شناسهٔ خبر: 54966553 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد:

بیماری کرونا پایانی ندارد

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: آمار افزایش بیماران کرونایی نشان داد که پایانی در خصوص بیماری کرونا متصور نیست، بنابراین پاندمی کرونا به آندمی تبدیل نشده است.

صاحب‌خبر -

علیرضا صداقت در نشست خبری با موضوع بیماری کرونا  گفت:  اگر کرونا فصلی هم باشد باز هم بار کشندگی بیماری تغییری نمی‌کند. در حال حاضر کشور ما از تمام جهات و همسایه‌های هم مرز در خصوص بیماری کرونا شرایط تهدید کننده دارد و همه کشور‌های هم مرز در شرایط آمار افزایشی به لحاظ میزان ابتلا به کرونا هستند.

او گفت: مرگ ومیر کرونا در جهان همچنان برقرار است و در کشور ما نیز میزان مرگ و میر بیماران و تعداد موارد تست پی سی آر مثبت افزایشی است. البته در خصوص این آمار باید توجه داشت که بسیاری از مردم مبتلا به کرونا هستند، ولی تست پی سی آر ندادند، بنابراین آمار ابتلا بسیار بیشتر از تعداد موارد قطعی تست پی سی آر مثبت است.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: آمار استفاده از ماسک نیز از آمار اعلام شده به مراتب کمتر است، زیرا برخی از افرادی که ماسک استفاده می‌کنند چندین بار از یک ماسک استفاده می‌کنند و یا استاندارد استفاده درست از ماسک ر ا نمی‌دانند، به نحوی که ماسک به شکل درستی روی صورت ثابت نشده و یا هنگام صحبت ماسک خود را پایین می‌آوردند که این افراد در امار افراد رعایت کننده ماسک محسوب می‌شوند در حالی که ماسک زدن آن‌ها موثر نیست.

صداقت گفت: علاوه بر بیماری کرونا بسیاری از بیماری‌های ویروسی و یا حتی تب کریمه کنگو از راه تنفس سرایت می‌کنند. توصیه ستاد ملی کرونا در شرایط فعلی استفاده از ماسک در محیط سر بسته است، این در حالی است که توصیه علمی رعایت ماسک در محیط باز و بسته است، چون امکان دارد فرد بیماری در خیابان در نزدیکی شما با عطسه و یا سرفه‌ای شما را مبتلا کند.

او گفت: در خصوص آمار واکسیناسیون سه دز نیز باید گفت که دو دز اول کارایی خود را از دست دادند و هیچ ایمنی برای فرد ایجاد نمی‌کنند و افرادی که ۴ تا ۶ ماه نیز از دز سوم ان‌ها گذشته ایمنی چندانی ندارند و باید حتما دز‌های یادآور چهارم و پنجم و... را دریافت کنند؛ این موضوع در افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای باید با شدت بیشتری رعایت شود، زیرا سیستم ایمنی بدن این افراد از ایمنی پایینی برخوردار است.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در پژوهشی براساس منابع روز دنیا تمام آمار‌های افراد واکسینه شده نسبت به غیر واکسینه در میزان ابتلا، بستری و فوت شده به شکل معناداری پایین‌تر از افرادی است که واکسن دریافت نکرده اند که این موضوع در تمام پلت فرم‌های واکسن دیده شده است.

صداقت گفت:  براساس آمار معتبر بین المللی برای تمام کشور‌ها موضوع واکسیناسیون کرونا باید هر ۴ تا ۶ ماه تکرار شود. برای واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال نیز در کشور‌های اروپایی در گروه سنی پایین این واکسن تجویز شده و عوارض چندانی ندارد.

او گفت: در سویه جدید کرونا، با درگیری سیستم تنفسی تحتانی در بین مردم رواج پیدا می‌کند که می‌تواند خاطرات تلخ پیک پنجم و سویه دلتا را برای مردم تکرار کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: باید میزان تاب آوری مردم پس از تحمل چند سال بیماری کرونا بررسی شود و نهاد‌های متولی برای افزایش روحیه دهی به مردم تدابیری بیاندیشند. زیرا در شرایط فعلی مردم بسیار خسته هستند و شاید تهیه ماسک برای آن‌ها جزو ضروریات آخر زندگی محسوب شود.

صداقت گفت: از عموم مردم درخواست می‌کنیم که برای دیدار زائرانی که به سفر حج رفته اند و یا از سفر عتبات عالیات بر می‌گردند با فاصله زمانی یک هفته تا ۱۰ روز اقدام شود، زیرا احتمال ابتلا این افراد با توجه به شرایط بهداشتی کشور‌های همسایه بیش از کشور خودمان است.

نظر شما