شناسهٔ خبر: 54875104 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

نماینده ایران در سازمان ملل:

مرحله بعدی مذاکرات برجامی هماهنگ می شود/ توافق در گرو تعهدات آمریکا

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: ‏به دنبال انجام مذاکرات دوحه، مرحله بعدی با اتحادیه اروپا هماهنگ می شود و و اگر آمریکا قصد جدی برای اجرای تعهدات نشان دهد، توافق دور از دسترس نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید تخت روانچی با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد: پیام‌های قوی در تجدید حمایت از احیا و اجرای کامل برجام دریافت شد. دلایل اصلی وضعیت کنونی، خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها و عدم اراده سیاسی سه کشور اروپایی برای انجام تعهدات است.

در حالی که دولت سابق آمریکا بی پروا یک اصل تثبیت شده حقوق بین الملل را قربانی کرد و از توافق خارج و تحریم ها را مجدداً اعمال کرد، دولت فعلی در ادامه سیاست بدنام فشار حداکثری و اعمال تحریم ها علیه ایران، راه سلف را دنبال می‌کند. شکی نیست که چنین سیاستی به عنوان اهرمی در مذاکرات پیش می رود.

ایران به دیپلماسی چندجانبه متعهد است که نتیجه آن باید تضمین لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی همه تحریم‌های غیرقانونی باشد. ایران به عنوان یکی از اعضای مسئول معاهده منع اشاعه به اصل همکاری با آژانس متعهد است و تمامی تعهدات را بر اساس معاهده مذکور و موافقت نامه جامع پادمان انجام داده است.

ایران در جریان مذاکرات وین حداکثر انعطاف را به خرج و حسن نیت را برای دستیابی به توافقی قابل قبول نشان داد. برجام باید بطور کامل، مؤثر و به گونه ای اجرا شود که بتوان آن را راستی آزمایی کرد. هیچ جایگزینی وجود ندارد. زمان آن فرا رسیده آمریکا تصمیم سیاسی برای کنار گذاشتن سیاست شکست خورده فشار حداکثری بگیرد.

طی رایزنی‌های فشرده‌ ایران با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا، هفته گذشته در تهران، ایران یک بار دیگر بر تمایل به ارائه راه حل های ابتکاری درباره موضوعات باقیمانده و با امید به شکستن بن بست تاکید کرد. توافق شد از طریق اتحادیه اروپا مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا وجود داشته باشد تا بر آخرین موانع در مذاکرات غلبه کرد. ایران در مذاکرات دوحه که جدی و مثبت بود با جدیت عمل کرد. مانند گذشته برای مرحله بعدی مذاکرات با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در تماس خواهیم بود.

هیات مذاکراتی آماده است که دوباره بطور سازنده وارد گفت‌وگو شده تا به توافق برسد. توپ در زمین آمریکا است و اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و قصد جدی را برای اجرای تعهدات نشان دهد، توافق دور از دسترس نیست. برنامه‌های فضایی و موشکی ایران خارج از حوزه یا صلاحیت قطعنامه 2231 شورای امنیت (2015) و ضمایم آن بوده و موضوع مذاکره نیست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظر شما