شناسهٔ خبر: 54968244 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دور جدید مذاکرات ایران و عربستان در بغداد/ بازگشایی سفارتخانه‌ها در دستور کار است؟

صاحب‌خبر -
دور جدید مذاکرات ایران و عربستان در بغداد/ بازگشایی سفارتخانه‌ها در دستور کار است؟
خبرگزاری آریا- منابع عراقی با اشاره به تغییر مسیر مذاکرات ایران و عربستان از سطح امنیتی و اطلاعاتی به سطح دیپلماتیک، از احتمال سفر وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی به بغداد خبر می دهند.
به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری آریا، یک روزنامه عراقی ادعا کرد که «انتظار می‌رود وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی برای اعلام احیای روابط در بغداد حضور پیدا کنند.»
یک منبع دولتی عراق در گفت‌و‌گو با روزنامه عراقی «المدی» مدعی شد که احتمالا وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی در بغداد حضور پیدا کنند.
منبع مذکور که اشاره‌ای به نام او نشده، در گفت‌وگو با این روزنامه عراقی مدعی شد: «مرحله نشست‌های امنیتی به پایان رسیده است و ما امروز وارد مرحله برگزاری نشست‌هایی با بُعد دیپلماتیک شده‌ایم. انتظار می‌رود وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی برای اعلام احیای روابط به بغداد بیایند.»

تغییر مسیر مذاکرات ایران و عربستان از سطح امنیتی و اطلاعاتی به سطح دیپلماتیک
روز گذشته یک منبع رسمی در عراق با اشاره به سفر اخیر نخست‌وزیر این کشور به ایران و عربستان، اظهار داشت برگزاری چند دوره از گفت‌وگوی ریاض و تهران راه را برای گفت‌وگوهای سیاسی هموار کرد و آنگونه که از اظهارنظرات طرفین و نیز عراقی‌ها بر می‌آید در مجموع موفق ارزیابی می‌شود.
"حسین علاوی" مشاور نخست‌وزیر عراق، به روزنامه "الشرق الاوسط" اظهار داشت تلاش عراق و رفت و آمدهای "مصطفی الکاظمی"( نخست‌وزیر) و ابتکار خوب عراق برای آغاز گفت‌وگوی عربستان و ایران با هدف کاهش تنش‌ها و عادی‌سازی روابط بین دو کشور با هدف تحقق یک فضای هماهنگی، ثبات، همکاری و توسعه درمنطقه صورت می‌گیرد.
علاوی افزود اولین گفت‌گوهای پشت‌پرده بین دو طرف در نهم آوریل (آوریل) 2021 به دلیل تنش‌های انباشته‌شده و بحران‌ها و اتهامات رسانه‌ای و سیاسی میان طرفین بسیار دشوار به نظر می‌آمد ولی برگزاری چهار دور دیگر از این گفت‌وگوها بالاخره این روند را در آستانه موفقیت قرار داده و موجب ادامه مذاکرات تا دور پنجم و سپس رسانه‌ای شدن خبرهای مربوط به آن شد.
علاوی تصریح کرد این گفت‌وگوها که عمدتا پیرامون مسائل امنیتی صورت می‌گرفت، راه را برای گفت‌وگوهای سیاسی هموار کرد و آنگونه که از اظهار نظرات طرفین و نیز عراقی‌ها بر می‌آید در مجموع موفق ارزیابی می‌شود. در واقع، عراق موفق شده روابط عربستان و ایران را به مرحله‌ای از تفاهم و تبادل‌نظر ارتقا دهد و در مورد بسیاری از مسائل منطقه‌ای و استراتژیک به نتیجه برساند.
روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» ادعا کرد که ازسرگیری روابط بین عربستان سعودی و ایران احتمالا در بغداد و با حضور مقامات مسئول دو کشور مذکور و نیز «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق اعلام خواهد شد.
روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل منبع مذکور مدعی شده بود که مذاکرات الکاظمی در جریان سفرش به جده و تهران، موجب قطعیت یافتن بسیاری از پرونده‌های مورد اختلاف بین دو طرف شد، امری که ممکن است به کاهش تنش‌ها در سراسر منطقه منجر شود.
شبکه «روسیا الیوم» اخیرا به نقل از یک منبع دولتی عراق خبر داده بود: «پنج نشست‌ پیشین که در بغداد میان تهران و ریاض برگزار شد، در سطح امنیتی و اطلاعاتی بود؛ اما نشست آتی در سطح دیپلماتیک خواهد بود.»

بازگشایی سفارتخانه‌ها در دستور کار است؟
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که "حسین امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران ضمن اعلام حمایت ایران از بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض، از سرگیری روابط ریاض و تهران در آینده نزدیک خبر داد.
 وزیر امور خارجه در دیدار با الکاظمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران راه حل مشکلات منطقه را از درون منطقه می‌داند، از تلاش‌های عراق برای تقویت عنصر گفتگو و نقش سازنده این کشور در معادلات منطقه‌ای و گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان قدردانی کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران جز خیر برای منطقه نمی‌خواهد و از بازگشایی سفارتخانه‌ها در پایتخت‌های دو کشور حمایت می‌کند.

هموار شدن مسیر مذاکرات با بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان می‌تواند گام مثبتی باشد و مسیر مذاکرات آتی را هموارتر کند.
ابراهیم عزیزی در رابطه با اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با الکاظمی، مبتنی بر اعلام حمایت ایران از بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض، گفت: جمهوری اسلامی در راستای تامین منافع ملی هیچگاه از مذاکره هراس نداشته و همواره در این راستا ضمن حضور مقتدرانه در صحنه‌های مذاکره، اعلام کرده به آرمان‌های خودش پایبند است.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویکرد ایران در مذاکره بر پایه امنیت ملی و مولفه‌های نظام اسلامی است، اظهار کرد: بنابراین می‌توان اذعان کرد بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور می‌تواند گام مثبتی باشد و مسیر مذاکرات آتی هموارتر کند.
وی ادامه داد: نتیجه بخش بودن مذاکرات با سعودی‌ها بستگی به رویکرد‌هایی دارد که از ریاض شاهد خواهیم بود؛ در واقع آن‌ها باید درصدد تامین منافع بیگانگان در منطقه و زمینه ساز ناامنی منطقه نباشند و از مشروعیت بخشی به صهیونیست‌ها پرهیز کنند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اگر ریاض سازنده و با حسن نیت وارد مذاکرات شود، ایران پذیرای مذاکرات خواهد بود، افزود: به عبارتی سعودی‌ها باید در مقام عمل حسن نیت خود را نشان دهند و بر اساس راهبردی که برای منطقه مثمرثمر باشد، از همراهی با بیگانگان در منطقه پرهیز کنند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در واقع پرهیز از رفتار‌های گذشته و بازکردن پای بیگانگان در منطقه، احترام به حسن همجواری و همکاری دوجانبه از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، زیرا بی عملی و رفتار‌های دوگانه از سوی به مذاکرات آسیب می‌زند.

زمینه تنش زدایی و افزایش سطح روابط تهران و ریاض فراهم شده است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد ایران از بهبود روابط با عربستان و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور استقبال می کند.
جلیل رحیمی جهان آبادی در رابطه با اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با الکاظمی مبتنی بر اعلام حمایت ایران از بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض، گفت: ایران و عربستان دو کشور مهم و اثرگذار در خاورمیانه و جهان اسلام تلقی می شوند.
نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین عربستان به دلیل داشتن اشتراکات دینی با کشورهای اسلامی، موقعیت جغرافیایی، همسایگی و منافع مشترک حوزه انرژی برای کشورمان دارای اهمیت است لذا همواره در مواقع بروز بحران مانند فاجعه منا و غیره تلاش کردیم موضع نرم تر و مثبت تری را اتخاذ کنیم.
وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی تاکید بر همگرایی میان کشورهای اسلامی خصوصا همسایگان دارد، ادامه داد: کاهش چالش با همسایگان در سیاست های کلان نظام و رهنمودهای رهبر انقلاب مشهود است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه متاسفانه سعودی ها طی سال های گذشته اقدامات و موضع گیری هایی داشتند که بیانگر ناپختگی سیاسی و همچنین عدم درک درست از موقعیت ایران و خودشان در منطقه بوده است، افزود: در این میان خوشبختانه بر اساس مذاکرات صورت گرفته زمینه تنش زدایی و افزایش سطح روابط فراهم شده است.
رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه ایران از بهبود روابط با عربستان و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور استقبال می کند، گفت: البته باید اذعان کرد بهبود روابط و افزایش مناسبات وابستگی مستقیمی با درک درست و ارزیابی مجدد از سعودی ها از جایگان ایران دارد؛ در واقع ایران کشوری اثرگذار در حوزه سیاسی، نظامی، اقتصادی بوده و نفوذ معنوی در جهان اسلام دارد.
وی ادامه داد: در این میان باید اذعان کرد اصل همگرایی و کارکردهای اقتصادی می تواند میان کشورها پیوند ایجاد کند و این مهم از بروز تنش ها جلوگیری می کند از این رو ایران و عربستان می توانند مطابق این اصل برای یکدیگر منافع مشترک ایجاد کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین توقع می رود کشورهای عربی میان دوست و دشمن مانند رژیم صهیونیستی تفاوت قائل باشند زیرا اشغالگران قدس تاکنون هزینه های بسیاری را برای کشورهای منطقه و اسلامی ایجاد کرده اند.

سعودی ها باید بدانند طناب کاخ سفید پوسیده است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هر چه قدر سطح مناسبات ایران و عربستان افزایش یابد، منافع مشترک بیشتری حاصل خواهد شد.
فداحسین مالکی  در رابطه با اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با الکاظمی مبتنی بر اعلام حمایت ایران از بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض، گفت: بدون شک هر چه قدر سطح مناسبات ایران و عربستان افزایش یابد، منافع مشترک بیشتری حاصل خواهد شد.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع باید موانع موجود بر سر راه دو کشور برای تقویت روابط برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون چندین دور از مذاکرات در بغداد برگزار شده است، ادامه داد: در این میان همواره به سعودی ها گفته شد هیچگاه کشور ثالثی مانند آمریکا نباید برای ارتقاء روابط دو کشور ایفای نقش کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در واقع سعودی ها باید بدانند طناب کاخ سفید پوسیده بوده و تکیه کردن به آن صرفا موجب بروز مشکلات و تنش می شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر این اساس از رفع موانع میان تهران و ریاض استقبال می کنیم زیرا منافع جهان اسلام را حاصل می کند.

نظر شما