شناسهٔ خبر: 54845982 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پیام خبرداد:

افتتاح اولین مرکز تعمیر و نگهداری هواپیماهای سنگین در پیام/توان مهندسی هوایی ایران فرسنگ ها از روسیه جلوتر است/نرخ سوخت پروازهای کارگو تعدیل شود

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام از افتتاح اولین مرکز تعمیر و نگهداری هواپیماهای سنگین با ظرفیت شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: توان مهندسی هوایی ما فرسنگ ها از کشور روسیه جلوتر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، اکبر قنبرپور امروز در مراسم افتتاح اولین مرکز تعمیر و نگهداری هواپیماهای سنگین در منطقه ویژه اقتصادی پیام، اظهار داشت: چندین کاربری را می توان برای فرودگاه پیام درنظر گرفت. کاربری کارگو، حمل و نقل مسافر و آموزش هوانوردی از جمله این کاربری ها محسوب می شود که پایه تمام این اتفاقات، افتتاح مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما است.

وی افزود: با توجه به شعار سال و تاکید بر حمایت این مجموعه های تولیدی کشور، شرکت ویستا توربین که دانش بنیان است، فعالیت تعمیر و نگهداری تجهیزات هواپیماهای سنگین را در فرودگاه پیام، آغاز کرد.

توان مهندسی هوایی ایران از روسیه جلوتر است

قنبرپور با یادآوری بازدید از مراکز صنعت هوایی دد کشور روسیه گفت: در حال حاضر توان مهندسی هوایی ما در ایران فرسنگ ها از روسیه جلوتر است.

وی در مورد علت این ادعای خود، گفت: با توجه به تحریم چندین ساله صنعت هوایی در کشورمان توانستیم به این ارتقاء در مهندسی هوایب دست پیدا کنیم.

مدیرعامل فرودگاه بین المللی پیام تصریح کرد: طبق نقل قول روس ها تا چند ماه آینده حدود ۶۰۰ فروند هواپیمای فردی در روسیه زمین گیر خواهند شد چون کشورهای غربی که روسیه را تحریم کردند، تحویل قطعات و خدمات، ارائه نکردند و کشور روسیه نیز خود را برای این زمان تجهیز نکرده بود ولی این اتفاق در کشور ما به تدریج رخ داد و به مرور توان مهندسی و تعمیراتی خود را ارتقاء دادیم.

روس ها متقاضی ظرفیت مهندسی ایران شدند

وی افزود: بالا رفتن ظرفیت شرکت های دانش بنیان و شرکت های فنی و مهندسی کشور، باعث شد روس ها از شرکت های ایرانی تقاضا کنند که توان مهندسی خود را در اختیار روس ها بگذارند.

قنبرپور گفت: نکته ای که روس ها به آن رسیدند این بود که اشتباه کردیم خط تولید هواپیمای توپولف را از مدار خارج کردیم و خود را وابسته هواپیماهای غربی کردیم.

وی ادامه داد: روس ها امسال دو مرکز و دو خط تولید، راه اندازی می کنند که یکی با اهداف دفاعی و دیگری برای تولید سالیانه ۵ فروند هواپیمای توپولف خواهند بود و اینگونه روی توان داخلی تکیه می کنند.

ظرفیت های پیام به واجدین شرایط واگذار می شود

وی با اشاره به برنامه های سال جاری فرودگاه پیام، گفت: تعدادی از هواپیماهای پروازی که چندین سال بدون پرواز بود را به همراه مجوز لازم در فراخوانی که منتشر می شود، امتیاز بهره برداری آنرا به ایرلاین ها و مجموعه های خصوصی واگذار خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در فرودگاه پیام ایرلاینی احداث شده و چندین سال پرواز هم داشته و در قالب بهره برداری بخش خصوصی ارتقاء خواهد یافت و در قالب قرارداد مشارکتی به مدار پروازی فرودگاه اضافه می شود.

قنبرپور گفت: برای برقراری پایگاه پروازِ مسافری، نیاز به یک فروند هواپیما داریم که با تامین مالی لازم، خرید و اجاره به یک ایرلاین به منظور انتقال پرواز با مبدا و مقصد پیام، انجام شود.

واگذاری بهره برداری از فرودگاه به شرکت واجد شرایط

وی ادامه داد: واگذاری بهره برداری از فرودگاه در قالب قرارداد مشخص به شرکت های واجد شرایط، یکی دیگر از برنامه های بلندمدت ما خواهد بود.

قنبرپور توضیح داد: مالکیت فرودگاه در اختیار منطقه ویژه اقتصادی پیام خواهد بود اما بهره برداری از آن می تواند به شرکت توانمند واگذار شود و پیش بینی می شود در نیمه دوم امسال این موضوع دنبال شود.

نرخ سوخت پرواز کارگو در پیام تعدیل شود

وی در ارتباط با نرخ سود پروازهای باری گفت: در حال حاضر نرخ سود پرواز کارگو به نرخ خلیج فارس است و نرخ سوخت پرواز مسافری ۶۰۰ تومان است که تغییری نکرده اما تفاوت ۴۰ برابری بین سوخت این دو پرواز وجود دارد و بنا بر گزارش های کارشناسی،  در سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان مسافری داشته ایم و تمام یارانه ای که پروازهای کارگو از این رقم به آن نیاز دارند به پنج درصد هم نخواهد رسید.

وی تاکید کرد: از دولت درخواست داریم همانطور که برای شناورها و کشتی های مسافری و تفریحی، نرخ سوخت را تعدیل و ۸۰درصد یارانه ارائه می کند این اقدام برای پروازهای کارگو هم لحاظ شود.

قنبرپور با عنوان اینکه برقراری پروازهای باری منجربه توسعه صادرات و تجارت بین الملل می شود، ادامه داد: با توجه به صنایع استان البرز که تعدادی از آنها صنایع کشاورزی و دارویی است، ارتقاء پرواز کارگو در پیام کمک خوبی در حمل و نقل کالا خواهد بود.

آمادگی پیام برای پرواز به عراق و قطر

وی با اعلام امادگی ماموریت های ویژه در فرودگاه پیام گفت: در چند ماه آینده برای جام جهانی قطر در فاصله نزدیک در غرب آسیا با اتفاق ورزشی بزرگی روبرو خواهیم بود و برای استفاده از این فرصت مناسب، بنا داریم برای پروازهای همزمان با جام جهانی، طی ۳ ماه قبل و بعد از این رویداد در مجموعه پیام، پروازهای باری برای ارسال ملزومات و تجهیزات مورد نظر در قطر فراهم کنیم و در این ارتباط تفاهم نامه های خوبی رقم خورد.

وی با اشاره به بهره برداری از ظرفیت فرودگاه بین المللی پیام در ایام اربعین، گفت: مسافران استان های البرز، قزوین و تهران برای عزیمت به عراق باید از فرودگاه پیام منتقل شوند لذا برای کاهش این مسافت زائران پیشنهاد دادیم  امسال پروازهای اربعین از مبداء و مقصد فرودگاه بین المللی پیام باشد و این آمادگی را در این مجموعه داریم.

نظر شما