شناسهٔ خبر: 54983939 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر علوم: ۳۵ درصد محصولات علمی کشور با مشارکت بین‌المللی تولید می‌شود

مشهد- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هم اکنون ۳۵ درصد محصولات علمی کشور با مشارکت بین المللی تولید می شود که این رقم نشانگر آن است که ایران در زمینه دیپلماسی علمی گامهای بزرگی برداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی زلفی گل روز پنجشنبه در پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی کشور در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در وزارت علوم پنج اولویت را مد نظر داریم که یکی از آنها مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری است.

وی ادامه داد:آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند و همچنین نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد فناور و نوآورپرور و تولید خدمت و ثروت و سرمایه از دانش از دیگر اولویت‌های وزارت علوم است که دنبال می‌ شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:اگر مقدور باشد دانشگاه‌ها با مراکز فنی و حرفه ای همکاری کنند تا دانشجویان با گذراندن دوره‌های آموزشی بتوانند مهارتهای مختلف را فرا بگیرند.

زلفی گل افزود: برای فرزندان مردم وقت بگذاریم و با آنها مثل فرزندان خود رفتار کنیم چون از هر دست بدهیم از همان دست می‌گیریم.آموزش در دانشگاه، یک اصل است. نوع برخورد و اخلاق با دانشجویان هم در آموزش مهم است. مدیران و معاونان آموزشی باید تلاش کنند که دانشجویی که مشکلی داشته و نتوانسته درس بخواند مشکلاتش حل شود.

وی ادامه داد: همچنین به جای این که رشته های متعدد ایجاد بکنیم هر دانشگاه بنا به تخصص و تعداد استادانی که در اختیار دارد واحدهای تخصصی در هر رشته بگذراند و در تاسیس رشته های جدید باید مواظب بود که بدون حساب و کتاب نباشد و طوری نشود که دانشجو بعد از دانش آموختگی دچار مشکل شود و مدرک که گرفت هر جا برود بگویند این رشته مورد قبول نیست و نفرین آنها پشت سر ما قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که بحث اقلیم آموزشی سه رکن اصلی دارد افزود: یاددهنده، یادگیرنده و محتوای درسی این سه رکن هستند و برای تحول باید برای همه آنها برنامه داشت.

زلفی گل افزود: معلمی یک تخصص است و باید برای اساتید تازه استخدام، شرایطی ایجاد کرد تا دوره آموزشی منش استادی را طی کنند،قوانین و مقررات آموزشی را بدانند و شیوه تدریس در تراز معلم انقلاب اسلامی را بیاموزند و اگر می‌خواهیم دانشجویی را که تحویل جامعه می دهیم پاسخگو باشد ابتدا باید استاد به دانشجو پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: سند دانشگاه اسلامی کارشناسی و عملیاتی است و مدیران دانشگاهها باید حتما آن را مطالعه کنند.

وزیر علوم گفت: ۲ دیدگاه در آموزش عالی است که یکی معتقد است دانشگاه محل آموزش و پژوهش است و تغذیه و رفاه دانشجویان ربطی به ما ندارد و دیدگاه دیگر معتقد است که خوابگاه و غذای دانشجو نیز به دانشگاه ارتباط دارد  که ما این دیدگاه را قبول داریم.

زلفی گل افزود: با تامین غذا و خوابگاه‌ و با انجام فوق برنامه اثرگذار می توان نیروی انسانی تراز انقلاب تربیت کرد.

پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی کشور دیروز در در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد و عصر امروز پایان یافت.

نظر شما