شناسهٔ خبر: 54849010 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از شناسایی ۲ بیمار مبتلا به وبا تا صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری به عراق

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر گفت : در روز‌های اخیر ۲ بیمار مشکوک به وبا با علایم اسهال آبکی و ضعف و بیحالی شناسایی و آنتی بیوتیک درمانی و سرم تراپی برای آن‌ها شروع شد.

صاحب‌خبر -

محی‌الدین امینی گفت : نمونه التور اولیه یکی از این ۲ بیمار مثبت گزارش شده و امروز صبح تیم اعزامی شبکه بهداشت به همراه پزشک برای بررسی علایم بیماری در سایر اعضای خانواده و وضعیت آب و منبع احتمالی آلودگی به محل سکونت این ۲ بیمار مراجعه کردند.

به گفته سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر احتمال می‌رود که منبع آلودگی به دلیل مسافرت یکی از این ۲ بیمار به منطقه کردستان کشور عراق بوده است.

نمونه‌های جدید از این ۲ بیمار برای تایید نهایی امروز به مرکز استان ارسال شد و منتظر جواب نهایی آزمایشگاه مرکزی استان هستیم.

وبا با مصرف آب و غذای آلوده منتقل می‌شود و افراد باید از مصرف آب و غذای آلوده و مشکوک خودداری کنند.

افراد در صورتی که از سلامت آب به ویژه آب چشمه‌ها مطمئن نیستند باید آب را به مدت یک دقیقه بجوشانند و پس از آنکه آب به جوش آمد اجازه دهند بیش از یک دقیقه در این حالت جوش بماند و پس از آن آب قابل استفاده است.

 افراد باید قبل از مصرف میوه و سبزیجات آن را به خوبی گندزدایی و ضدعفونی کنند.

خوشبختانه وبا مانند کرونا نیست که از طریق تنفسی منتقل شود و اگر افراد قدری مراقب بهداشت مواد غذایی و آب باشند به راحتی می‌توانند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

از طرفی درمان‌های آنتی بیوتیکی خوبی برای این بیماری وجود دارد و در کنار این درمان‌ها فرد بیمار باید آب و مایعات بسیاری مصرف کرده و سرم درمانی هم انجام دهد.

نشانه بارز وبا اسهال شدید و جهنده است و افراد به محض مشاهده این علامت به مراکز درمانی مراجعه کرده و حتما به میزان زیاد مایعات مصرف کنند، چرا که در صورت از دست دادن آب بدن بسیار امکان کشنده بودن این بیماری وجود دارد.

صادرات بیش از  ۱۳۰ میلیون دلار کالا از مرز سومار به عراق

فرماندار گیلانغرب گفت: ۱۳۰ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۹۵۸ دلار کالا از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه از مرز سومار به عراق صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۰ درصد از نظر ارزی رشد داشته است.

وحید محمدی گفت: ارزش وزنی کالا‌های صادر شده در سه ماه سپری شده از امسال ۳۰۲ هزار و ۵۲۲ تن بوده که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد رشد داشته است.

مهمترین اقلام صادراتی شامل انواع میلگرد و آهن، کاشی و سرامیک، لبنیات، سنگ‌های ساختمانی، مصنوعات پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف بوده که با استفاده از ۱۵ هزار کامیون به عراق صادر شده است.

این شهرستان خود را برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی آماده می‌کند و به همین منظور بستر سازی این امر آغاز شده و در حال نیاز سنجی امکانات هستیم تا با تشکیل کمیته‌های مرتبط اقدامات اساسی محقق شود.

 ۲ استان به عنوان معین آماده سازی زیرساخت‌های مورد نیاز در پایانه مرزی سومار جهت پذیرایی از زائران اربعین بر عهده بگیرند.

 سایت مسافری جهت استقرار دفاتر مرتبط مسافر و زوار در مرز سومار ایجاد شده است، خط فیبر نوری مرز سومار هم تا ورودی پایانه نصب شده است و در شرف اتصال است و به منظور تسهیل در امر صادرات ورودی پارکینگ پایانه نیز به ۲ درب افزایش یافته است.

 میانگین صادرات کالا از مرز سومار روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ دستگاه کامیون است که این ظرفیت می‌تواند تا ۲ برابر افزایش یابد.

 پیگیر راه اندازی کوله بری هستیم که آغاز کار با شناسایی خانوار‌های واجد شرایط شروع شده است .

نظر شما