شناسهٔ خبر: 54898623 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

از جنس مردم برای مردم؛

آفتاب خدمت، سایه‌خوش را در آغوش گرفت/ تلاش بی‌وقفه گروه‌های جهادی در مناطق زلزله زده غرب هرمزگان

پس از وقوع زلزله شدید در غرب هرمزگان و آوار شدن منازل بر سر مردمان فهیم برخی از روستاهای شهرستان بندرلنگه، حضور به موقع نیروهای امدادی و جهادی مایه دلگرمی مردم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ از آغاز هفته گذشته، زلزله های متعددی در غرب هرمزگان به وقوع پیوست و این روند به گونه ای ادامه دار شد که بامداد شنبه هفته جاری با رخداد دو زلزله خیلی بزرگ منجر به ریزش منازل روستاهای بخش مهران در شهرستان بندر لنگه شد.

این رخداد طبیعی باعث گردید که علاوه بر خسارت های جزئی به برخی از منازل منطقه، قریب به ۴ روستای دیگر شهرستان بندرلنگه را با خسارت خیلی جدی مواجه سازد که در مرکز تقل آن، روستای سایه خوش به صورت صد درصدی تخریب و منازل آن از بین رفت که در این رابطه تعداد ۵ نفر از مردم خوب این روستا نیز جان خود را از دست دادند.

حضور نیروهای جهادی و امدادی مانع افزایش تلفات انسانی

حضور نیروهای امدادی، جهادی، نیروهای مردمی و دستگاه های اجرایی در همان ساعات اولیه این رخداد در منطقه باعث گردید که حجم تلفات انسانی کاسته شود و همکاری خوب مردم محلی با نیروهای مستقر یکی از دلایل کاهش تعداد جانباختگان بود.

از سویی دیگر حضور به موقع تیم های امداد و نجات هلال احمر و همچنین اعزام چندین دستگاه آمبولانس از شهرستان های نزدیک به مرکز کانونی زلزله باعث گردید که در سریع ترین زمان ممکن مداوای مصدومان انجام شود.

حضور میدانی وزیر کشور

نکته مهمی که در این بحران می توان به آن اشاره کرد حضور مقامات عالی رتبه کشور در بین مردم زلزله زده روستاهای شهرستان بندرلنگه بود، در صورتی که در همان ساعات اولیه مقامات عالی رتبه استان هرمزگان از فرماندهان ارشد نظامی گرفته تا مدیران دستگاه های اجرایی و حتی دستگاه قضایی استان، این بار حضور میدانی وزیر کشور و همچنین دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در آن گرمای طاقت فرسا از آلام مردم این دیار را کاهش داد.

حضور وزیر کشور در آیین تشییع پیکر جانباختگان این زلزله بر مردمی بودن دولت انقلابی مهر تاییدی زد و در آغوش گرفتن فرزند داغدار روستای سایه خوش نور امیدی از پای کار بودن دولت کنونی را در دل مردم زنده کرد.

از حق نگذریم، تلاش های بی وقفه نیروهای جان برکف نظامی، اعم از نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و حتی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این منطقه باری دیگر قوت قلبی برای مردم بود.

تامین امنیت شبانه روزی در مناطق زلزله زده به خصوص در روستای سایه خوش که تمام وسایل مردم خوب این روستا در زیر خروارها مصالح آوار شده است یکی از اقدامات خوبی بود که  بار روانی مردم این روستا را نسبت به وسایل منزلشان کاهش داد.

همچنین برقرای موکب های تهیه و توزیع غذای گرم، رسیدگی به وضعیت فعلی و نیازهای زلزله زدگان توسط نیروهای جهادی به خصوص در آواربرداری و کمک به از زیر آوار درآوردن وسایل مردم و تحویل به صاحب خانه ها از دیگر اقدامات خوبی بود که تا کنون نیز ادامه دارد.

استقرار چادرهای کولردار  

در روزگاری که هرمزگان در این فصل از سال گرمای طاقت فرسایی را تحمل می کند، آوار شدن منازل را می توانیم قوزی بالای قوز توصیف کنیم اما با همدلی استاندار هرمزگان و همگی دست اندرکاران، چادرهای اسکان موقت در سطح روستا مستقر شد و با تجهیز کولر برای هر چادر، دغدغه استراحت موقت مردمان زلزله زده اندکی مرتفع گردید تا در روزهای آینده با اجرایی شدن وعده وزیر کشور در خصوص استقرار کانکس وضعیت سکونتی مردم سامان یابد.

سپاه امام سجاد(ع) در بازسازی منازل پیشگام می شود

سردار اباذر سالاری، فرمانده سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به زلزله های پی در پی هرمزگان اظهار کرد: بامداد روز گذشته شاهد زلزله مهیبی در شهرستان بندرلنگه بودیم که کانون آن روستای سایه خوش بود و که عمده منازل این روستا و مقداری از روستاهای اطراف آن نیز تخریب شده است و نیازمند باز سازی جدی است.

فرمانده سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان تصریح کرد: از ساعات اولیه بعد از وقوع زمین لرزه، بسیجیان، سپاهیان و گروه های جهادی نواحی بندرلنگه و بندر خمیر به میدان آمدند و تمام توان خود را برای کمک به زلزله زدگان به کار گرفته اند.

سردار سالاری با بیان اینکه سپاه در کنار سایر سازمان ها و نهادها از همان ساعات اولیه  به خدمات رسانی پرداخته و اقدامات خوبی را انجام داده است، مطرح کرد: در ساعات اولیه وقوع زمین لرزه متصور بودیم که افرادی در زیر آوار باشند که سپاه در کنار سایر نهاد ها به آوار بردار برای یافتن افراد پرداخت که آمار فوتی ها تنها در ساعات اولیه بود و با اقدام به موقع، آمارها خوشبختانه افزایش نیافت.

وی افزود: فاز بعدی آن اسکان اضطراری زلزله زدگان به شمار می رفت که سپاه در کنار سایر ارگان ها به پخت غذای گرم، توزیع چادر، پتو، آب معدنی و ملزومات اولیه و ضروری پرداخته شد.

سردار سالاری با بیان اینکه سپاه امام سجاد(ع) با تمام توان در خدمت زلزله زدگان می ماند، گفت: ما این آمادگی را داریم که در بحث آوار برداری، تعمیر و ساخت وساز منازل در کنار سایر ارگان ها به مردم زلزله زده بندرلنگه خدمات رسانی کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به گرمای هوا، ملزوم مردم این منطقه به خصوص کودکان و سالمندان، وسایل سرمایشی بوده که ان شاالله با وصل شدن برق، کولرهایی در چادر ها تعبیه شود و تدابیر لازم جهت تهیه کانکس ها صورت گیرد.

فرمانده سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان خاطر نشان کرد: امیدواریم با همکاری دستگاه های مختلف هر چه زودتر منطقه به وضعیت عادی برگردد.

تا رفع کامل آلام مردم در کنارشان خواهیم ماند

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هرمز اظهار کرد: روند امداد رسانی توسط تمامی دستگاه های درگیر برای مردم زلزله زده ادامه دارد و از ساعت ۲ بامداد گذشته که شروع شده، مسئولان در میدان هستند تا بتوانیم گوشه ای از آلام مردم را کم کنیم.

استاندار هرمزگان عنوان کرد: چادرها راه اندازی شده و کولرها ها  نیز نصب شده اند تا دما را کاهش دهیم و با ادامه این روند امروز ظهر گرمای کمتری را تحمل می کنند و اگر یک کولر جواب نداد دو کولر در اختیار مردم قرار می گیرد.

دوستی افزود: نهاد دولتی و غیر دولتی، سازمان ها، مردم و خیرین در حال کمک رسانی هستند.

وی با تاکید بر اینکه تا پایان مشکلات مردم در کنارشان خواهیم بود، خاطر نشان کرد: هر چند که خستگی وجود دارد اما باید همگی در کنار مردم باشیم.

۳۹ تیم امداد و نجات در مناطق زلزله زده هرمزگان حضور یافتند

یعقوب سلیمانی دبیرکل جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هرمز در خصوص خدمات ارائه شده به زلزله‌زدگان استان هرمزگان با عرض تسلیت به خانواده های جان‌باختگان حادثه سنگین و دلخراش اظهار کرد: جمعیت هلال احمر بر حسب وظایف، اصول و اهدافی که دارد از همان دقایق اولیه، مدیرعامل جمعیت استان به همراه استاندار هرمزگان در منطقه حضور یافتند و در کمتر از یک ساعت ، عملیات جستجوی نجات توسط تیم ها به پایان رسید.

وی افزود: ۳۹ تیم امدادگر و نجاتگر از استان هرمزگان و استان های همجوار از قبیل استان فارس در منطقه حضور یافتند و قریب به ۴۰ دستگاه خودرو امداد و نجات و همچنین دو بالگرد جهت امداد و نجات هوایی در منطقه استقرار یافته اند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: همچنین قریب به ۲ هزار دستگاه چادر در منطقه موجود است که تا کنون ۷۰۰ عدد چادر بین ساکنین سه الی چهار روستای استان که به دلیل وقوع زلزله و پس لرزه ها ، دچار حادثه مالی شده و منازل شان آسیب دیده اند،قرار گرفته است.

سلیمانی بیان داشت: برنامه ریزی های لازم جهت تامین ۴۰۰۰ تخته موکت و ۷۵۰۰ تخته پتو صورت گرفته و به منطقه ارسال شده است، پک های غذایی ۷۲ ساعته در حال توزیع است، مردم نیز در کنار سایر دستگاه‌ها کمک می کنند اما نکته بسیار حائز اهمیت ، گرمای شدید منطقه و تسریع در رفع مشکل برق و آب ازجمله مواردی است که باید به آن توجه کرد.

وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر از همان دقایق نخست وقوع زلزله ، در کنار مردم بوده و همراه مردم است و تا انتها حضور دارد، انصافاً هلال احمر استان با تمام توان و امکانات و با انگیزه حضور پیدا کرده اند و امید است تلاشی در جهت کاهش آلام هموطنان عزیز باشد.

انتهای پیام/

نظر شما