شناسهٔ خبر: 55053165 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بارش‌ سیل‌آسا و مرگبار در هرمزگان

مشرق نيوز

عصر یکشنبه با ورود سامانه بارشی مونسون تحت تاثیر قرار گرفت و این سامانه، سبب طغیان رودخانه‌های فصلی، جاری شدن سیل، تخریب راه‌های مواصلاتی روستایی، قطع برق، خسارت به مزارع و مرگ یک نفر شد.

صاحب‌خبر -
 
بارندگی شدید در شرق هرمزگان که از عصر روز یکشنبه شروع شده است موجب تخریب بخشی از پل موقت بیلی بر روی رودخانه جگین در روستای درنگ مدوی بخش گافر و پارامون شهرستان بشاگرد شد.

فرماندار شهرستان بشاگرد دیروز گفت: امکان رفت و آمد برای اهالی ۱۵ روستای پشت کوه گافر و پارامون به مرکز شهرستان وجود ندارد. یعقوب دادعلی‌زاده گفت: در بخش گوهران و در حوزه سرحدی هم به علت بسته بودن مسیر، اهالی ۱۰ روستا برای رفت و آمد با مشکل روبه‌رو هستند و برق آنها نیز قطع است.

وی گفت: در مسیر گوروی به کارگنجی و دستگرد و درگاز هم ۲ پل تخریب شده است و رفت و آمد به کندی صورت می‌گیرد.

فرماندار شهرستان بشاگرد اظهار کرد: رفت و آمد به روستاهای گوه کوه، دولت‌آباد، درکاه و تچ از محور بیخ کهنو امکان‌پذیر نیست و در بخش مرکزی هم، مسیر روستاهای براهنگ، بستکان، زرآباد و مرنگ بسته است. دادعلی‌زاده افزود: بیشترین خسارت به کشاورزی و زمین‌های حاشیه‌ای رودخانه‌ها وارد شده است.

همچنین وقوع سیل در این منطقه باعث مرگ یک دختر بچه 9 ساله شد. دهیار روستای پگو سیریک نیز در این باره گفت: این دختر در حال عبور از بستر رودخانه فصلی برای رسیدن به محله‌ای دیگر در روستا بود که در سیل گرفتار و غرق شد.

وی افزود: با تلاش اهالی روستا، بلافاصله جسد این دختر از آب گرفته شد اما به علت نبود امکانات درمانی این کودک احیا نشد و جان باخت. روستای پگو با ۴۳۰ نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری مرکز سیریک واقع است و به علت سخت گذر بودن امکان ارائه خدمات اورژانسی در مواقع سیل فراهم نیست و بیشتر مسیرهای این منطقه به علت آبنماها و طغیان رودخانه‌های فصلی مسدود است.

بارش‌های سیل‌آسا در شرق استان هرمزگان در حالی اتفاق افتاد که مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان هشدارهای لازم را از قبل داده و تاکید کرده بود مردم مناطق شرق هرمزگان تا روز سه‌شنبه از حضور در حاشیه رودخانه‌های فصلی و صعود به ارتفاعات پرهیز کنند.

مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از صدور هشدار سطح نارنجی جوی و دریایی برای بعد از ظهر شنبه 18 تیر تا روز سه‌شنبه 21 تیرماه خبر داده و از مردم خواسته بود در مدت یادشده از تردد در حاشیه رودخانه‌های فصلی، صعود به ارتفاعات، فعالیت‌های تفریحی و شنا در دریای عمان و تنگه هرمز، بویژه جزیره لارک اکیدا خودداری کنند.

وی با اشاره به رگبارهای ناگهانی و احتمال آب‌گرفتگی معابر توصیه کرد: شناورهای سبک از تردد در دریا خودداری کنند و مردم سراسر هرمزگان در تعطیلی عید سعید قربان جانب احتیاط و ایمنی را در سفرهای بین‌شهری و روستایی رعایت کنند.

شاید همین هشدارها باعث شد که جاری شدن سیل در شرق استان خسارت جانی زیادی را به دنبال نداشت.

* بارش ۷۱ میلیمتری باران در روستای کاهکن بشاگرد کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان نیز دیروز گفت: در شبانه‌روز گذشته با فعالیت سامانه فصلی مونسون در روستای کاهکن شهرستان بشاگرد ۷۱ میلیمتر باران بارید.

مجتبی حمزه‌نژاد افزود: در کرمستان ۲۴ میلیمتر، روستای مُلکَن 17.5 میلیمتر، سردشت و خمینی شهر نیز 13.7 میلیمتر بارش ثبت شد. وی گفت: در برخی مناطق شهرستان‌های سیریک و میناب از جمله بخش سندرک نیز باران شدید سبب طغیان رودخانه‌های فصلی شد.

بارش‌های سیل‌آسا در شهرستان سیریک سبب مسدود شدن ۴ راه روستایی شد و نیروهای امدادی در حال بازگشایی مسیرها هستند. بارش‌ شدید باران سبب طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب در مناطق متأثر از بارندگی‌ها شد و در بخش سندرک گزارش‌های محلی حاکی از شکسته شدن یک سد بود.

در همین زمینه مجید سلحشور، فرماندار ویژه میناب نیز دیروز اظهار داشت: در منطقه بشاگرد و بخش سندرک که از لحاظ اقلیمی شبیه بشاگرد است شاهد فعال شدن بارش‌های فصلی و موسمی سامانه مونسون بودیم که سبب شد رودخانه‌های سندرک و آرنگو طغیان کنند. وی افزود: این رودخانه‌ها به رودخانه تلنگ سرازیر می‌شوند.

در حریم این رودخانه بزرگ ما شاهد روستاهای ده‌گانه تلنگ هستیم که نگرانی از ورود آب به منازل مردم و زیر آب رفتن روستاها وجود داشت اما خوشبختانه میزان بارندگی و سطح طغیان در حدی نبود که آب به روستاها ورود کند و از مسیر رودخانه عبور کرد.

فرماندار میناب گفت: در این بارندگی‌ها و سیلاب چندین رأس دام سبک و سنگین تلف شدند. سلحشور اظهار داشت: برآورد خسارت بارندگی بعد از ظهر دیروز (یکشنبه) بیانگر شکستگی و تخریب سد آبخیزداری واقع در روستای چراغ‌سوز بخش سندرک است.

وی افزود: همچنین راه‌های ارتباطی تعدادی از روستاهای سندرک به دنبال این بارندگی‌ها مسدود شده است. سلحشور با اشاره به تخریب ۸ حلقه چاه آب کشاورزی تصریح کرد: آسیب دیدن تیرهای برق منجر به قطعی برق تعدادی از روستاهای سندرک شده که مسؤولان در حال رفع مشکل هستند.

وی ادامه داد: همچنین شبکه آبرسانی تعدادی از روستاهای سندرک دچار آسیب شده و تیم اتفاقات آب و فاضلاب در حال رفع مشکل است. همچنین مسیر روستایی در اطراف این رودخانه‌ها نیز مسدود شد که این مسیرها نیز بازگشایی شده است. سلحشور ادامه داد: مردم از تردد در حاشیه رودخانه‌های فصلی اجتناب کنند و به هشدارهای صادر شده توجه داشته باشند تا بدون خطر این سامانه از استان خارج شود.

نظر شما