شناسهٔ خبر: 54975241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مشاور تیم مذاکره‌کننده: تضمین لازم را نگیریم اتفاقات برجام تکرار می‌شود

فارس

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: اگر ایران نتواند تضمین‌های لازم را در مذاکرات به دست آورد و تحریم‌های دستگاه‌های مهم باقی بماند، برجام به درستی اجرا نمی‌شود و اتفاقاتی که بعد از توافق سال ۲۰۱۵ افتاد، تکرار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاسی جوان آنلاین: محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان، با اشاره به نیاز کشور‌های غربی به توافق با ایران گفت: در حال حاضر از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی و همچنین در اتاق‌های فکر و رسانه‌های آن‌ها مطرح می‌شود که به دلیل بحران انرژی و وضعیت نابه‌سامان اقتصادی کشور‌های غربی، نیاز روزافزونی به نفت ایران و ثبات و آرامش در منطقه وجود دارد، به ویژه قبل از آنکه فصل سرما شروع شود.

وی درباره آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران با کشور‌های غربی ادامه داد: طبیعی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند نقطه‌ضعف‌هایی را به ضرر ایران در توافق قرار دهند تا در آینده در صورت نیاز بتوانند از آن علیه ما استفاده کنند.

مشاور تیم مذاکره کننده ایران با تاکید بر اینکه شرایط آمریکایی‌ها با اروپایی‌ها در مذاکرات متفاوت است، گفت: اگر اختیار مذاکرات فقط با اروپایی‌ها بود، به هر حال توافق انجام می‌شد، ولی آمریکایی‌ها اگرچه نیاز به این امر دارند، با این حال با فشار‌های داخلی زیادی علیه توافق با ایران مواجهه هستند.

مرندی ادامه داد: در آمریکا بایدن از محبوبیت بالایی برخوردار نیست و مخالفین توافق با ایران پر سر و صدا هستند؛ از طرفی انتخاب میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر (آبان‌ماه) هم پیش‌رو است؛ بنابراین فشار بر ضد توافق از یک طرف و از طرف دیگر نیاز روزافزون غربی‌ها به ویژه اروپایی‌ها به انرژی ارزان‌تر، در طرف دیگر وجود دارد.

وی با اشاره به سابقه مذاکرات وین گفت: نباید فراموش کرد که در طول مذاکرات وین دو نفر از اعضای هیئت آمریکایی به نشانه اعتراض مذاکرات را ترک کردند، زیرا حس کردند ایران امتیازات زیادی به‌دست آورده و در کنگره و سنا هم مخالفت‌ها نسبت به توافق با ایران زیاد بود.

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در پاسخ به این پرسش که هدف از تخریب تیم مذاکره کننده ایران توسط بخشی از رسانه‌های اصلاح طلب چیست؟ تصریح کرد: بعضی از این‌ها تحت تاثیر رسانه‌های فارسی‌زبان دولت‌های غربی و متحدین آن‌ها ازجمله دولت سعودی و ارتش‌های سایبری آن‌ها هستند و عده‌ای هم از این اقدامات انگیزه‌های سیاسی دارند.

مرندی با تاکید بر اینکه افرادی که در داخل به دنبال تخریب تیم مذاکره کننده هستند، اطلاع دقیقی از محتویات مذاکرات ندارد، گفت: اگر ایران نتواند تضمین‌های لازم را در مذاکرات به دست آورد و تحریم‌های دستگاه‌های مهم باقی بماند، برجام به درستی اجرا نمی‌شود و اتفاقاتی که بعد از توافق سال ۲۰۱۵ افتاد، تکرار خواهد شد؛ در آن دوره دولت اوباما به توافق پایبند نبود و ترامپ برجام را پاره کرد و هیچ‌کدام بابت این کار هزینه‌ای ندادند.

وی با تاکید بر اهمیت اخذ تعهد از طرف‌های مذاکره برای پایبندی به توافق اظهار کرد: اگر ما توافقی انجام دهیم که تضمین‌های آن ضعیف باشد و تحریم‌های زیادی باقی بماند، اولین معترضین همین افرادی هستند که الان برای زودتر انجام شدن توافق سر و صدا می‌کنند.

مرندی در مورد آینده مذاکرات دوحه گفت: در طی ۳ ماه اخیر بعد از پایان مذاکرات وین گفتگو‌ها ادامه داشت، پیام‌ها رد و بدل شد و مواضع آمریکایی‌ها در این مدت تا حدودی تغییر کرده و مقداری امتیاز داده شد، هم‌اکنون نیز اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها انگیزه بالایی برای توافق داشته و اصرار دارند مذاکرات ادامه داشته باشد.

کارشناس روابط بین‌الملل در پایان گفت: در حال حاضر کشور‌های غربی باید قدم‌های آخر را برای توافق بردارند و در نهایت باید دید که آن‌ها این قدم‌ها را بر می‌دارند یا بازهم مذاکرات به طول می‌انجامد.

برچسب‌ها:

نظر شما