شناسهٔ خبر: 54923749 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

لزوم فرهنگ‌سازی در امر ازدواج جوانان

استاندار کرمان گفت: ازدواج جوانان به کار فرهنگی نیاز دارد و رسانه‌ها برای معرفی نمونه‌های مختلف ازدواج کمک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدمهدی فداکار ظهر امروز در ستاد ساماندهی امور جوانان استان با محوریت ازدواج جوانان اظهار داشت: ازدواج یک امر خیر است و سمن‌هایی که در حوزه ازدواج فعالیت می‌کنند در واقع کار خیر انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به تقاضای مدیرکل ورزش و جوانان برای تذکر دادن به بانک‌ها در راستای پرداخت هرچه سریع‌تر وام ازدواج به زوج‌های کرمانی بیان داشت: گزارش بانک‌ها داده شود تا موضوع را در شورای بانک‌ها مطرح کنیم و هم‌افزایی داشته باشیم.

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه در زمینه ازدواج نکردن جوانان فقط بحث اقتصادی مطرح نیست، ابراز کرد: آدم‌های فقیر دیرتر ازدواج نمی‌کنند و ازدواج جوانان به کار فرهنگی نیاز دارد و رسانه‌ها برای معرفی نمونه‌های مختلف ازدواج کمک کنند.

فداکار با اشاره به اینکه کرونا در افزایش ازدواج‌ها نقش داشت زیرا هزینه‌های مراسم پایین آمد، متذکر شد: بالا رفتن سن ازدواج باروری‌ها را پایین می‌آورد و توقعات زوج‌ها را هم بالا می‌برد.

وی افزود: ازدواج یک فرآیند است و فرهنگ در این زمینه بسیار مهم است و باید تابوهای ازدواج مانند مهریه‌های بالا شکسته شود و اگر مرد و زن به حقوق همسر خود پایبند باشند این امر به پایداری زندگی کمک می‌کند.

فعالیت ۱۶۲ سمن دارای اعتبارنامه در استان کرمان

همچنین مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان در سخنانی اظهار داشت: ۱۶۲ سمن دارای اعتبارنامه در استان داریم که در بخش‌های مختلف ازجمله اجتماعی، فرهنگی و مذهبی فعالیت می‌کنند.

میثم پاریزی ادامه داد: ۶۰ درصد اعتبارنامه سمن‌های کرمان در بحث اجتماعی است که در زمینه ازدواج، سلامت، آسیب‌های اجتماعی و دغدغه‌های اجتماعی فعال هستند.

وی از برگزاری ۴۰۰ برنامه در سطح استان کرمان طی هفته ازدواج خبر داد و از برگزاری آیین ازدواج آسان ۵۰ زوج در کرمان به‌عنوان برنامه محوری نام برد و خاطرنشان کرد: این آیین با همراهی خیرانی برگزار شد که حاضر نشدند حتی نام‌شان آورده شود.

پاریزی ابراز داشت: ۹۱ درصد پرداخت وام ازدواج در سال ۹۹ و ۸۲ درصد پرداخت وام در سال گذشته داشتیم اما این آمار در سال جاری16 درصد است که درخواست داریم به بانک‌ها تذکر داده شود.

در همین حال مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان اظهار داشت: فرزندآوری یک مسئله حاکمیتی شده و از فضای باور مردم خارج شده است و باید از فضای بیان صریح خارج شود.

حجت‌الاسلام حقانی ادامه داد: عدم باور دغدغه فرزندآوری توسط مسؤولان و مردم را شاهد هستیم و این باور جدی نیست و ما تلاش کردیم باور را افزایش دهیم.

وی بیان داشت: سن ازدواج بالا رفته، ازدواج استحکام یافته به وجود نمی‌آید و یا ازدواج منجر به فرزندآوری نمی‌شود و باور مردم را با شعار «بچه کمتر زندگی بهتر» تغییر دادیم و حالا هم باید این باور ایجاد شده را تغییر دهیم.

انتهای پیام/۸۰۰۱۹/ب

نظر شما