شناسهٔ خبر: 54962449 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

فوق تخصص قرنیه خبر داد؛

استفاده از پرده جنین انسانی به عنوان پانسمان بیولوژیک در عمل‌های جراحی سطح چشمی

محمد حسین ولیداد گفت: پیوند پرده آمنیوتیک انسانی (پرده جنین) به سطح چشم، یکی از روش‌های موثر کمک به بهبود سریعتر مشکلات سطح چشم پس از اعمال جراحی است که در بیمارستان فوق تخصصی الزهرا(س) زاهدان از این روش استفاده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد حسین ولیداد، فوق تخصص قرنیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با عصرهامون بیان کرد: لایه های پرده آمنیوتیک، گزینه‌های درمانی جدید مهندسی شده برای موارد دشوار بیماری سطحی چشم هستند.

 وی ادامه داد: غشاء داخلی پرده جنینی،  دارای خاصیت ضد میکروبی، ضد التهابی و غنی از فاکتورهای رشد موثر برای ترمیم سطح چشم است که این خصوصیات کمک میکنند تا  عوارض این اعمال کاهش یافته و  سرعت ترمیم نواحی ملتهب افزایش یابد.

این فوق تخصص افزود: در این اعمال لایه داخلی پرده جفت به اندازه های متناسب با بیماری چشمی (ملتحمه، قرنیه) در یک یا چند لایه به سطح چشم پیوند زده می شود.

وی گفت: این پیوند به علت نداشتن عروق و عوامل تحریک کننده سیستم ایمنی(آنتی ژن)، توسط بدن پس زده نمی شود و پس از مدت حدود ده روز (با توجه به نوع بیماری این زمان میتواند کمتر یا بیشتر باشد) مقدار زیادی از آن حل شده و جذب می‌شود.

 

ولیداد افزود: پیوند غشاء داخلی پرده جنین، در بیمارهای متعدد چشمی، از جمله خراش‌های طولانی مدت و مقاوم به درمان قرنیه، زخم، التهاب و نارسایی سلولهای بین قرنیه و عنبیه، ناخنک، سوختگی حرارتی و شیمیایی سطح چشم و در موارد خشکی های چشم مقاوم به دیگر درمانهای متعارف و حتی  و جالبتر اینکه در موارد محدود در بیماریهای شبکیه ( ماکولا ) جهت ترمیم سوراخ ماکولا نیز استفاده شده‌است که یکی از اعمال جراحی فوق تخصصی و بسیار ظریف و دقیق است.

وی با اشاره به شیوع بالاتر بیماریهای سطحی چشم در این منطقه جغرافیایی  به علت وجود مقادیر بالاتر از استانداردهای زیست محیطی  عوامل الاینده و محرک  از جمله ؛اشعه ماوراء بنفش و ریزگردها، اضافه کرد: این پیوند بیولوژیک،  قدرت مانور جراح معالج را  در درمان بیماران سطوح چشم به طور قابل توجهی قابل توجهی افزایش داده و نیاز به استفاده از داروها و مواد صنعتی را کاهش میدهد .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  تصریح کرد: خوشبختانه سال هاست که جوانان پرتلاش و کشورمان در قالب شرکت های دانش بنیان، با فناوری بیوتکنولوژی و با رعایت اصول استاندارد بین‌المللی، این محصول را در دسترس جراحان قرار داده اند و مانند  پیوند قرنیه، تکنولوژی تهیه و فراوری آن در کشور،  تقریبا بومی شده است.
 

 

علیرضا مالکی، رئیس بیمارستان فوق تخصصی الزهرا(س) زاهدان هم گفت: در بیش از 10 درصد عمل های جراحی در این بیمارستان، نیاز به پیوند پرده آمنیوتیک وجود دارد که با حساسیت و دقت هر چه تمامتر توسط  جراحان قرنیه خبره این بیمارستان انجام می شود.

وی افزود: هزینه انجام این عمل فوق تخصصی در بیمارستان الزهرا (س) زاهدان، به عنوان یک بیمارستان دولتی، بسیار کمتر از  هزینه تمام شده و واقعی این اعمال جراحی چشمی است.

انتهای پیام/

نظر شما