شناسهٔ خبر: 5485774 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آیت الله مهمان نواز:

قرائت قرآن تنها به مساجد و اماکن مذهبی خلاصه نشود

بجنورد - خبرگزاری مهر: عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که قرآن باید علاوه بر مساجد و اماکن مذهبی در منازل نیز قرائت شود، اظهار کرد: این که قرآن در مساجد قرائت شود اما در خانه ها حتی روی آن باز نشود؛ امری مذموم و نهی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله حبیب الله مهمان نواز در دیدار با اعضا و فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی با اشاره به نقش قرائت قرآن در تربیت دینی افراد، تصریح کرد: علاوه بر قرائت قرآن، باید مفاهیم و آموزه های این کتاب آسمانی وارد متن زندگی مردم شود.

به گفته وی اگر جامعه اسلامی ایران با مفاهیم بلند قرآن آشنا و مأنوس شود، بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه رفع خواهد شد.

آیت الله مهمان نواز آشنایی با ظاهر و باطن مفاهیم قرآن را مسأله ای مهم ذکر و اظهار کرد: آشنایی با مفاهیم قرآن سبب آغاز تحول درونی در افراد می شود اما بیشتر مردم درس های خود را با واسطه از قرآن می گیرند و گرفتاری های روزمره این فرصت را به آنها نمی دهد که خود ادبیات و زبان عرب بیاموزند و مفاهیم قرآن را استخراج کنند.

وی با بیان این که این مسأله سبب شده تا اثرگذاری قرآن بر افراد کم شود، افزود: با این وجود همه افراد، حتی کسانی که سواد ندارند نیز می توانند از قرآن کسب فیض کنند؛ چرا که حتی نگاه کردن به آیات قرآنی نیز مقام روحانی و معنوی افراد را تقویت می‌کند.

عضو سه دوره مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: بر اساس نظر مراجع عظام تقلید اگر یک آیه از قرآن با تفسیر و مفهوم فرا گرفته شود؛ اهمیت آن از یک ختم قرآن بیشتر است، به گفته آیت الله مهمان نواز در این زمینه نقش متولیان مذهبی و قرآنی جامعه، بی بدیل و انکار نشدنی است.

وی از ائمه جمعه و جماعات و متولیان مراکز قرآنی خواست تا اقدامات خود در زمینه آشنایی بیشتر مردم با مفاهیم بلند این کتاب آسمانی را افزایش دهند چرا که بهترین راه خودسازی و خداشناسی مراجعه به قرآن است.

امام جمعه سابق بجنورد با تأکید بر این که قرآن باید علاوه بر مساجد و اماکن مذهبی در منازل نیز قرائت شود، اظهار کرد: این که قرآن در مساجد قرائت می شود اما در خانه ها حتی روی آن باز نمی شود؛ امری مذموم و نهی شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: این که انتظار داشته باشیم تنها مساجد و مؤسسات مذهبی تربیت دینی فرزندان ما را بر عهده داشته باشند؛ اشتباه است چرا که برای تربیت فرزندانی صالح و متقی، باید خانواده ها به وضعیت درون زندگی خود توجه کنند تا جامعه اسلامی در آینده سالم و پویا باشد.

به گفته آیت الله مهمان نواز بخش زیادی از تربیت و ساخت و ساز دینی انسان مربوط به محیط خانه و خانواده بوده و در این راستا وضعیت خانواده تأثیر بسزایی در تعلیم و تربیت دینی فرزندان دارد.

وی اضافه کرد: باید فرزندان در خانه والدین خود را در حال قرائت قرآن مشاهده کنند تا با قرائت قرآن انس گرفته و تعالیم آسمانی آن به زندگی مادی و معنوی افراد وارد شود.

آیت الله مهمان نواز در پایان این دیدار با تبریک به مناسبت سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، از زحمات اعضای این کانون ها در راستای تقویت بعد دینی و مذهبی جامعه قدردانی و بر افزایش اقدامات این کانون ها در زمینه آشنایی بیشتر جامعه با مفاهیم قرآنی تأکید کرد.

نظر شما