شناسهٔ خبر: 54854985 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مانور اطفاء حریق در جنگل فندقلو برگزار شد

اردبیل - ایرنا - مانور مقابله و اطفاء حریق در جنگل فندقلو شهرستان نمین با مشارکت دستگاه‌های مرتبط و خدمات‌رسان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اردبیل روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری این مانور در جمع خبرنگاران گفت: با آغاز فصل تابستان و با هدف مقابله با آتش سوزی در مراتع و جنگل ها، مانور اطفاء حریق در جنگل فندقلوی نمین برگزار شد.

هاشم میرزانژاد با اشاره به تشکیل اکیپ واکنش سریع مهار آتش در شهرستان نمین افزود: با توجه به اینکه همه ساله شاهد آتش‌سوزی در اغلب جنگل‌ها و مراتع سطح استان هستیم، مانور اطفاء حریق در جنگل‌ها و مراتع به‌منظور آمادگی محیط بانان و عوامل اجرایی محیط زیست برگزار می‌شود.

وی ارزیابی توانایی های کارکنان اجرایی محیط زیست و محیط بانان، بررسی اﻣﮑﺎﻧﺎت ﻻزم ﺟﻬﺖ پیشگیری از وﻗﻮع حریق، چگونگی مدیریت بحران در هنگام حریق، فراهم کردن تجهیزات در شرایط اضطراری و تلاش برای رفع نواقص احتمالی را از جمله اهداف برگزاری این مانور عنوان کرد.

او  با اشاره به نقش مهم و اساسی آمادگی و آموزش پرسنل در کاهش خسارات و تلفات ناشی از هرگونه حوادث، بیان کرد: یکی از مصداق های پدافند غیر عامل، آمادگی به هنگام وقوع آتش سوزی است که می توان با برگزاری سناریوهای فرضی آمادگی عوامل در مواقع حوادث را افزایش داد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه آمادگی روحی و روانی و حفظ آرامش در مقابله با آتش سوزی ضروری است، اظهار کرد: آموزش های لازم و نحوه کار با ادوات و تجهیزات اطفاء حریق در این مانور ارائه شد.

میرزانژاد با اشاره به نقش جوامع محلی در کاهش خسارت های ناشی از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، اضافه کرد: جوامع محلی نقش بسزایی در اطلاع رسانی و اطفای حریق دارند.

وی ادامه داد: آتش زدن پسماندهای مزارع کشاورزی، روشن کردن آتش از سوی چوپان ها و گردشگران از عوامل مهم آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع استان اردبیل است.

به گزارش ایرنا، منطقه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل‌های شرق استان اردبیل بشمار می‌رود که دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان است.

این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در ۱۰ کیلومتری شهر نمین و ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است.

مساحت منطقه فندقلو حدود ۱۶ هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن زیرپوشش عرصه‌های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می‌دهد.

در مجموع ۱۹ گونه جنگلی متعلق به ۸ تیره و ۱۷ جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه‌های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می‌افزاید.

فندقلو بیشتر به فندق و گل‌های بابونه خود شهرت دارد ، ضمن این که گونه نادر گیاهی سوسن چلچراغ نیز در آن می‌روید ، این جنگل رویشگاه بیش از ۹۰ گونه گیاه مختلف و عمدتا دارویی است.

بابونه که هر سال جشنواره گل‌های بانونه به خاطر رویش آن در جنگل فندقلو برگزار می‌شود گیاهی است یک ساله ، معطر و به ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر که به صورت خودرو در مزارع ، دشت‌ها ، باغ‌ها و بیشتر در منطقه جنگلی فندقلو نمین می‌روید.

گل بابونه در عطاری‌ها ، طب سنتی ، داروسازی صنعتی و تولید مواد بهداشتی کاربرد فراوان دارد.

آب و هوای مطبوع ، پرندگان و گونه‌های مختلف جانوری ، وجود آلاچیق و استراحت‌گاه‌های شبانه‌روزی ، برقراری ارتباط بین این منطقه ویژه گردشگری و چشم‌انداز زیبای گردنه دل‌انگیز حیران از طریق تله‌کابین از جمله ویژگی‌هایی است که در کنار جاذبه‌های منحصر بفرد طبیعی و جنگلی این منطقه را به تفرجگاهی بسیار دلپذیر برای مسافران ، میهمانان و علاقه‌مندان به طبیعت تبدیل کرده است.

همین جاذبه‌ها موجب شده سالانه صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی برای آرامش روح و روان خود به دامن این جنگل سرسبز پناه بیاورند.

نظر شما