شناسهٔ خبر: 54977057 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کاربران ایرانی توئیتر درباره استعفای عبدالملکی چه گفتند؟

حجت‌الله عبدالملکی 24 خرداد 1401 از وزارت کار استعفا داد و رئیس‌جمهور با پذیرش استعفای وی، محمدهادی زاهدی‌وفا را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. این تغییر در کابینه منشأ مباحث و واکنش‌هایی در فضای مجازی شد که طی گزارشی به آن می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز افکارسنجی فارس، این مرکز با یک پژوهش علمی از طریق هوش مصنوعی، محتوای تولید شده در توئیتر را بررسی و تحلیل کرده است. این پژوهش بازخورد کاربران ایرانی را نسبت به این مسئله در بازه زمانی ۲۴ خرداد تا ۱ تیر ۱۴۰۱ سنجش و گزارش کرده است. اگرچه توجه کاربران به استعفای عبدالملکی خیلی زود فروکش کرده و بیش از دو روز ادامه پیدا نکرد اما دسته‌بندی نظرات، می‌تواند منشأ تحلیل‌های مهمی در فضای سیاسی مدیریتی کشور واقع شود.

در این تحلیل محتوای علمی که با روش‌های متداول آن برای دسته‌بندی متون و تشخیص رویکردها صورت گرفته، از طریق شناسایی و وزن‌دهی برخی هشتگ‌های مرتبط، گزارش شده است که در این بازه زمانی تعداد ۴هزار و چهارصد توئیت و ۱۵هزار و هشتصد ریتوئیت منتشر شده که توسط ۹۳هزار کاربر پسند شده است.

در مجموع کاربرانی که نسبت به استعفای عبدالملکی واکنش داشته‌اند، ۵۲درصد نسبت به وی نگاه منفی یا نسبتا منفی داشته‌ و ۲۶درصد نگاه مثبت و تقریبا مثبت داشته‌اند و البته نگاه ۲۲ درصد از کاربران در این پیمایش خنثی بوده است.

طبیعی است که بخشی از این نظرات صرفا درباره اطلاع‌رسانی استعفای او منتشر شده و در برخی دیگر درباره جایگزین وزیر گمانه‌زنی شده است.

در دسته‌بندی دیگری از نظرات کاربران، گفت‌وگو درباره احتمال استعفا یا استیضاح سایر وزرا (از جمله وزیر صمت و وزیر اقتصاد) تبادل‌نظر شده است.

در مجموعه نظرات مثبت نسبت به عبدالملکی، محورهایی تکرار شده که با تحلیل آن می‌توان رویکرد عمومی موافقان را بیان کرد. موافقان عبدالملکی، او را چهره‌‌ای فسادستیز و مدافع محرومان دانسته و استعفای او را ناشی از هزینه‌هایی می‌دانند که در این مسیر پرداخته است. برخی عبارت‌های پرتکرار اینچنین است:

- برکناری به‌خاطر مبارزه با مدیران فاسد، مدیران دولت سابق، مدیران پشت پرده، بانیان وضع موجود، مافیای اقتصادی

- افزایش دستمزدها (کارگران، بازنشسته‌ها)

- کاهش حقوق نجومی‌بگیران

- نفوذ طرفداران دکتر نیلی یا بچه‌های شیکاگو در مدیریت اقتصادی دولت

- مخالفت وی با ارزپاشی

این دسته از کاربران معتقدند اصلاح‌طلبان و مدیران باقی مانده از دولت سابق، از استعفای وی بسیار خوشحال شده‌اند. این دسته معتقدند وی به هیچ‌فردی باج نداده، ضد فساد و انقلابی بوده و نماد جوان مؤمن انقلابی است که تخریب شده است. مبارزه با فساد مدیران باقی‌مانده از دولت روحانی، پرتکرارترین عبارت  توئیت‌های این دسته بوده است.

 

اما در نقطه مقابل و با تحلیل توئیت‌هایی که در مخالفت با عبدالملکی منتشر شده است معلوم می‌شود عمده مطالب با یادآوری توئیت‌های معروف او در زمینه امکان ایجاد کسب‌وکار با یک میلیون تومان و همچنین امکان ساخت لامبورگینی ایرانی، همراه بوده است. برخی از کاربران، او را به نسبت کارآمدی شعارهایش در موضوعات اقتصاد مقاومتی نقد کرده‌اند. برخی نیز به این نکته اشاره کرده‌اند که او در مقام یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی صرف (فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق (ع)) هنوز آمادگی کافی برای وزارت نداشته و وعده‌های او نشان می‌دهد که از حوزه اجرا و واقعیت‌های وزارتخانه مطلع نیست. در خلال برخی نظرات نیز نسبت به سایر وزرا (نظیر وزیر اقتصاد، صمت، جهاد کشاورزی و ارتباطات) انتقاد شده است.

 

مجموع نظرات مخاطبان، این نکته را به صورت برجسته نشان می‌دهد که شهروندان ایرانی تمایل دارند عملکرد مسئولان را با شعارها و وعده‌های پیش از قبول مسئولیت، مقایسه و ارزیابی کنند و فاصله شعار تا عمل را بسنجند. گرچه ممکن است به لحاظ اثرات رسانه‌ای، گروه‌هایی از مخاطب امکان ارزیابی صحیحی از موانع واقعی حین اجرا نداشته باشند و با یادآوری برخی وعده‌های پیشین در خصوص عملکردها، قضاوت‌های سختگیرانه و صفر و یکی داشته باشند؛ وعده‌هایی که حتی ممکن است بعضی از آنان در بازتاب‌های رسانه‌ای دچار تحریف یا بیش‌نمایی شده باشد!

انتهای پیام/

نظر شما