و … ایجاد کنند.

وی افزود: صنایع دستی یکی از ارزشمندترین مزیت‌های رقابتی پایدار ایران اسلامی بوده که متأسفانه کمتر به آن توجه شده است.

جلالی ادامه داد: اگرچه آمارهای زیادی برای اخذ تسهیلات ارائه خدمات این حوزه وجود ندارد اما صنایع‌دستی راه برون رفت از انسدادهای اقتصادی و فرهنگی کشور است.

کهمعاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: امیدواریم در برنامه هفتم توسعه که هم اکنون در حال نگارش است بتوانیم جایگاه صنایع دستی را به آنچه که استحقاق آن را دارد رسانده و توجه متولیان امر را به این موضوع که صنایع دستی اقتصاد ما را تضمین می‌کند، جلب کنیم.

وی افزود: آن چیزی که زنان می بافند و می‌دوزند نتیجه سلیقه، دانش، مهارت و روح ایرانی است که در هنر سنتی ما تجلی پیدا کرده و وظیفه ما برگرداندن صنایع دستی به حیثیت عمومی است که پیش از این داشته است.

جلالی ادامه داد: ما به عنوان خادمان این فرهنگ باید به خلق زنجیره ارزش از ابتدای ایده تا مصرف توجه کرده تا بتوانیم از طریق صنایع دستی کمک شایانی به اقتصاد پایدار، اقتصاد محیط زیست و اقتصاد هویت بنیان کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص جایگاه صنایع دستی در اقتصاد کشور گفت: به دلیل اینکه سهم زیادی از صنایع دستی مان در منازل تولید می‌شود هیچ آمار دقیقی از این موضوع نداریم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: صنایع دستی برای گردشگران جذابیت‌هایی دارد که با جمع بستن سه هویت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از این موضوع می‌تواند موجب یک جهش در حوزه‌ها شود.

باوی در خصوص میزان اشتغال ایجاد شده از طریق صنایع دستی گفت: با توجه سرمایه‌گذاران و متولیان امر به صنایع دستی کشور ما می‌توانیم شاهد یک جهش اساسی در این حوزه باشیم.

جلالی افزود: صنایع دستی پایگاه و بنیان گردشگری است و ما باید یک همگرایی اساسی بین صنایع دستی و گردشگری داشته باشیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف ما در دوره جدید این است که بتوانیم سه رکن میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به هم پیوند دهیم.

وی در خصوص حضور صنایع دستی کشور در مجامع بین‌المللی گفت: حضور در این مجامع تابع برخی قوانین و دستورالعمل‌هایی است و سهمیه‌هایی برای آن وجود دارد.

جلالی همچنین گفت: اگر بخواهیم در این مجامع حضور پیدا کنیم باید با استانداردهای جهانی آشنا شده و شاخص‌های بین‌المللی را بشناسیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: ایجاد کارگروه‌های تخصصی در حوزه صنایع دستی و پیوست‌های میراث ناملموس و همچنین تکمیل بانک اطلاعاتی صنایع دستی از برنامه‌های ما برای حضور در مجامع بین‌المللی است.

وی گفت: چنانچه بانک اطلاعاتی ما کامل شود، سپس طبقه بندی اختصاصی انجام شده و بعد از آن شاخص‌ها را احراز کنیم می‌توانیم حضور بین المللی داشته باشیم.

نظر شما