شناسهٔ خبر: 54847486 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

توقف ساخت روزانه ۵۵۰ واحد مسکونی با تعویق وام روستایی

روزنامه جوان

پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی و اعلام چند باره آن به آرزویی برای روستاییان و یک افتخاری برای برخی مدیران تبدیل شده است. به گونه‌ای که هر چند هفته یک بار می‌بینیم که مسئولان ارشد بنیاد مسکن اعلام می‌کنند که روستاییان نگران نباشند چراکه رئیس‌جمهور دستور داده و به‌زودی وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی پرداخت خواهد شد.

صاحب‌خبر -

پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی و اعلام چند باره آن به آرزویی برای روستاییان و یک افتخاری برای برخی مدیران تبدیل شده است. به گونه‌ای که هر چند هفته یک بار می‌بینیم که مسئولان ارشد بنیاد مسکن اعلام می‌کنند که روستاییان نگران نباشند چراکه رئیس‌جمهور دستور داده و به‌زودی وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی پرداخت خواهد شد.
در حالی که قرار بود این تسهیلات از اول تیرماه اختصاص یابد، اما رئیس سازمان و برنامه و بودجه همچنان مخالف این طرح است به طوری که در تازه‌ترین اظهارات اعلام کرد: «ممکن است برای ۱۰۰ هزار نفر مسکن را ارزان کنیم، اما این کار برای اقشار جامعه تورم ایجاد می‌کند. تا منابع مالی تأمین نشود نمی‌توانیم وام ۱۰۰ میلیونی مسکن روستایی را به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش دهیم. پرداخت این وام اگر از محل بدهی دولت به بانک‌ها تأمین شود، باعث افزایش پایه پولی و تورم می‌شود.»
اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن در ۲۴ خرداد ماه همانند سنوات قبل که وعده‌هایی برای پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن به او داده شده و او نیز مسرور از این وعده‌ها آن‌را اعلام عمومی می‌کرد در آخرین اظهار نظر خود با حضور در مقابل دوربین‌های تلویزیونی با صراحت اعلام کرد که در جلسه‌ای که دیشب با حضور رئیس‌جمهور، مسئولان سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت راه و شهرسازی برگزار شد آقای رئیسی دستور دادند تا تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود پنج درصد از اول تیرماه جاری پرداخت شود.
این در حالی است که از ۲۵ آبان ماه سال گذشته که رئیس‌جمهور در شورای عالی مسکن دستور داد تا وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی با نرخ سود پنج درصد آغاز و اجرایی شود تاکنون این دستور تکرار شده و این سازمان برنامه و بودجه است که به این دستورات هیچ واکنشی نشان نداده است. حال هشت روز از دستور رئیس‌جمهور برای تخصیص تسهیلات مسکن روستایی می‌گذرد، اما نه تنها دستور از سوی سازمان برنامه برای پرداخت آن داده نشده بلکه مسعود میرکاظمی در تازه‌ترین اظهاراتش باز هم از موانع پرداخت آن سخن گفته است.
تورم وحشتناکی در راه است
به گزارش تسنیم، مسعود میرکاظمی در خصوص دلایل تأخیر در پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، اظهار کرد: «این وام، بار مالی سنگینی را به همراه خواهد داشت؛ پرداخت این وام از دو راه میسر است. یکی اینکه به بانک‌ها بنویسیم که این وام جزو بدهی دولت به بانک‌ها باشد که پایه پولی را بالا می‌برد و تورم وحشتناکی را به همراه دارد یکی از ریشه‌های تورم در سنوات گذشته بدهی دولت به بانک‌ها بوده است. یا باید این اجازه را بدهیم یا اینکه بپذیریم از محل یارانه تأمین شود. در مدت ۲۰ سال بازپرداخت وام مذکور، ۸۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که باید از یک جایی تأمین شود.»
وی افزود: «راه دیگر این است که اجازه بدهیم از صندوق مسکن که در قانون دیده شده، مابه‌التفاوت سود وام ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت شود، چون وام ۱۰۰ میلیونی ابلاغ شده است.»
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره صندوق مسکن نیز گفت: «هنوز منابع مالی این صندوق تأمین نشده که بخشی از این منابع از محل مالیات است. تا برج چهار حقوق‌ها را با زحمت می‌توان تأمین کرد. قاعدتاً از مرداد ماه درآمد‌های مالیاتی برمی‌گردد. همچنین بخشی از این مابه‌التفاوت باید از محل فروش دارایی‌ها تأمین شود.»
وی با بیان این‌که تلاش می‌کنیم پایه پولی را افزایش ندهیم، تأکید کرد: «ممکن است برای ۱۰۰ هزار نفر مسکن را ارزان کنیم، اما این کار برای اقشار جامعه تورم ایجاد می‌کند. تا منابع مالی تأمین نشود نمی‌توانیم وام ۱۰۰ میلیونی مسکن روستایی را به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش دهیم.»
وی اضافه کرد: «به رئیس‌جمهوری هم نامه زده‌ایم که اگر تشخیص می‌دهید پایه پولی را بالا ببریم این را انجام خواهیم داد. علاوه بر این وزارت راه و شهرسازی هم می‌گوید هیچ نظارتی بر این وام‌ها نداریم، یعنی اگر قرار است صندوق مسکن یارانه‌ها را پرداخت کند وزارت راه حق دارد بر این فرآیند نظارت کند.»
وی اظهار کرد: «اگر بخواهیم خلق پول نکنیم از مردادماه می‌توانیم وام را پرداخت کنیم. وگرنه خیلی راحت است امروز می‌توانم یک نامه به بانک‌ها ارسال کنیم و بگوییم این را جزو بدهی‌های دولت ببرید. ولی این درست نیست، چون دولت عهد کرده که پایه پولی را کنترل کند.»
تأخیر در ساخت روزانه ۵۵۰ واحد مسکونی روستایی
مجید جودی معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن با انتقاد از تأخیر سازمان برنامه در پرداخت تسهیلات روستایی گفت: «تأخیر هر روز پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی باعث تأخیر و توقف ساخت و نوسازی روزانه ۵۵۰ واحد مسکونی خواهد شد.»
وی افزود: «در سال ۸۴ که طرح بازسازی و نوسازی مسکن روستایی با پرداخت ۵ میلیون تومان وام آغاز شد سهم این وام تا ۷۵ درصد قیمت تمام شده ساخت را پوشش می‌داد، اما حالا با رسیدن سقف وام تا ۲۰۰ میلیون تومان این سهم تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. به هر حال افزایش قیمت نهاده‌های تولید این سهم را روز‌به‌روز کاهش داده است.»
جودی تأکید کرد: «با توجه به عدم ابلاغ وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی می‌بینیم که مردم و متقاضیان وام مسکن روستایی از وام ۱۰۰ میلیون تومانی سال قبل همچنان استقبال آنچنانی نمی‌کنند. امیدواریم با ابلاغ این تسهیلات آغاز پرداخت از سوی بانک‌های عامل روند نوسازی مسکن روستایی سرعت خوبی بگیرد.»

برچسب‌ها:

نظر شما