شناسهٔ خبر: 54985226 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سموم کشاورزی ده ها ماهی در مانه و سملقان خراسان شمالی را تلف کرد

بجنورد-ایرنا- مدیر حفاظت محیط زیست مانه و سملقان گفت: شمار زیادی ماهی آزاد در یکی از کانال های رودخانه اترک این شهرستان در اثر آلودگی آب به سموم کشاورزی تلف شدند.

صاحب‌خبر -

سید محمد موسوی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گزارش تلف شدن ماهی ها در یکی از کانال‌های انتقال آب کشاورزی‌ از رودخانه اترک دریافت شد و مشاهدات و بررسی های اولیه نشان می دهد علت این حادثه آلوده بودن آب به سموم کشاورزی است.

وی افزود: پساب ورودی به این کانال از شالیزارها و پنبه زارها با سموم افت کش آلوده بوده و البته مشاهده قوطی سموم استفاده شده و اظهارات چند نفر از کشاورزان هم دلالت بر آلودگی آب به سم دارد.

وی گفت: نمونه آب و نمونه ماهی ها برای بررسی بیشتر به اداره دامپزشکی شهرستان‌ ارسال شد.

مدیر حفاظت محیط زیست مانه و سملقان گفت: به کشاورزان توصیه می شود مصرف سموم را مدیریت کرده و میزان آن را کاهش دهند. 

تیرماه پارسال هم شمار زیادی ماهی بر اثر خشکسالی و کاهش میزان آب در رودخانه اترک تلف شدند.

برداشت زیاد آب توسط کشاورزان سبب شد تا میزان آب در رودخانه اترک کاهش یابد و با کاهش میزان آب، میزان اکسیژن کاهش یافته و سبب مرگ این آبزیان شد.

رودخانه اترک از دامنه‌های جنوبی ارتفاعات هزارمسجد در حدفاصل شهرستان‌های قوچان و چناران سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از محدوده شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی و بخش‌های میانی شهرستان‌های فاروج، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان در خراسان شمالی به شرق استان گلستان وارد شده و در نهایت به تالاب‌های حاشیه دریای خزر (تالاب آلاگل) می‌ریزد.

روخانه اترک، پنجمین رود طولانی کشور است و حدود ۲۱۱ کیلومتر از مسیر ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع شده است.


نظر شما