شناسهٔ خبر: 55000418 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

معاون سازمان مالیاتی خبر داد:

علل کاهش مالیات علی‌الحساب واردکنندگان از ۴ به ۲ درصد

معاون حقوقی و فنی سازمان مالیاتی گفت: وزارت اقتصاد برای کمک به نقدینگی واردکنندگان، تسهیل کسب و کار و کاهش بار هزینه‌ای فعالان اقتصادی، مالیات علی الحساب ۴ درصدی را به ۲ درصد کاهش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید توتونچی با اشاره به ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم به شادا گفت: طبق این ماده، سازمان مالیاتی مجاز است مالیات برخی مودیان را بصورت علی‌الحساب دریافت و در پایان دوره مالیاتی با دریافت اظهارنامه، مالیات را نهایی کند. بر همین اساس در آیین‌نامه‌ تدوین شده، مقرر شد واردکنندگان ۴ درصد مالیات علی‌الحساب را در گمرک پرداخت کنند و سال بعد این ۴ درصد به عنوان مالیات علی‌الحساب در نظر گرفته و مابقی محاسبه و نهایی شود.

وی افزود: برخی مودیان مالیاتی خوش‌حساب از نظر سازمان مالیاتی با ارتباط سامانه‌ای که بین سازمان مالیاتی و گمرک برقرار شده بود از پرداخت این مالیات علی‌الحساب مستثنی شده بودند اما طیف وسیعی از واردکنندگان که از منظر سامانه مالیاتی جزو خوش‌حساب‌ها قرار نمی‌گرفتند این مالیات علی‌ الحساب را پرداخت می‌کردند. با افزایش قیمت‌های جهانی کالاها و اصلاح نرخ ارز محاسباتی برای اینکه وزارت اقتصاد به نقدینگی واردکنندگان کمک کند، مالیات علی‌ الحساب ۴ درصدی واردکنندگان را به ۲ درصد کاهش داد.

توتونچی درخصوص امکان عودت مالیات ۴ درصدی به پرداخت کنندگان که پیش از این پرداخت می شد، توضیح داد: خیر. چون این مالیات دریافتی، علی‌ الحساب بود و سال آینده مالیات قطعی مشخص می‌شود، نیازی به عودت مالیات‌های علی‌الحساب دریافتی نیست. این اقدام در راستای تسهیل تجارت و کسب و کار، کاهش بار هزینه‌ای فعالان اقتصادی و کمک به کاهش نقدینگی مورد نیاز فعالان اقتصادی بود که تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظر شما