شناسهٔ خبر: 54934221 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مشاهده پروانه سفید برگ‌خوار بلوط زاگرس در اراضی جنگلی چهارمحال و بختیاری

راضیه نظری‌زاده

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۳۲۸ هزار هکتار از وسعت چهارمحال و بختیاری پوشش جنگلی است، گفت: ۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان درگیر آفت جوانه‌خوار بلوط است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، اصغر احمدی با اشاره به مشاهده پروانه سفید بلوط خوار زاگرس در بخشی از اراضی جنگلی استان اظهار کرد: آفات برگ‌خوار و جوانه‌خوار بهاره بلوط در بخشی از جنگل‌های لردگان، خانمیرزا، کیار و اردل مشاهده شده است، مقابله با این آفت نیازمند عزم ملی در همه استان‌های زاگرسی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۳۲۸ هزار هکتار از وسعت چهارمحال و بختیاری پوشش جنگلی است، افزود: ۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان درگیر آفت جوانه‌خوار بلوط است که مقابله با این آفت نیازمند تخصیص اعتبار و عزم ملی، خرد جمعی بین مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی، منابع طبیعی و محیط زیست است.

وی ادامه داد: عمر دیر زیستی درختان یکی از عوامل قهری آسیب پذیری درختان جنگلی بلوط در مقابل بیماری ناشی از آفت برگ‌خوار و جوانه‌خوار بهاره بلوط است همچنین این بیماری یک چرخه اکوسیستمی طبیعی دارد که انجام مطالعات و تحقیقات علمی در این زمینه مهم است سال گذشته نیز ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های استان با ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار محلول پاشی شد.

احمدی با اشاره به اینکه سند توسعه و احیای جنگل‌های زاگرس به ریاست معاون اول رییس جمهور و دبیری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تهیه شده است، عنوان کرد: این سند به منظور تدوین برنامه‌های لازم برای احیا جنگل‌های بلوط در حال نهایی شدن است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بر اجرای طرح محلول پاشی برای مقابله با این آفت در سطح جنگل‌های زاگرس تاکید کرد و گفت: برای محلول‌پاشی کل مساحت جنگل‌های استان به بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعبتار نیاز است تا بوسیله بالگرد و از مسیر هوایی در مناطق مختلف استان به خصوص مناطق سخت‌گذر محلول پاشی انحام شود.

به گفته وی، آفات جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط یکی از مهم‌ترین علت‌های تخریب گونه‌های جنگلی بلوط است که این آفت در مرحله لاروی از جوانه‌ها و برگ‌ها تغذیه و در صورت طغیان درختان را عاری از برگ می‌کند.

آفات در اکوسیستم به دو دسته آفات اولیه و ثانویه تبدیل می‌شود که آفت برگ‌خوار، جوانه‌خوار آفت اولیه است و این آفات که تک نسلی هستند و یک بار در سال حاضر می‌شوند و به دلیل اینکه برگ‌خواری شدید دارند با حضور در یک منطقه درختان را عاری از برگ می‌کنند.

انتهای پیام

نظر شما