شناسهٔ خبر: 55064662 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

۲ میلیارد و ۱۳۱ میلیون سفر در ۳ ماه

روزنامه جوان

رئیس پلیس راهور فراجا از افزایش سفر‌های بین‌شهری خبر داد و گفت که در سه ماهه اول امسال ۲ میلیارد و ۱۳۱ میلیون سفر ثبت و بیشترین مسافرت‌ها در تعطیلات بین‌هفته‌ای انجام شده است.

صاحب‌خبر -

رئیس پلیس راهور فراجا از افزایش سفر‌های بین‌شهری خبر داد و گفت که در سه ماهه اول امسال ۲ میلیارد و ۱۳۱ میلیون سفر ثبت و بیشترین مسافرت‌ها در تعطیلات بین‌هفته‌ای انجام شده است.
کاهش آمار کرونا و برداشتن محدودیت‌های تردد، آغاز فصل تابستان و تعطیلی مدارس و از همه مهم‌تر تعطیلات بین‌هفته‌ای آمار سفر‌ها را به شدت افزایش داده است، به‌طوری‌که رئیس پلیس راهور فراجا صبح دیروز در نشست خبری با خبرنگاران از ثبت ۲ میلیارد و ۱۳۱ میلیون تردد در سه ماهه اول امسال در کشور خبر داد و گفت ما بیشترین مسافرت‌ها را در تعطیلات بین‌هفته داشتیم و تعطیلات عید قربان باعث شد حجم سنگینی از سفر‌ها را در محور‌های مازندران، گیلان و شهر‌های زیارتی شاهد باشیم. وی با اشاره به ۳۸ میلیون وسیله نقلیه در کشور و تولید خودرو‌های جدید و واردات خودرو در آینده و متعاقب آن افزایش سفر‌ها به ضرورت برنامه‌ریزی در این حوزه از سوی سازمان‌های مربوط برای سفر‌های ایمن تأکید کرد.
برطرف نشدن نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها و عمل نکردن خودروسازان به تعهدشان در بالا بردن کیفیت و ایمنی خودرو‌ها دو موضوعی بودند که سردار هادیانفر اعلام کرد در افزایش مرگ و میر در سانحه‌های رانندگی نقش زیادی دارند.
به گفته وی، ۹۰درصد تصادفات فوتی و جرحی مربوط به خودرو‌های تولید و مونتاژ داخل است که همگی از پایین بودن کیفیت و ایمنی خودرو‌ها حکایت دارد و نشان می‌دهد خودروسازان هنوز در این زمینه گام مثبتی برنداشته‌اند.
بهانه‌تراشی‌های خودروسازان
سردار هادیانفر در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اینکه پس از انتقادات فراوان در خصوص پایین بودن کیفیت و ایمنی خودرو‌های داخلی و مونتاژی آیا شما شاهد اقدام ملموسی از سوی خودروسازان بوده‌اید، گفت: «پس از پیگیری مطالبات مردمی از سوی رسانه‌ها و پلیس برای برطرف کردن ایرادات و ایمن کردن خودروها، مدیران خودروسازی برای بالا بردن کیفیت و ایمنی خودرو فعال شده‌اند، اما آن‌ها یکسری مشکلاتی را از قبیل بالا بودن هزینه‌ها و تحریم مطرح می‌کنند و مثلاً می‌گویند اگر بخواهیم برای تولید خودرو از ورق مناسب استفاده کنیم، قیمت آن بالاست که این بهانه‌ها به نظرم با توجه به بالا بودن قیمت خودرو قابل قبول نیست. در واقع در این مدت هنوز آن‌ها گام مثبت و قدم جدی در بالا بردن کیفیت و ایمنی خودرو بر‌نداشته‌اند و اگر این اقدامات صورت نگیرد، حتماً در روز‌های آتی دچار مشکل خواهند شد. آن‌ها نیازمند کمک ما هستند و اگر می‌خواهند کمک‌شان کنیم باید گام‌های مؤثری در این حوزه بردارند.»
تیبا و سمند شماره‌گذاری نمی‌شود
خودرو‌های تیبا و سمند به جز سمند سورن، شماره‌گذاری نمی‌شوند؛ این پاسخ سردار هادیانفر به پرسشی بود که شنیده‌ها حکایت از آن داشت خودروسازان در حال رایزنی با پلیس برای شماره‌گذاری مجدد دو خودروی ناایمن تیبا و سمند هستند. وی در این‌باره عنوان کرد: «براساس نامه سازمان استاندارد به علت نداشتن ایمنی همه مدل‌های سمند و تیبا به جز سمند سورن شماره‌گذاری نمی‌شوند و پلیس با هیچ امضای طلایی این دو خودرو را شماره‌گذاری نمی‌کند، مگر اینکه خودروسازان براساس گزارش سازمان استاندارد، کیفیت و ایمنی این دو خودرو را به صورت کامل رعایت کنند.»
عیدی پلیس به شهروندان
رئیس پلیس راهور فراجا همچنین در آستانه عید غدیر از دو عیدی پلیس به شهروندان خبر داد و گفت: «در عید غدیر خدماتی به عنوان عیدانه به رانندگان ارائه خواهد شد. افرادی که در هر سطحی گواهینامه دریافت می‌کنند در این ایام حداکثر ظرف ۷۲‌ساعت مشروط بر درست بودن اطلاعات آن‌ها گواهینامه این افراد به آدرس منزلشان ارسال خواهد شد. همچنین افرادی که توانایی پرداخت جرایم رانندگی خود را به صورت یکجا ندارند، می‌توانند با طرح پرداخت قسطی و بدون پیش‌پرداخت، وسیله نقلیه خود را ترخیص کنند.»
سردار هادیانفر در قسمت دیگری از سخنانش از همکاری پلیس با بیمه مرکزی خبر داد و از رانندگان درخواست کرد نکات ایمنی را رعایت کنند. او همچنین عنوان کرد که پلیس، اطلاعات رانندگان پرخطر را لحظه به لحظه در اختیار بیمه قرار می‌دهد.
سردار هادیانفر در خصوص احراز الکترونیکی هویت آدرس پستی هم گفت: «احراز الکترونیکی هویت آدرس پستی نیز در دستور کار ماست و مستأجر نیازی نیست اقدام خاصی انجام دهد. این اطلاعات بین ما و پست تبادل شده و گام بسیار بزرگی است که جلوی کاغذ‌های صوری را می‌گیرد.»
خودرو‌های رسوبی
رئیس پلیس راهور انتظامی کشور با اشاره به خودرو‌های رسوبی گفت: «بخشی از خودرو‌های توقیفی که شامل ۳۶ درصد است، مشکلات دادگاهی دارند و بیشتر آن‌ها به دلیل مهریه در پارکینگ هستند. ۱۴ درصد به دلیل تصادفات، ۱۲درصد نیز در سن فرسودگی هستند و ۸ درصد نیز نقص مدارک هویتی دارند. همچنین بخشی از این خودرو‌ها بیش از ۶۰ درصد خسارت دیده‌اند و ۵ درصد به دلیل عدم تمکن مالی ترخیص نشده‌اند.»
۲۹۲ هزار و ۷۶۷ موتورسیکلت در پارکینگ هستند که ۶۹ درصد در سن فرسودگی و اسقاط قرار دارند، ۱۷ درصد در تصادفات نقش داشته‌اند و ۶ درصد نقص مدارک هویتی دارند.
۶۲ درصد از جانباختگان نیروی کار هستند
به گفته رئیس پلیس راهور در سال ۱۴۰۰ در سه ماهه ابتدای سال، میزان فوت شدگان سوانح رانندگی ۴ هزار و ۲۱۴ نفر بود و در سال جاری در این مدت ۳ هزار و ۹۵۳ نفر شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶۲درصد جانباختگان در سن کار هستند و بیشترین تصادفات ۱۲ استان فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی و  غربی،   تهران بزرگ، مازندران، مرکزی و گیلان اتفاق می‌افتد.
‌رئیس پلیس راهور در پایان هم از پلاک نکردن خودرو‌های امریکایی و لوکس در کشور خبر داد.

نظر شما