شناسهٔ خبر: 54861921 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مشکلات مدیریتی آذرآب به زودی برطرف می‌َشود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: مشکلات مدیریتی پیش آمده در شرکت آذرآب به زودی برطرف و می‌توان تولید را در آذرآب مشاهده کرد و به قراردادهای خوبی در حوزه نیروگاهی و پالایشگاهی منعقد می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک جودکی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بخش‌های مولد اقتصاد چهار بخش اساسی است که شامل صنعت، معدن، کشاورزی و تجارت می شود
اظهار کرد: مرکزی جزو معدود استان‌هایی است که در ۴ بخش مولد اقتصادی پتانسیل و وضعیت بسیار خوبی دارد.

وی افزود: در حوزه صنعت از لحاظ تنوع تولید استان مرکزی در رتبه اول قرار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت استان مرکزی بیان کرد: استان مرکزی به لحاظ وجود صنایع مادر و سنگین، سنگ تراورتن، پرورش و صادرات ماهیان زینتی نیز رتبه اول را دارد.

جودکی بیان کرد: در حوزه معدن رنگین‌کمانی از معادن با ۶۱۰ معدن در استان وجود دارد که از این تعداد ۳۹۹ معدن فعال است.

وی بیان کرد: استان مرکزی در تجارت خارجی در حوزه صادرات نیز رتبه هشتم کشور است.

رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت استان مرکزی حجم سرمایه‌گذاری در استان را در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۸۸ هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال عنوان کرد.

جودکی ادامه داد: در سال گذشته جواز تأسیس صادره ۷۱۶ فقره با ارزش سرمایه‌گذاری ۳۸۲ هزار و ۷۴۴ میلیارد ریال و پروانه بهره‌برداری نیز ۳۸۵ فقره بود.

وی یادآور شد: در حوزه ستاد تسهیل رتبه دوم کشوری هستیم، در سال گذشته ۶۳ جلسه اقتصاد مقاومتی برگزار شد که از ۴۰۱ مصوبه این جلسات ۳۴۵ مصوبه اجرایی شد که معادل ۸۶ درصد می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: در بخش تسهیلات پرداختی و رونق تولید، ۷ هزار  و ۴۲۸ میلیارد ریال در حوزه صنعت و معدن پرداختی بوده است.

جودکی ادامه داد: در تسهیلات تبصره ۱۸ نیز علیرغم اینکه متاسفانه سال گذشته عدد قابل قبولی برای استان با ۳ هزار واحد تولیدی و ۶۰۰ واحد معدنی نبود؛ اما این رقم در سال جاری به دو هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی با اشاره به بخش تجارت اضافه کرد: صادرات استان یک میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار در سال گذشته بوده که نسبت به سال ۹۹ حدود ۳۴ درصد رشد داشته، هدفگذارس صادرات استان در سال جاری یک و نیم میلیارد دلار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت استان مرکزی ادامه داد: در سال ۲۰۲۱ میزان واردات کشورهای همسایه یک هراز و دویست  میلیارد دلار بوده در صورتی که سهم ایران از این بازار حدود دو درصد یعنی ۲۴ میلیارد دلار بوده است در حالی که پتانسیل کشور بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار فقط برای کشورهای همسایه است.

جودکی گفت: عمده صادرات در سال ۱۴۰۰ به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان و امارات بوده که شامل فرآورده‌های پتروشیمی شمش آلومینیوم، مواد شیمیایی، الیاف پلی استر، میلگرد عاج دار، پلی اتیلن، تینر فوری و... می‌شود.

وی افزود: واردات استان ۴۹۵ میلیون دلار در سال گذشته بوده که بالغ بر ۹۰ درصد، مواد اولیه واحدهای تولیدی یا  تجهیزات خط تولید بوده که نشان می‌دهد واردات تولیدمحور است.

رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت استان مرکزی ادامه داد: در سال گذشته ۲۷۵ فقره پرونده اکتشاف، ۲۲۶ گواهی اکتشاف، نیز صادر شده است، در استان ۳۹۹ معدن فعال و ۲۱۱ معدن غیر فعال است که عمده دلایل آن نبود مشتری در برخی معادن به دلیل تولید جنس‌های خاص، مشکلات حقوقی و معارض و نداشتن امکان تولید است.

جودکی گفت: یکی از برنامه‌های سازمان در سال جاری راه‌اندازی ۲۰ درصد از معادن غیرفعال است.

وی افزود: در حوزه بازرسی‌ها در استان در سال گذشته ۳۷ هزار و ۲۰۰ مورد انجام شده، از ابتدای سال نیز ۸ هزار و ۲۰۰ بازرسی صورت گرفته است؛ کمتر از ۱۰ درصد بازرسی ها متخلف وجود دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت استان مرکزی با اشاره به وضعیت صنایع استان و شرکت آذرآب گفت: با شرایط موجود  امکان ایجاد شرکت‌های بزرگی مانند هپکو، ماشین سازی و آذرآب در کشور وجود ندارد و باید این شرکت‌ها به روز شوند چون سرمایه زیادی از بیت‌المال در ساخت آنها استفاده شده است.

جودکی گفت: شرکت آذرآب در فرایند سهامداری دچار چالش شده است اما از سال گذشته تمام ارکان استان پای کار آمدند تا دوباره این مجموعه عظیم احیا شود، در ستاد تسهیل تلاش شد تا مشکلات حل شود، اخیرا مشکلات مدیریتی پیش آمده که با رفع آن به زودی می‌توان تولید را در آذرآب مشاهده کرد و به قراردادهای خوبی در حوزه نیروگاهی و پالایشگاهی منعقد می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما