شناسهٔ خبر: 55056272 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

معاون وزیر آموزش و پرورش:

توسعه هدفمند مدارس غیردولتی به گسترش عدالت آموزشی درمدارس دولتی کمک می کند

بخشی از ماموریت و هدف آموزش و پرورش، تربیت دانش آموز در ترازجمهوری اسلامی است. نهاد تعلیم و تربیت به تنهایی قادر به تحقق این هدف نیست و همه ی ذی نفعان و مردم و نهادهای انقلابی و مذهبی و دستگاه های دولتی باید در رسیدن به این مهم ورود کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان در برنامه ی اجتماعی رادیو گفت و گو اظهار کرد: امروزه موضوع تنوع مدرسه در اغلب کشور های جهان امری پذیرفته شده است به گونه ای که در اکثر کشور های جهان می توان مدارس دولتی ؛ مدارس غیردولتی ؛ مدارس استعداد های درخشان و مدارس استثنایی را مشاهده کردو ‌در کشور ما هم براساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی این مدارس پذیرای کودکان و نوجوانان هستند وعلی رغم انتقاداتی که از کثرت و تنوع مدارس در نظام آموزشی ما وجود دارد تلاش برنامه ریزان این است این تنوع به پاسخگویی به سلایق مختلف منجر گردد و تلاش و هدف گذاری ما در خصوص مدارس غیر دولتی این است که مدارس غیردولتی کمک کننده و یاریگر مدارس دولتی برای ارتقاء کمی و کیفی خود باشد .

رئیس سازمان مدارس مراکز غیردولتی گفت : دو نوع نگاه و رویکرد در بین نخبگان علمی و سیاسیون و افکارعمومی در خصوص مدارس غیردولتی حاکم است، نگاه اول این است که مدارس غیردولتی به گسترش عدالت آموزشی درمدارس دولتی کمک می کنند برای مثال در شرایطی که ما درظرفیت فضاهای آموزشی و تأمین نیروی انسانی با مشکل مواجه هستیم و امکانات و تجهیزات موجود کفاف جمعیت دانش آموزان سراسر کشور را نمی دهد نگاه بر این است افرادی که توانایی مالی دارند با هزینه های خود بخشی ازهزینه های آموزش و پرورش را عهده دار شوند و این درواقع این مشارکت مردمی منجر به بهبود و افزایش خدمات دولت به مدارس دولتی و نهایتا ارتقا کمی و کیفی مدرسه های دولتی می گردد .

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وتوسعه مشارکت های مردمی خاطر نشان کرد: نگاه دوم این است که؛ برخی می گویند آموزش و پرورش طبقاتی شده است و هرکسی پول بیشتری داشته باشد می تواند در مدارس بهتری تحصیل کند هرچند کلیت این حرف محل تامل و تردید جدی است اما در این خصوص برنامه ریزی شده تا در مناطق محروم از طریق همکاری با نهاد های انقلابی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)اجازه داده نشود تا کسانی که امکان پرداخت این شهریه ها را ندارند از ورود شان به این مدارس ممانعت شود که اجرای طرح مدارس همدل و ثبت نام بیش از 12128 دانش آموز در مدارس غیردولتی نمونه ای از این همکاری می باشد.

احمد محمودزاده در مصاحبه با رادیو گفت و گو افزود: بخشی از ماموریت که در آموزش و پرورش وجود دارد و رسالت سنگین آن تربیت دانش آموز در ترازجمهوری اسلامی است . این امر مهم وظیفه دستگاه آموزش و پرورش است اما نهاد تعلیم و تربیت به تنهایی قادر به تحقق این هدف نیست و همه ی ذی نفعان و مردم و نهادهای انقلابی و مذهبی و دستگاه های دولتی باید در رسیدن به این مهم ورود کنند.

محمودزاده اظهار داشت : اگر مدارس غیردولتی نباشند جمعیت دانش آموزان به سوی مدارس دولتی سرازیرمی شوند وتراکم جمعیت کلاس های درس و مدرسه بیشترمی شود. مدارس غیردولتی به سرانه فضای آموزشی مدارس دولتی و رفع قسمت قابل توجهی ازکمبود نیروی انسانی در مدارس کمک کرده است. مدارس غیردولتی دسترسی دانش آموزان به مدرسه راتسهیل کرده اند .

معاون وزیر با اشاره به اهتمام وزیر محترم و ایجادقرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین بیان داشت : اگر دولت بتواند همه ی این کمبود ها را رفع کند و دانش آموزان بدون پرداخت هزینه ای تحصیل کنند به طریق اولی بهتر است اما اغلب کشورها با توجه به حجم بسیار بالای کاری که باید در آموزش و پرورش صورت گیرد و اهمیت موضوع ، از ذی نفعان در آموزش و پرورش کمک گرفته اند ، در کشور ما نیز کمک گرفتن از ذی نفعان قانونی است .قانون هم اجازه برپایی مدارس غیردولتی را داده است وگرفتن شهریه نیز مطابقت ماده 15 و 16 قانونی است. در ادامه انشالله در این دولت گام های اساسی کیفیت بخشی جهت تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی و درجهت خودسازی و جامعه سازی صورت می پذیرد .

محمود زاده با بیان اینکه یکی از رویکرد ها و اقدامات ما در آینده، ارتقای آموزش وپرورش باحضورهمه ذی نفعان است، گفت: در راستای اجرایی شدن سند تحول دولت مردمی مبنی بر مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش، برنامه ریزی کرده ایم از طریق افزایش مشارکت اجتماعی – تربیتی اولیا، معلمان، نهادهای دولتی و عمومی، مردمی و غیردولتی، بهسازی آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی صورت پذیرد تا شاهد آماده سازی همه ساحتی دانش آموزان و تنوع بخشی به فعالیت های تربیتی و پرورشی و قرآنی مدارس غیردولتی باشیم.

نظر شما