شناسهٔ خبر: 54955405 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سرمایه‌گذاری و حمل و نقل محور دیدار مقامات ازبکستان و طالبان

معاون نخست‌وزیر ازبکستان و سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در «تاشکند» گسترش همکاری‌ها بین دو کشور در زمینه‌های سرمایه گذاری، تجارت، حمل و نقل و لجستیک را بررسی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق‌اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «نورالدین عزیزی» سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در «تاشکند» گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های سرمایه گذاری، تجارت، حمل و نقل و لجستیک را بررسی و گام‌های بعدی را برای اجرای ابتکارات مشترک در ابعاد یاد شده هماهنگ کردند.  

طرفین در مورد تنظیم مشترک پیشنهادات برای افزایش تجارت دوجانبه و حجم حمل و نقل کالا از طریق خاک دو کشور به توافق رسیدند.

همچنین بر چشم انداز اقدامات مشترک در برقراری روابط مستقیم بین محافل بازرگانی ازبکستان و افغانستان به منظور بررسی پتانسیل موجود برای شراکت سودمند تاکید کردند.

طرفین در این دیدار همچنین اقداماتی را مبنی بر اجرای ساخت خط ریلی «ترمذ - مزار شریف - کابل - پیشاور» بررسی کردند. علاوه بر این، ابعاد ساماندهی تحقیقات میدانی در مسیر جاده ریلی در نیمه دوم ماه ژوئیه سال جاری میلادی هماهنگ شد.

طرف ازبکی آمادگی خود را برای ادامه ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و گسترش همکاری‌های متقابل با افغانستان در زمینه‌های اولویت دار ابراز کرد.

در پایان این دیدار طرفین در مورد برقراری روابط منظم برای بررسی و حل و فصل مسائل همکاری‌های ازبکستان و افغانستان به توافق رسیدند.

مبادلات بازرگانی این دو کشور در 7 ماه سال 2021 میلادی در سطح از 406 میلیون و 400 هزار دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران افغان و در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبک فعالیت می‌کنند.

افغانستان استقلال این کشور را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما