شناسهٔ خبر: 54968898 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر انجمن کلیوی زنجان:

نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو هزینه های پیوند را کاهش می دهد

زنجان - ایرنا - مدیر انجمن خیریه بیماران کلیوی استان زنجان بر تقویت بخش فرهنگی اهدا عضو در جامعه تاکید کرد و گفت: فرهنگ اهدا عضو باید در جامعه نهادینه شود چراکه این امر می‌تواند در کاهش هزینه‌های پیوند نیز موثر باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  ایرنا، محمدرضا طهماسبی روز چهارشنبه، در گردهمایی مدیران انجمن کلیوی کشور با اشاره به افزایش تعداد بیماران کلیوی و هزینه‌های جانبی پیوند کلیه افزود: انجمن‌های کلیوی باید پیشگیری و پیوند کلیه بیماران را در دستور کار خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: پیشگیری نیاز به اطلاع‌رسانی دارد که باید برای از بین بردن زمینه‌های ابتلا به بیماری کلیوی اطلاع‌رسانی در دستور کار باشد تا در خانواده نهادینه شود.

طهماسبی با اشاره به کاهش پیوند طی سال های  گذشته افزود: باید با کمک خیرین، نهادها و سازمان‌های دولتی تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم تا هزینه‌ای که برای بیماران پیوندی افزایش یافته را با پیوند کلیه به حداقل رسانده و بیمار را به چرخه زندگی بازگردانیم.

وی با بیان اینکه بخشی از این کار بزرگ توسط انجمن خیریه کلیوی زنجان در طول چهار دهه با همراهی خیرین انجام گرفته است اظهار داشت: با توجه به هزینه‌های بالای دارو و درمان و همچنین کاهش پیوند نیاز است در کنار پیشگیری کمک شود تا بیماران واجد شرایط پیوند کلیه بتوانند عمل پیوند را انجام دهند.

 مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده عامل ۸۰ درصد از بیماری‌ها مربوط به سبک زندگی است.

حسین نجفی، با بیان اینکه طب به صورت کلی پیشگیری را بهتر از درمان در همه امور می‌داند، افزود: همه برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در امور سلامت هم باید منتج به طراحی یک سبک زندگی سلامت محور بر اساس آنچه که در سنت ما ایرانی ها آمده، باشد.

وی به رواج فرهنگ همدلی در بین ایرانی‌ها در قالب برنامه‌های مختلف اشاره و خاطر نشان کرد: باید از این ظرفیت برای ترویج سبک زندگی سلامت محور استفاده بهینه شود.

 این مسوول، به معضلات بیماران خاص با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم  نیز گفت هرچند خیران اقدامات قابل توجهی برای حمایت از بیماران انجام می‌دهند اما این اقدامات نافی مسوولیت دولت نیست.

وی یادآوری کرد: مسوولان با وجود فعالیت خوب خیران باید پیگیر حل مشکلات بیماران خاص باشند تا درد و آلام این افراد کاهش یابد.

نظر شما