شناسهٔ خبر: 54945795 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

یک جامعه‌شناس بررسی کرد:

عوامل موثر بر کاهش نرخ موالید در کشور

یک جامعه‌شناس، عدم بنیه اقتصادی و فرهنگ‌سازی را دو عامل اصلی در کاهش نرخ موالید و در نتیجه کاهش جمعیت جوان عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس کاظمی، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران‌نیوز با اشاره به طی مسیر پیری در جامعه اظهار کرد: بافت جمعیتی ارتباط مستقیمی با نشاط و پویایی آن دارد و با حرکت جامعه به سمت پیری قطعاً نشاط، تحرک و پویایی نیز از آن جامعه رخت برمی‌بندد.

وی اضافه کرد: تولید و مقابله با تحریم دشمنان جز با جمعیت جوان و پرانرژی ممکن نمی‌شود و تعالی و پیرشفت هر جامعه نیز با جوانان آن تعبیر و معنا می‌شود، بنابراین تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم فرزندآوری و رفتن به سمت جوانی بسیار بجا و درست است.
 
این جامعه‌شناس یادآور شد: البته جمعیت پیر در کشور هم کارآمدی خاص خود را دارند، اما برای حرکت موتور محرکه یک جامعه باید جوانان آن جامعه پای کار بیایند و با گسترش دانش علمی و حرکت به سمت دانش فراگیر به کشور یاری رسانند.
 
کاظمی با تأکید بر اینکه کاهش نرخ موالید دلایل متعددی دارد، ادامه داد: کاهش بنیه اقتصادی، عدم تمایل به فرزندآوری، عدم فرهنگ‌سازی درست، هراس از هزینه‌ برای ازدواج و ... عمده عواملی هستند که در کاهش نرخ موالید نقش پررنگ‌تری دارند.
 
وی متذکر شد: البته کاهش کسب و کار نیز در ازدواج دیرهنگام و در نتیجه کاهش نرخ موالید نقش ویژه‌ای دارد و به هر جهتی نگاه کنیم نقش اقتصاد، اجتماع و فرهنگی را پررنگ‌تر می‌بینیم، به‌خصوص موضوعات اقتصادی که مسئولان باید به آن توجه داشته باشند.
 
این جامعه‌شناس با بیان اینکه افزایش فرزندآوری نیازمند اعتبار است، تصریح کرد: تقویت اقتصاد مردم و فرهنگ‌سازی دو مقوله اصلی در راستای ازدواج جوانان و افزایش فرزندآوری است و در این باره مردم و مسئولان نقش سنگینی برعهده دارند.
 
کاظمی اضافه کرد: در حالی با افزایش آمار ناباروری در کشور مواجهیم که این افراد از سویی با افزایش کمرشکن هزینه‌های درمان ناباروری مواجه می‌شوند، در صورتی که مسئولان باید با تسهیل درمان ناباروری مردم را به سمت درمان تشویق کنند.
 
انتهای پیام/*

نظر شما