شناسهٔ خبر: 55047771 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

آنچه امروز در صحن مجلس گذشت؛

قالیباف: هر اقدامی برای احیای دریاچه ارومیه لازم باشد، انجام می‌دهیم / کارت زرد مجلس به وزیر کشاورزی

بررسی سوال از وزیر کشاورزی و طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز سه شنبه 21 تیر مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

طبق اعلام هیات رئیسه مجلس دستورکار امروز صحن علنی مجلس به شرح ذیل است:

- بررسی سوال از وزیر کشاورزی

- بررسی تحقیق و تفحص از عملکرد مدیریت امور ماهیان خاویاری وابسته به شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی

 - بررسی تحقیق و تفحص از وزارت ورزش و جوانان در مورد عملکرد فدراسیون سوارکاری

 - بررسی طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور

- گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه تصویب مقاوله‌نامه حق تشکل و مذاکره دسته‌جمعی مورخ 1949 (1328)

- گزارش کمیسیون کشاورزی در خصوص رد تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در مورد عملکرد سازمان حفظ نباتات

- گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد لایحه تصویب اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها

- بررسی طرح تبیین وضعیت شاخص‌های اقتصادی در پایان هر دولت

- ادامه بررسی شور دوم طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی– تخصصی

کارت زرد مجلس به وزیر کشاورزی

نمایندگان مجلس در جریان سوال از وزیر جهاد کشاورزی از توضیحات ساداتی‌نژاد قانع نشدند و با ۷۹ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ رأی به او کارت زرد دادند.

«صفایی» نماینده مردم گناباد در مجلس سوال کننده از وزیر جهاد کشاورزی بود و عملکرد او درباره مدیریت در تعاون روستایی را مورد پرسش قرار داد اما از توضیحات او قانع نشد.

 قالیباف: هر اقدامی برای احیای دریاچه ارومیه لازم باشد، انجام می‌دهیم

محمدباقر قالیباف اظهار داشت: پیگیر احیای دریاچه ارومیه هستیم و هر اقدامی برای احیای دریاچه ارومیه لازم باشد و دولت در این زمینه پیشنهادی ارائه دهد همکاری لازم را خواهیم کرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز سه شنبه (۲۱ تیر) در جریان بررسی تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: موضوع دریاچه ارومیه یک موضوع ملی مهم است و بحثی نیست که صرفاً استانی باشد و یا فقط به استان آذربایجان شرقی و غربی مربوط شود.

وی افزود: اگر احیای دریاچه ارومیه چاره اندیشی نشود و مورد توجه جدی قرار نگیرد، اثرات زیست محیطی زیادی خواهد داشت که چندین میلیون نفر را تحت تأثیر مسائل اقتصادی، سلامت و بهداشت قرار می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دریاچه ارومیه نقطه استراتژیک از بعد اقتصادی و ظرفیت‌های محیط زیستی و کشاورزی به شمار می‌رود، تصریح کرد: ممکن است با شرایط فعلی، پتانسیل منفی ایجاد کند که اثرات آن قابل جبران نیست. ممکن است بخشی از زیست ما در این منطقه به خطر بیفتد و تحت تأثیر قرار بگیرد.

وی افزود: هم مجلس و هم دولت باید توجه ویژه به موضوع احیای دریاچه ارومیه داشته باشند. از دولت خواهش می‌کنم اگر کارهایی که در این زمینه صورت گرفته اشکالاتی دارد، برطرف شود. از ایرادات به طور جدی پیشگیری به عمل آید.

قالیباف اظهار داشت: اگر امروز با طرح مدون و درستی هزینه نکنیم و رسیدگی صورت نگیرد، بعدها باید با چند 10 برابر هزینه‌های امروز خسارات را جبران کنیم. البته اگر امروز دریاچه ارومیه را حفظ نکنیم، هرگز این سرمایه قابل بازگشت نخواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه هفتم توسعه، پیگیر این موضوع هستیم و هر اقدامی برای احیای دریاچه ارومیه لازم باشد و دولت در این زمینه پیشنهادی ارائه دهد همکاری لازم را خواهیم کرد تا شاهد یک فاجعه زیست محیطی نباشیم.

 موافقت نمایندگان مجلس با سه تحقیق و تفحص

نمایندگان مجلس با انجام تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، عملکرد مدیریت امور ماهیان خاویاری و عملکرد فدراسیون سوارکاری موافقت کردند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روند بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی، تحقیق و تفحص از عملکرد مدیریت امور ماهیان خاویاری را تصویب کردند.

نمایندگان همچنین پس از گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه با 182 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع در صحن موافقت کردند.

سمیه رفیعی رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس محورهای تحقیق و تفحص را به شرح زیر قرائت کرد:

1- عملکرد مالی و اجرایی ستاد دریاچه ارومیه از بدو تاسیس تا حال چگونه بوده است؟

2- میزان اعتبارات در اختیار ستاد احیای دریاچه ارومیه در طول فعالیت چگونه بوده است؟

3- بررسی چگونگی هزینه کرد اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه از اول تا به حال و همچنین دریافتی های مدیران آن مجموعه

4- بررسی چگونگی و نحوه اختصاص اعتبارات در اختیار این ستاد در استان ها و شهرستان های مختلف

5- بررسی کلیه قراردادهای مالی و اجرایی ستاد دریاچه ارومیه با شرکت ها، اشخاص و پیمانکاران در طول دوران فعالیتشان.

6- بررسی میزان موفقیت ستاد در برنامه‌های پیش‌بینی شده و نحوه عمل به مصوبات و بخش‍نامه‌ها و قوانین بالادستی و مصوب مجلس

7- بررسی مأموریت‌های داخلی و خارجی مسئولین ستاد و هزینه‌های انجام شده و ضرورت این مأموریت‌ها

8- آیا مشکل زیست محیطی دریاچه ارومیه علی‌رغم میزان اعتبارات هزینه شده، مرتفع گردیده است؟

9- میزان هزینه‌کرد و انطباق نتایج با ارقام هزینه شده

10- سهم دانشگاه‌ها و افراد مختلف در طرح‌های پژوهشی ارائه شده چگونه بوده است؟

11- اثربخشی پروژه‌های اجرا شده تا چه میزان بوده است؟

12- نتیجه طرح‌های تحقیقاتی انجام گرفته توسط پژوهشگران داخلی و خارجی چه بوده است و میزان تاثیر آن طرح‌ها بر تصمیمات اجرایی چه اندازه بوده است؟

13- میزان انطباق سیاست‌های اجرا شده با زیست ‌بوم منطقه چه میزان بوده است؟

14- تاثیر سیاست‌ها و پروژه‌های اجرای شده بر معشیت مردم چه بوده است و میزان صیانت معیشتی از زندگی میلیون‌ها نفر از مردم منطقه به خصوص اقشار محروم و کشاورزان چه میزان بوده است؟

15- علت نیمه تمام گذاشتن برخی از پروژه‌های استان‌های مجاور دریاچه ارومیه و رهاشدگی آنها در سال‌های اخیر چه بوده است؟ کدام پروژه‌ها و به چه دلایلی رها شده‌اند؟ آیا مطالعات غلط بوده یا دلایل دیگری داشته است؟

16- علت کم اثر بودن یا عدم اثربخشی بخشی از پروژه‌های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه چه بوده است؟

17- بررسی‌های مالی، زیست محیطی، اجرایی و پژوهشی مرتبط با ستاد احیای دریاچه ارومیه مورد مطالبه است.

18- تفاوت ارقام و مبالغ داده شده به طرح‌های مختلف و بررسی روایی آنها چه بوده است؟ تمام طرح‌ها، مبالغ و مجریان آنها مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین روح اله متفکرآزاد پس از قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی مبنی بر تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه،گفت: امروز با موضوعی کاملا زیست محیطی مواجه هستیم و این موضوع نه قومی، نه امنیتی و نه سیاسی است؛ زندگی میلیون ها نفر در مخاطره قرار گرفته است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دنیا دنیای هیدروپلتیک است و موضوعات آب موضوعات جدی تعاملات بشر خواهد شد و در قرن حاضر شده است؛ محیط زیست سرمایه ای فرا نسلی است، هزینه نیست، برخی گمان می کنند هزینه کردن برای محیط زیست یعنی از دست دادن منابع و این به دلیل این است که محیط زیست برایشان ملموس نیست در حالی که سرمایه گذاری فرانسلی است.

متفکرآزاد با بیان اینکه ما تجربه خشک شدن هامون در سیستان و بلوچستان و هورالعظیم در خوزستان را داریم، گفت: قرار بود تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه با برنامه نزدیک به 10 ساله به نقطه ای برسد که در این نمودار احیای نهایی نامیده شده است اما متاسفانه نه تنها در دوره تثبیت بلکه در دوره احیا و احیای نهایی با تغییر محسوسی در تراز اکولوژیک بلکه در تراز هیدرولوژیک هم مواجه نبودیم. ما خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی برای این مباحث پول خرج می کنیم اگر خرج نمی کردیم امروز عصبانی و ناراحت نبودیم.

وی یادآور شد: ما با خشکی دریاچه ای مواجه هستیم که 7 برابر مساحت تهران تبدیل به بیابان و همچنین شوره زار خواهد شد و این یعنی طوفان نمکی و با طوفان نمکی 600 کیلومتری مواجه خواهیم شد یعنی چیزی معادل 14 میلیون انسان در خطر بیماری های پوستی، سرطان و آسم قرار دارند و اگر اکنون برای احیای دریاچه ارومیه هزینه نکنیم مجبوریم در آینده برای درمان این بیماری ها هزینه کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: اگر تکان نخوریم ستاد احیای دریاچه ارومیه که اکنون تبدیل به ستاد نجات شده تبدیل به ستاد تدفین خواهد شد؛ با افزایش ایستی خاک در وهله اول گیاهان حساس به شوری و نسبتا مقاوم و سپس همه گیاهان مقاوم به شوری از بین خواهد رفت و به مرور زمان کشاورزی نابود خواهد شد و با هر یک طوفان نمکی 500 سال باید منتظر اصلاح بمانیم؛ تغییر اقلیم محلی، گرم شدن پیرامون و مشکلات بارشی همگی محصول خشکی دریاچه ارومیه است و تاثیر بر اقتصاد و مهاجرت میلیون ها انسان فرهیخته به مرکز کشور تبعات بعدی این اتفاق خواهد بود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم یادآور شد: ما با موضوعی زیست محیطی، صرف مواجهیم و تحقیق و تفحص یکی از راهکارهای رسیدگی به این موضوع است و راهکار دیگر آن این است که دولت که در سفر به استان دستورات خوبی برای اتمام پروژه کانی سیب و انتقال آب و اتمام تصفیه خانه های شهرستان های پیرامون دادند نیاز است در اسرع وقت مورد توجه قرار گیرد.

متفکرآزاد افزود: با حمایت تمامی نمایندگان مراغه، عجب شیر و شهرستان های استان آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان و کردستان و به همه ایران تاکید می کنم این صدای مردم با فرهنگ آذربایجان است که با افتخار به جای کف خیابان از تریبون مجلس شنیده می شود و این یعنی مردم سالاری دینی و احقاق مطالبات مردم و امیدواریم با احیای دریاچه ارومیه شاهد از بین رفتن مخاطرات سنگین زیست محیطی باشیم؛ من سیاه نمایی را دوست ندارم و از عملکرد گذشتگان و آن هایی که منطقی بودند تشکر می کنم اما بدانید احیای دریاچه ارومیه صرفا جلوگیری از حذف دریاچه ارومیه از نقشه ایران نیست بلکه احیای تمدنی است.

 جلال محمودزاده  نیز در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه از بدو تأسیس تاکنون علاوه بر کمک‌های بین‌المللی، اعتبارات فراوانی دریافت کرده است، حدود 6 هزار میلیارد تومان اعتبارات دولتی در اختیار این ستاد قرار گرفته است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار بود ستاد احیای دریاچه ارومیه با هزینه‌کرد اعتبارات بر اساس نقشه 10 ساله کاهش تراز آبی دریاچه ارومیه که از سال 1374 و با شیب متوسط 40 سانتیمتر در هر سال آغاز شد در درجه اول طی 8 سال برنامه احیا به تراز 1274.1 متر برسد اما نتیجه آن شد که در حال حاضر بخش عظیمی از دریاچه ارومیه خشک شده و بیش از 30 میلیارد مترمکعب آب نسبت به دوره‌های پرآبی کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: دریاچه ارومیه نسبت به تراز اکولوژیک خود با کمبود آب 13 تا 19 میلیارد مترمکعب روبرو است اما چرا ستاد احیای دریاچه ارومیه علیرغم هزینه‌کرد بیش از 6 هزار میلیارد تومان نتوانسته به کوچکترین اهداف برسد، این حیف و میل بیت‌المال و عدم موفقیت ستاد احیا دلایل مختلفی دارد که نیازمند تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی است.

محمودزاده عنوان کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه که از ابتدا ماهیت سیاسی داشته نه ماهیت اجرایی و به همین دلیل نیز تصمیم‌گیری‌های آن غیرفنی بوده و بر مبنای صرفا بالا بردن تراز آبی دریاچه ارومیه به هر قیمتی حتی ضایع شدن حق و حقوق کشاورزان استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی و کردستان و معیشت مردم استان‌های مد نظر بوده است.

وی عنوان کرد: شائبه‌های سوء استفاده‌های مالی، قانون‌شکنی و دورزدن قوانین مجلس صرف اعتبارات ستاد احیا در موارد غیرضرور و خارج از وظایف قانونی و برخلاف موافقتنامه‌ها و هزینه‌کرد اعتبارات در مأموریت‌ها، همایش‌ها و سفرهای خارجی اعضای ستاد و پروژه‌های ناموفق از جمله موارد مد نظر است و برای روشن شدن موضوع نظر نمایندگان را به گزارش‌های مکرر دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با عملکرد ضعیف مالی و اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه جلب می‌کنم.

وی ادامه داد: صرفا اعتبارات در محل‌های دیگر و برای سایر پروژه‌ها و پروژه‌هایی که ارتباطی با ستاد احیای دریاچه ارومیه نداشت، هزینه شده است.

همچنین در جلسه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انجام تحقیق و تفحص از عملکرد فدراسیون سوارکاری موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت ورزش و جوانان در مورد عملکرد فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران با 138 رأی موافق، 32 رأی مخالف  و 7 رأی ممتنع  با انجام تحقیق و تفحص موافقت کردند.

احمد راستینه هفشجانی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس متن گزارش و محورهای تحقیق و تفحص از فدراسیون سوارکاری را به شرح زیر قرائت کرد: بازگشت به نامه شماره 1736437 مورخ 6 دی ماه 1400 در خصوص تقاضای تعدادی از نمایندگان محترم (مذکور در ذیل گزارش) برای تحقیق و تفحص از « فدراسیون سوارکاری » به استحضار می‌رساند:

در اجرای ماده (212) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ابتدائا اطلاعات واصله از دستگاه‌های اجرایی در مورخ 8 اسفند ماه 1400 در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت و نظر به اظهار مورخ 1400/12/9 متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده کمیسیون، موضوع درجلسه رسمی مورخ 1401/1/16- ‌کمیسیون که با حضور 13 نفر حاضرین از نمایندگان عضو کمیسیون، متقاضیان تحقیق و تفحص مطرح و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص در محورهای ذیل به تصویب رسید.

محورهای تحقیق و تفحص:

1- چرا فدارسیون سوارکاری با اعمال تصمیمات غلط و خارج از ضوابط منجر به افزایش هزینه مالکین اسب و ایجاد ابهام در ساختار مدیریتی با تمرکز هزینه‌های دریافتی از مالکین گردیده است؟

2- عدم توجه به نقش نظارتی و اتخاذ تصمیمات غیرتخصصی که منجر به افزایش هزینه‌های گزافی شده است.

3- مدیریت‌های مداخله گرایانه و خارج از وظیفه رسمی.

4- ابهام در سیستم ارسال نمونه های دوپینگ اسب های ورزشی به خارج از کشور در حالیکه در آزمایشگاه‌های داخلی کاملا قابل انجام می‌باشد.

 5- ابهام در مدیریت تبعیض‌آمیز در ساختارهای مدیریتی مرتبط.

6- ابهام در نصب میکروچیپ‌های از رده خارج و بدون مجوز و با قیمت بسیار بالا و توریع به صورت کاملا انحصاری.

انتهای پیام/

نظر شما