شناسهٔ خبر: 54849179 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پس از حضور در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر؛

رییس جمهور عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد

تهران - ایرنا - تهران - ایرنا - رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از سفری یک روزه به ترکمنستان و سخنرانی در اجلاس کشورهای حاشیه خزر و دیدار با برخی همتایان خود، عشق آباد را به مقصد تهران ترک کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح چهارشنبه در صدر هیأتی بلندپایه و به دعوت رسمی «سردار محمد بردی‌اف» همتای ترکمنستانی خود  برای شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر به این سفر کرده بود.

ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر با هدف بررسی رژیم حقوقی این دریا و نیز گسترش مناسبات اقتصادی و ترانزیتی برگزار شد و در این سفر یک روزه، آیت الله رئیسی علاوه بر شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر با بردی اف پسر همتای ترکمنستانی خود، «قربانعلی بردی محمداف» پدر، رییس جمهور سابق و رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی این کشور و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه و «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله رئیسی در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در عشق‌آباد با استقبال از ابتکارات ارائه شده از سوی رؤسای جمهور کشورهای ساحلی دریای خزر برای توسعه همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف گفت: جمهوری اسلامی ایران، دریای خزر را دریای صلح و دوستی و عامل پیوند و نزدیکی مردم منطقه می‌داند و برای همکاری‌های همه‌جانبه بر اساس احترام و منافع متقابل آمادگی خود را اعلام می‌دارد.

رئیس‌جمهور از اعلام امادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری هفتمین اجلاس سران خزر خبر داد و گفت که امید است برپایی این اجلاس‌ها، رشد و توسعه روز افزون، امنیت، ثبات، رفاه، صلح و دوستی را برای مردم منطقه دریای خزر به ارمغان آورد.

ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر با انتشار بیانیه‌ ایی که در بردارنده مهمترین موضوعات همکاری پنج جانبه و مورد علاقه طرفین از جمله تاکید بر حضور نداشتن نیروهای مسلح بیگانه در دریای خزر به کار خود پایان داد.

اجلاس‌های سران خزر  که برای نخستین بار در سال ٢٠٠٢  به میزبانی عشق آباد برگزار شد و حال پس از ٢٠ سال ترکمنستان برای دومین بار در ٢٠٢٢ میزبان شده بود و  تهران (۲۰۰۷)، باکو (۲۰۱۰)، آستراخان (۲۰۱۴) و آکتائو (۲۰۱۸) به ترتیب میزبان اجلاس‌های دوم تا پنجم را برعهده داشتند.

نظر شما