شناسهٔ خبر: 54865428 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

انتفاع اقتصادی هدف اصلی ایران از مذاکره است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه که برای ایران اهمیت دارد، انتفاع اقتصادی از برجام است و هر موضوعی این مسئله را تحت الشعاع قرار دهد قابل قبول نیست.

صاحب‌خبر -

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به سفر علی باقری به دوحه به منظور ادامه گفت‌وگوها با اروپا برای لغو تحریم‌ها اظهار کرد: قطر کشوری است که همواره نقش میانجی‌گری خود را حفظ کرده است. جمهوری اسلامی ایران هم حسن نیت قطری‌ها را قبول دارد از و مکان جدید مذاکرات استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه هر نوع گفت‌وگو در منطقه‌ را به خارج از آن ترجیح می‌دهیم، تأکید کرد: دور جدید گفت‌وگوها می‌تواند بخشی از سوءتفاهم‌ها و اختلاف نظرهای جدید میان ایران و غرب را رفع کند و مذاکرات احیا شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادعای رابرت مالی درباره بازگشت به تعهدات برجام خاطرنشان کرد: این ادعای آمریکایی‌هاست که همواره از آن سخن گفته‌اند باید ببینیم در عمل چه می‌کنند. تاکنون میان سخن و ادعای آمریکایی‌ها فاصله زیادی وجود داشته است. 

رحیمی جهان آبادی اضافه کرد: اگر سیاست اجرایی آمریکایی‌ها منطبق با حرف‌های اعلامی آنان باشد می‌توان به شکل‌گیری ادامه مذاکرات خوشبین بود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، انتفاع اقتصادی از برجام است و هر موضوعی این مسئله را تحت الشعاع قرار دهد، برای ما قابل قبول نیست.

به گزارش ایسکانیوز، مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از بیش از 3 ماه توقف با تسهیل‌گری بورل به صورت حضوری در دوحه از سرگرفته شده است. به گفته کارشناسان از آنجا که مذاکرات وین با اختلاف ایران و آمریکا به متوقف شد، سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه و همچنین چین و روسیه در مذاکرات قطر حضور ندارند. 

گفته شده که پیام‌ها از طریق انریکه مورا به صورت غیرمستقیم می‌گیرد. امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در باره موضوع گفت‌وگوهای قطر گفته است: جمهوری اسلامی ایران در موضوعات محتوایی توافق کاملاً منطقی و مستدل حضور پیدا می‌کند و دستور کار مشخص است. ما در نهایت این آمادگی را داریم چنانچه این دور از گفت‌وگوها با واقع‌بینی آمریکا و سه کشور اروپایی همراه باشد، بتوانیم به نتایج مورد نظر همه طرف‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به اجرای تعهداتشان در قراردادی که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، برگردند و برسیم.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات رفع تحریم، چهارشنبه 7 تیر در دوحه قطر نخستین نشست خود را برگزار کردند. 

برچسب‌ها:

نظر شما