شناسهٔ خبر: 55068770 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارشناس مسائل منطقه بررسی کرد:

نجات جسد نیمه‌جان رژیم صهیونیستی؛ هدف بایدن در سفر منطقه‌ای

کارشناس مسائل منطقه با تحلیل سفر منطقه‌ای رئیس جمهور آمریکا به منطقه تأکید کرد: مهم‌ترین هدف بایدن از این سفر تشکیل ناتوی عبری ـ عربی و نجات جسد نیمه‌جان رژیم صهیونیستی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران‌نیوز با تحلیل اهداف سفر منطقه‌ای جو بایدن اظهار کرد: سفر قریب‌الوقوع جو بایدن به منطقه در شرایط حساس و بحران اوکراین، شرایط فلسطین اشغالی و عربستان سعودی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی عنوان کرد: چند موضوع مهم در دستور کار جو بایدن در سفر منطقه‌ای قرار دارد، نخست اینکه با توجه به اینکه نهادهای اطلاعاتی آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند که ملک سلمان پادشاه عربستان قادر به اداره این رژیم نیست و باید قدرت را به فرزند خود محمد بن سلمان واگذار کند.
 
این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: از آنجا که محمد بن سلمان به دلیل قتل جمال خاشقچی در مقر کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مورد نفرت عمومی قرار دارد و پرونده او همچنان باز است و جنگ یمن نیز برای عربستان ۵۰ میلیارد دلار بدون نتیجه هزینه داشته و دستگیری بدون محاکمه ۴۰۰ شاهزاده و نخبگان سیاسی این رژیم موجب شده محمد بن سلمان از محبوبیت داخلی و خارجی برخوردار نباشد.
 
هانی‌زاده یادآور شد: بنابراین سفر جو بایدن به منطقه برای مشروعیت‌بخشی به حاکم آینده ولیعهد جوان رژیم سعودی یعنی محمد بن سلمان بوده و موضوع دیگر عادی‌سازی و تسریع در روند عادی‌سازی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در جریان دیدار جو بایدن با سران ۶ کشور شورای همکاری خلیج فارس، رئیس جمهور آمریکا از کشورهای عضو این شورا خواهد خواست تا با رژیم صهیونیستی همکاری لازم را داشته باشند.
 
این کارشناس مسائل منطقه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف صهیونیستی جو بایدن برای سفر به منطقه، تأکید کرد: با توجه به ناپایداری‌ها، شکست متوالی کابینه‌های رژیم صهیونیستی و انحلال کرسنت و برگزاری چهار دوره انتخابات در اراضی اشغال طی سه سال گذشته نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به سرعت به سمت فروپاشی در حال حرکت است.
 
رژیم صهیونیستی به سمت سقوط در حال حرکت است
هانی‌زاده تبیین کرد: بحران‌های سیاسی، داخلی، تعدد احزاب در اراضی اشغالی، ناپایداری امنیتی و اقتصادی در اراضی اشغالی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به سرعت به سمت سقوط در حال حرکت است و جو بایدن برای کمک به مقاومت این رژیم و ثبات نسبی در اراضی اشغالی به منطقه سفر خواهد کرد.
 
وی در ادامه توضیح داد: موضوع مهم‌تر شکل‌گیری ناتوی عبری ـ عربی علیه محور مقاومت و ایران است، اما به دلیل مخالفت سه کشور مهم منطقه یعنی مصر، اردن و عراق با شکل‌گیری ناتوی عبری ـ عربی علیه ایران اسلامی به نظر نمی‌رسد چنین مجموعه‌ای در سفر بایدن به منطقه تشکیل شود.
 
این کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد: مصر، عراق و اردن معتقدند که شکل‌گیری ناتوی عبری ـ عربی موجب بحران امنیتی بیشتری در منطقه می‌شود و ایران اسلامی بخشی از کشورهای مهم منطقه بوده و نمی‌توان ایران را دشمن کشورهای عربی تلقی کرد، به همین دلیل سران سه کشور اردن، مصر و عراق با شکل‌گیری چنین مجموعه‌ای مخالف هستند.
 
هانی‌زاده عنوان کرد: بنابراین سفر بایدن به منطقه علاوه بر موارد یاد شده در رابطه با مسائل انرژی هم صادق خواهد بود، اما مسئله انرژی در اولویت نخست سفر بایدن به منطقه نیست، به همین دلیل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به خصوص کویت، رژیم سعودی، امارات و قطر آمادگی دارند سقف صادرات نفتی خود را به کشورهای اروپایی و آمریکا افزایش دهند تا جایگزین نفت روسیه شود.
 
وی بیان کرد: بحران اوکراین نیز در دستور کار سفر منطقه‌ای بایدن قرار دارد، اما بحران انرژی آمریکا در درجه اهمیت کمتری در سفر بایدن به منطقه قرار دارد، چرا که کشورهایی مانند عربستان و امارات این قول را به آمریکا داده‌اند که سقف صادرات نفتی خود را به آمریکا افزایش دهند و عربستان نیز آمادگی دارد روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت به آمریکا صادر کند و طبیعتاً آمریکا و کشورهای اروپایی در زمینه انرژی خیلی نگرانی ندارند.

نظر شما