شناسهٔ خبر: 54952424 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

چگونه با همسر دروغگو کنار بیاییم؟

اگر متوجه دروغگویی همسرتان شدید با پرخاشگری با او برخورد نکنید و از این رفتارهای صحیح و مناسب استفاده کنید تا دیگر این کار را تکرار نکند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شاید کمی برایتان سخت باشد که بفهمید همسر شما شخصی است که به دروغ گفتن عادت دارد . در حقیقت بسیاری از روابط بین زوجین از موضوع دروغگویی رنج می برد و اگر شما هم این مشکل را دارید ، در وهله اول باید تشخیص دهید که چه زمانی همسرتان دروغ می گوید و فکر کنید که علت دروغگویی او چیست و به دروغ او پاسخی شفاف و صادقانه بدهید و اگر همسر شما باز هم به دروغگویی خود ادامه داد ، راهکارهای زیر را در پیش بگیرید.

بیشتر بخوانید:

رفتار با فرد بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی

بخش اول:تشخیص اینکه چه زمان هایی دروغ می گوید.

۱. به زبان بدن او توجه کنید :

متخصصان باور دارند که افراد هنگام دروغ گفتن، زبان بدن متفاوتی دارند و پیدا کردن حالت های بدنی خاص هنگام دروغ گفتن تشخیص را راحت تر می کند . مثلا:

شاید هنگام دروغ گفتن بینی خود را بخاراند تا جایی که بینی اش قرمز شود و این همان علامت پینوکیو است که دروغ باعث آزاد شدن هیستامین می شود که باعث خارش و تورم بینی خواهد شد .
ممکن است برای خنثی کردن دروغ خود از حرکاتی مثل بستن یا پوشاندن دهان یا گذاشتن دست ها روی چشمان ، بینی و گوش های خود استفاده کند و همچنین ممکن است که از برقرار کردن ارتباط چشمی با شما خودداری کند و یا سر خود را از شما دور سازد .

۲. به تن صدای او گوش دهید :

شاید متوجه شوید که تن صدای همسر شما هنگام دروغ گفتن تغییر می کند و ممکن است صدای او همراه با لکنت یا مکث های طولانی و یا لحن متفاوتی باشد . تغییر ناگهانی در الگوی صدای همسر هنگام توضیح در مورد یک موضوع ، شخص یا اتفاق یکی از نشانه های دروغگویی است .

۳. به کلمات انتخابی و زبان او توجه کنید :

این مورد نیز باز هم به همان قصه پینوکیو شباهت دارد و ممکن است که همسر شما برای پنهان کردن دروغ خود و یا طبیعی جلوه دادن آن ، از کلمات زیادی هنگام دروغ گفتن استفاده کند .

طبق مطالعات انجام شده افراد دروغگو بیش از بقیه از لغت های مختلف برای قسم خوردن استفاده می کنند .
همچنین ممکن است که شخص سوم را درگیر ماجرا کند تا کمی بحث را منحرف کند .

بخش دوم:پاسخ به دروغ های همسر

۱. به یاد داشته باشید که افراد به سه دلیل دروغ می گویند :

عموما علت های اصلی دروغ گفتن به سه مورد خلاصه می شود و آن سه مورد شامل پنهان کردن چیزی از شخص دیگر، صدمه زدن به فرد یا برای بهتر نشان دادن خود می باشد و این موضوع بسیار کمک کننده است که بفهمید چرا همسر شما برای دروغ گفتن انگیزه دارد و این کار را انجام می دهد .

۲. به همسرتان احساس امنیت بدهید :

اگر علت دروغگویی همسرتان، شما و نحوه برخورد شماست یعنی اگر همسرتان به دلیل سختگیری های بی مورد، حساسیت بیجا و کنترل شدید، سرزنش ها و... شما متوسل به دروغگویی شده است . در این مورد همسر برای حفظ شخصیت، ایجاد آرامش و دوستی خود مسائل را از شما پنهان می سازد چرا که می پندارد اینگونه راحت ترم تا آن که بخواهم مورد توهین قرار بگیرم .

بهترین راه حل در این مواقع این است که به همسرتان احساس امنیت بدهید و شرایطی را فراهم کنید که او از راستگویی هراسی نداشته باشد. بهتر است او را سرزنش نکنید و مورد انتقاد قرار ندهید و روابط عاطفی خود را تقویت کنید . با تقویت رابطه عاطفی به مرور تبدیل به دو دوست خواهید شد که دیگر لزومی بر دروغ گفتن هم نیست.

۳. چشم بر بعضی دروغ ها ببندید :

اگرچه دروغ، امری ناپسند است اما همیشه در زندگی با آن مواجه می شویم و مجبور به پذیرش این حقیقت هستیم که دروغ وجود دارد و ما باید راه حلی برای مواجهه و مقابله با آن داشته باشیم. اگر همسرتان به شما دروغ های کوچک و کم اهمیتی می گوید که در ادامه یا قطع رابطه تاثیری ندارد می توانید از آن چشم پوشی کنید .

با چشم پوشی از دروغ کوچک و کم اهمیت طرف مقابل می توانید تنش کمتری را در زندگی ایجاد کنید . اما دروغ های بزرگ مانند عدم صداقت در مسائلی چون درجه تحصیلی و شغلی، رابطه های پنهانی و... به رابطه زن و شوهر لطمه زده یا گاه آن را مختل می کند.

۴. فضای دروغ گفتن او را بررسی کنید :

اگر هنگام دروغگویی مچ او را گرفته اید یا این که علامت هایی را خلاف حرف او یافتید ، سعی کنید که در مورد موضوعی که بابتش به شما دروغ گفته است، بیشتر فکر کنید .

این کار به شما کمک می کند که راحت تر به انگیزه دروغگویی او پی ببرید.
شاید عواملی مثل احساس سرزنش از سمت شما، غر زدن و یا ترس از مورد انتقاد گرفتن باعث شده که همسر تان به دروغ گفتن تمایل پیدا کند که با انجام این مورد تشخیص آن راحت تر خواهد بود .

۵. بابت دروغ های همسر خود شرمنده نباشید :

شاید از همسر خود دروغ بشنوید ، چون از این رفتار او خجالت می کشید، سعی کنید که آن را حل و فصل کنید و روی گناه او سرپوش بگذارید اما به یاد داشته باشید که همسر شما خودش مسئول دروغ هایش است و تنها کسی که باید از این مورد خجالت بکشد، خود او می باشد .

البته که افراد در یک رابطه بالغ سعی می کنند که معایب یکیدگر را پوشش دهند اما در مورد دروغگویی کمی مسئله متفاوت تر است و شاید این تجربه حس شرمندگی در شرایط مختلف باعث شود که همسر شما به خودش بیاید .

به یاد بسپارید که دروغ گفتن یک انتخاب است و هیچ کس مجبور به دروغ گفتن نیست.

۶. با آزادی و صداقت با او رفتار کنید :

اگر به دلیل دروغگویی با همسر خود قهر کنید، نمی توانید عادت دروغ گفتن را از او بگیرید و با این کار همسرتان از شما دورتر می شود . با او در کمال آرامش و شفافیت وارد صحبت شوید تا بتوانید مکالمه خود را کنترل کنید .

جملاتی مثل "می دانم که دروغ می گویی" یا "تو دروغگو هستی" را به کار نبرید و فرصت راست گویی را از او نگیرید. به او بگویید:" می دانم که مسئله ای باعث نگرانی ات شده که مانع از گفتن حقیقت می شود و فکر می کنم که اکنون بهترین زمان برای شفاف سازی این موضوع است ."
این کار به همسرتان نشان می دهد که شما تنها خواستار صداقت هستید و هرگز قصد متهم کردن او را ندارید .

۷. در مورد دلایل دروغگویی او با یکدیگر صحبت کنید :

به همسر خود اجازه دهید که دلایل خودش را برای انجام این کار شرح دهد و شاید احساس فشار برای صادق بودن باعث این رفتار او شده است . اگر همسر شما در مورد مسائل شخصی مثل اعتیاد به شما دروغ می گوید ، باید از او بخواهید که نزد مشاور و متخصص برای کنترل مصرف مواد مخدر برود .

۸. با همسرتان گفت و گو کنید

اگر اعتمادتان را از دست داده اید و احساس می کنید دیگر نمی توانید با دروغگویی همسرتان کنار بیایید، بهتر است با همسرتان گفت گو کنید اما پیش از صحبت درباره درغگویی همسرتان فکر کنید و واکنش ها و جواب های او را پیش بینی کنید سپس شروع به صحبت کنید زیرا اگر به پاسخ های او فکر نکرده باشید ، هرگز نمی توانید بدرستی با او حرف بزنید و گفت وگوی مفید و ثمربخشی داشته باشید.

شما با پیش بینی رفتارهای همسرتان، می توانید بهترین پاسخ و رفتار را نشان دهید و بهترین تصمیم را بگیرید . خود را برای شنیدن حرف های ناراحت کننده نیز آماده کنید . به همسرتان بگویید دوست ندارید حتی برای کوچک ترین مسائل نیز دروغ بشنوید و خط قرمزها و حدها را برای او مشخص کنید سپس به او فرصت جبران بدهید تا بتواند خود را اصلاح کند.

۹. این موضوع را برای همسر خود روشن کنید که هرگز قدردان دروغگویی دیگران نیستید :

زمانی که فرصت شفاف سازی را به همسر خود می دهید، او متوجه می شود که اصلا با دروغ گفتن کنار نمی آیید و استانداردهای خود را دارید و در نتیجه او را به راستگویی بیشتر ترغیب می کنید.

۱۰. به او بگویید که دروغگویی چگونه روی زندگی شما تاثیر می گذارد :

هنگام صحبت کردن با او یک قدم به عقب برگردید و تاثیرات دروغ گفتن او را در روابط خود بررسی کنید و اگر دروغگویی او هنوز هم ادامه داشت، شاید مشکل او ریشه عمیق تری داشته باشد .

این سوالات را از خودتان بپرسید:

"آیا همسرم اغلب به من دروغ می گوید؟"، " آیا نمی توانم به او اعتماد کنم ؟"، "آیا قبلا با دروغش مواجه شده اما هیچ تغییری در رفتارش نداشته است ؟". اگر پاسخ شما به تمام سوالات بالا "بله" بود، یعنی این که دروغگویی یک الگوی رفتاری مخرب در همسر شماست .

این موضوع همچنین می تواند با اختلال شخصیتی در افراد نیز مرتبط باشد که نمی توان با مکالمات ساده آن ها را برطرف کرد و در چنین مواردی حتما بادی از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما