شناسهٔ خبر: 54904926 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر کشور:

دولت از شکل‌گیری شهر و روستای هوشمند حمایت می‌کند

احمد وحیدی گفت: فعالیت در حوزه شهر هوشمند، یک کار راهبردی است و امروز شرکت های بزرگ و دانش‌بنیان زیادی در این عرصه فعالیت دارند.

صاحب‌خبر -

 وزیر کشور روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه شهر هوشمند در مصلی تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فعالیت در حوزه شهر هوشمند، یک کار راهبردی است و امروز شرکت های بزرگ و دانش‌بنیان زیادی در این عرصه فعالیت دارند، گفت:  بُعد فناورانه که شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و یک بخش دیگر در حوزه حکمرانی باید بهم بپیوندند تا فرایند شهر هوشمند به خوبی شکل بگیرد.

احمد وحیدی در خصوص حمایت دولت از شکل‌گیری شهر و روستای هوشمند هم گفت: به همه استان‌ها و شهرداری‌ها ابلاغ شده که از ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را داشته باشند و قرار است بین آنها مسابقاتی با هدف تقویت این حوزه برگزار شود و شرکت‌های پیشرو تشویق خواهند شد.

شهر هوشمند، شهرهایی که برمبنای صفر و یک و یا به تعبیری فناوری اطلاعات ساخته می شوند و همه چیز در آن ها کاملا مجازی و هوشمند اداره می شود؛ از دولت و شهروندان گرفته تا حمل و نقل و انرژی و محیط زندگی!

در واقع شهر هوشمند (Smart City) به شهری گفته می‌شود که بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، داری شش معیار اصلی حکمروایی هوشمند (Smart Governance)، شهروند هوشمند (Smart Citizen)، محیط زندگی (Smart Environment) ، محل زندگی (Smart Home) هوشمند، اقتصاد هوشمند (Smart Economy)، حمل و نقل هوشمند (Smart Mobility)، انرژی هوشمند (Smart Energy) باشد.

سال ۱۳۹۴ بود که شهرهای ارومیه، اصفهان، تهران، مشهد و تبریز به عنوان پنج شهر هوشمند ایران معرفی شدند.

نظر شما