شناسهٔ خبر: 54952302 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

سرگیجه در بارداری و هر آنچه باید در مورد علل و علائمش بدانید

باداری از حساس ترین دوران های زندگی است که تغییرات زیادی در این دوره ایجاد می شود رایج ترین این تغییرات سرگیجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بارداری یکی از دوران زندگی است که در آن با تغییرهای زیادی مواجه می شوید. این تغییرات قبلا در زندگی شما به وجود نیامده است و در نتیجه برای تان کاملا جدید است. سرگیجه یکی از رایج ترین نشانه ها و علائم در دوران بارداری است که حتما باید مدتی بنشینید تا کمی آرام شوید . اما آیا این سرگیجه در این دوران طبیعی است و چگونه باید با آن برخورد و مقابله کرد ؟

بیشتر بخوانید:

علائم سکته در دوران بارداری یا بعد از آن

عموما چرا سرگیجه در دوران بارداری اتفاق می افتد؟

سرگیجه معمولا در هفته ششم سه ماهه اول اتفاق می افتد . در بعضی از موارد این سرگیجه در سه ماهه دوم و یا سوم نیز اتفاق می افتد؛ دقیقا زمانی که رگ های خونی شما در حال رشد بیشتر هستند . 

آیا سرگیجه در اوایل بارداری یک امر طبیعی و رایج است؟

بله، سرگیجه ، حالت تهوع و تمام علائم یک مریضی مثل سرماخوردگی در این دوران کاملا طبیعی است . این علائم باعث کاهش قند خون و کاهش اشتها می شود که همگی عاملی برای سرگیجه هستند .

سرگیجه در بارداری طبیعی است؟ 

سرگیجه داشتن با سیاهی رفتن چشم و افتادن و غش کردن تفاوت دارد .بسیاری از خانمهای باردار این دو را به اشتباه یکسان می دانند ، به همین دلیل با باز گو کردن علایم کلی ، مجب تشخیص و درمان نامناسب می شوند .در سرگیجه ، اگر فرد در حالت ساکن باشد احساس حرکت مداوم و پیگیر به شکل دوران یا چرخش یا تلوتلو خوردن می کند ، اما سیاهی رفتن چشم، سبک شدن مغز یا بی اختیار افتادن از علایم سرگیجه نمی باشد . وزوز کردن گوش یکی از علایم سرگیجه است . در صورت داشتن این علامت باید به پزشک مراجعه کرد تا علت دقیق آن بررسی گردد چرا که این علایم می تواند نشانه بیماری منییر در فرد باشد .

بیماری منییر به ۲ گروه تقسیم می شود:

نشانگان منییر
بیماری منییر 

علت مشخصی برای نشانگان منییر وجود ندارد ، اما عوارض جانبی آن ، افزایش چربی و کلسترول خون یا فشار خون و تغییرات متابولیکی یا هورمونی به خصوص هورمون های غده تیرویید میباشد. بیماری منیر شامل مشکلاتی است که در گوش بروز می کند.به همین علت در صورت داشتن علامتی همچون وزوز گوش باید به متخصص گوش مراجعه کرد . 

آیا بروز این مشکل با باردار شدن شروع می شود ؟ 

خیر، اگر این بیماری در بارداری ظاهر شود ، حتما زمینه ابتلا به آن از قبل در بدن خانم باردار وجود داشته است و بارداری تنها به تشدید و یا بروز آن کمک می کند .در هر صورت باید خون و میزان هورمون ها ی بدن بررسی و تحت نظر باشند . 

آیا سرگیجه و وزوز گوش در بارداری طبیعی است؟ 

تقریبا تشخیص ۸۵ درصد بیماری های گوش با معاینه دقیق امکان پذیر است و نمی توان با یک شرح حال ساده در مورد این موضوع نظر داد.امکان دارد که این موضوع در بارداری به علت تغییرات هورمونی، تغییراتی در ناحیه حلق و گلو و فشار بیشتری به شیپور استاش به وجود آید . همین دلایل می تواند با افزایش فشار داخل گوش باعث وزوز گوش یا سرگیجه شود .با معاینه و بررسی های ادیومتری می توان این بیماری را قابل تشخیص و افتراق با سایر مسائل کرد. 

شیوع گیجی و سیاهی رفتن چشم که با سرگیجه متفاوت است، در بارداری به چه میزان می باشد ؟ 

حالت هایی شبیه سرگیجه مخصوصا حین بلند شدن در ۳ ماهه اول بسیار شایع است . این حالت ها به دلیل افزایش خون رسانی به ناحیه رحم و کاهش خون رسانی به مغز و تغییرات هورمونی ایجاد می شود. 

علت های سرگیجه در دوران بارداری چیست ؟

علت های سرگیجه بستگی به مرحله بارداری دارد و می تواند تغییرات مختلفی را در بدن به وجود بیاورد.

در طول سه ماهه اول 

تغییرات هورمونی و سایر تغییرات دیگر در بدن می تواند دیواره های رگ های خونی را تحت تاثیر قرار دهد . این موضوع باعث افت فشار خون می شود و احساس سرگیجه را ایجاد می کند . بیماری صبحگاهی همچنین به شما احساس ضعف می دهد و باعث می شود که بدنتان قادر به نگهداری غذا و مایعات نباشد .

در طول سه ماهه دوم و سوم 

حجم خون در این دوران به دلیل رشد جنین حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند و این افزایش فشار خون منجر به سرگیجه می شود . 

سایر علت های سرگیجه شامل موارد زیر است :

 کم آبی بدن
 گرمای بالای بدن
 کاهش سطح قند خون بر اثر مشکلاتی مثل دیابت

 پری اکلامپسیا که در اواخر بارداری اتفاق می افتد.

 خوابیدن بر روی کمر در اواخر بارداری که باعث فشار اضافه روی رگ های خونی می شود و با جریان خون در ارتباط است و سرگیجه را ایجاد می کند .

 هموگلوبین که مسئول تحویل اکسیژن به سلول های خونی است ، ممکن است که برای افزایش جریان خون کافی نباشد و در نتیجه باعث کم خونی می شود و سرگیجه ایجاد خواهد شد . 

احساس سرگیجه در دوران بارداری چگونه است ؟

بعضی از خانم ها سرگیجه را با ضعف همزمان با حالت تهوع احساس می کنند . به طوری که انگار اتاق دور سرشان می چرخد و گاهی اوقات این سرگیجه باعث کاهش بینایی ، افتادن و از دست دادن تعادل بدنی نیز می شود. 

هنگامی که در دوران بارداری احساس سرگیجه کردیم ، چه کنیم ؟

 درها و پنجره ها را باز کنید و به یک مکان تمیزتر بروید .
 به آرامی یک جا بنشینید تا زمین نخورید یا اگر برایتان مقدور است ، سرتان را بین زانوهای خود قرار دهید و حرکاتی مثل نشست و برخاست را با آهستگی انجام دهید تا وضعیت شما بدتر نشود .
 اگر توانایی اش را دارید ، به پهلوی سمت چپ دراز بکشید که این کار باعث جریان خون مناسب در مغز و بدن شما می شود .
 یک میان وعده کوچک داشته باشید و یا یک آبمیوه بخورید تا سطح انرژی شما تامین شود . این کار تنها در صورتی عملی است که احساس سرگیجه تان به دلیل افت سطح قند خونتان باشد .
 بدن خود را هیدراته و مرطوب نگه دارید .
 یک دوش آب سرد بگیرید . 

چگونه از سرگیجه در دوران بارداری پیشگیری کنیم ؟ 

 برای مدت طولانی سر پا نایستید :یا اگر مجبور بودید، در همان حالت سر پا مقداری فعالیت آرام بدنی داشته باشید تا جریان خون شما افزایش پیدا کند .
 از حرکات ناگهانی مخصوصا برای نشستن یا بلند شدن اجتناب کنید .
 به طور منظم غذا بخورید و از فاصله انداختن بین غذاها اجتناب کنید که این کار باعث ثابت نگه داشتن سطح قند خون شما می شود .
 تا اواسط سه ماهه دوم ، بر روی کمر خود دراز نکشید .
 از دوش آب داغ استفاده نکنید .
 لباسهای گشاد بپوشید تا افزایش دمای بدن باعث محدود شدن جریان خون در بدنتان نشود .
 به اندازه کافی آب بنوشید تا از دهیدراته شدن بدن جلوگیری کنید .
 دمای بدن خود را با استفاده از قرار گرفتن در یک محل خنک و تازه کنترل کنید .

سرگیجه در دوران بارداری معمولا چه زمانی متوقف می شود ؟

این سرگیجه معمولا در کل دوران بارداری تا تولد نوزاد با شما همراه خواهد بود .

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر سرگیجه شما به دلیل ضعف غذایی ، گرما و حرکات ناگهانی بود، جای نگرانی نیست اما اگر علائم زیر را در خود مشاهده کردید ، به پزشک مراجعه کنید :
 تاری دید
 سردرد شدید
 تپش قلب
 سختی تکلم
 بی حسی
 خونریزی واژن
 درد قفسه سینه
 کوتاهی نفس
 دل درد

همچنین اگر سرگیجه همراه با دل درد و یا افزایش سرعت نبضتان بود ، حتما به پزشک مراجعه کنید . پزشک در این شرایط آزمایش های اضافه تر را می گیرد و احتمال بارداری خارج از رحمی را مورد بررسی قرار می دهد .

منبع: نمناک

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما