شناسهٔ خبر: 54962277 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

وزیران خارجه ایران و عربستان در عراق دیدار می‌کنند؟

فردی ناشناس در گفتگو با روزنامه المدی مدعی شده است که وزیر خارجه ایران و عربستان سعودی در بغداد دیدار خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، یک روزنامه عراقی ادعا کرد که «انتظار می‌رود وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی برای اعلام احیای روابط در بغداد حضور پیدا کنند.»

فارس به نقل از یک منبع دولتی عراق در گفتگو با روزنامه عراقی «المدی» مدعی شد که احتمالا وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی در بغداد حضور پیدا کنند.

منبع مذکور که اشاره‌ای به نام او نشده، مدعی شده است: «مرحله نشست‌های امنیتی به پایان رسیده است و ما امروز وارد مرحله برگزاری نشست‌هایی با بعد دیپلماتیک شده‌ایم. انتظار می‌رود وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی برای اعلام احیای روابط به بغداد بیایند.»

این ادعا در حالی، شامگاه سه‌شنبه، مطرح شده است که روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن نیز اخیرا به نقل از یک منبع آگاه عراقی ادعا کرد که ازسرگیری روابط بین عربستان سعودی و ایران احتمالا در بغداد و با حضور مقامات مسئول دو کشور مذکور و نیز «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق اعلام خواهد بود.

روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل منبع مذکور مدعی شده بود که مذاکرات الکاظمی در جریان سفرش به جده و تهران، موجب قطعیت یافتن بسیاری از پرونده‌های مورد اختلاف بین دو طرف شد، امری که ممکن است به کاهش تنش‌ها در سراسر منطقه منجر شود.

شبکه «روسیا الیوم» اخیرا به نقل از یک منبع دولتی عراق خبر داده بود: «پنج نشست‌ پیشین که در بغداد میان تهران و ریاض برگزار شد، در سطح امنیتی و اطلاعاتی بود؛ اما نشست آتی در سطح دیپلماتیک خواهد بود.»

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده‌اند که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اخیرا اعلام کرد تهران از ازسرگیری روابط با عربستان سعودی، بازگشایی سفارت‌‌خانه‌های دو کشور و آغاز گفتگوی سیاسی استقبال می‌کند.

تاکنون پنج دور گفتگو بین ایران و عربستان به میزبانی عراق در بغداد برگزار شده است و مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق اوایل تیر ماه جاری، سفرهایی به عربستان سعودی و ایران داشت.

نظر شما