شناسهٔ خبر: 54835071 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنگ شبنامه پراکنی در عراق

بغداد - ایرنا - جنگ شبنامه پراکنی، زبان تهدید و ارعاب فضای رسانه ای، شبکه های اجتماعی و عموم جامعه عراق را به شکلی محسوس در مقطع حساس فعلی عراق ابهام آلود و تلاش ها برای از بین بردن تنش را دشوار کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بعد از انتشار شبنامه های تهدید آمیز بر روی ورودی های شهرک صدر (محل استقرار اکثریت طرفداران مقتدا صدر) و مناطق مختلفی از بغداد مبنی بر در راه بودن اعتراضات خیابانی گسترده همانند آنچه در اکتبر ۲۰۱۹ اتفاق افتاد، شبنامه های متضاد به تازگی در مناطق مختلفی از بغداد و شبکه های اجتماعی انتشار یافته است.
اظهارات تند توام با تهدید برخی شخصیت های نزدیک به جریان صدر که هنوز صحت و سقم آن محل تردید است و همزمان، فعال شدن فعالان اجتماعی مرتبط با اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ در فضای مجازی، به این فضای مسموم بیش از پیش دامن زده است.
یک عده جوان با حمل سلاح های سبک، جمعه شب گذشته در ورودی شهرک صدر، در حین نصب شبنامه بر ساختمان ها، تصویربرداری شدند که شبنامه های آنها حاوی این عبارت تهدید آمیز بود: «تغییر در راه است».
بعد از انتشار این شبنامه ها که تهدید به اعتراضات گسترده خیابانی می کرد، جمعی از فعالان اجتماعی اخیرا با انتشار شبنامه هایی در برخی مناطق بغداد و در سطح شبکه های اجتماعی، به نام آنچه «جوانان مقاومت» نامیده اند، تهدید کردند که «مقاومت در کمین شما نشسته است.»
از طرفی «جلیل النوری» معاون سابق نظامی «مقتدا صدر» که در وقت حاضر از او به دستیار مقتدا یاد می شود، تهدید کرد که «روزهای آینده، عراق آبستن حوادثی است که هیچ کس از آن در امان نخواهد ماند.»
النوری درباره این حوادث توضیح نداده اما به گفته برخی ناظران، به طور ویژه ائتلاف فراگیر «چارچوب هماهنگی» (احزاب شیعه به استثناء جریان صدر) را تهدید کرده است که نامزدهایش جایگزین نمایندگان استعفا کننده صدر در پارلمان شدند.
وی فقط از موضع جنبش «حقوق» (نزدیک به کتائب حزب الله عراق) که حاضر نشد، جایگزین نمایندگان صدر در پارلمان شود، تقدیر کرده و موضع آن را نشانه «احساس مسئولیت» جنبش حقوق دانسته است.
گرچه این بیانیه جلیل النوری به طور گسترده ای در رسانه ها بازتاب داشته اما هنوز درباره صحت و سقم آن تردید وجود دارد و در صفحه شخصی خود النوری یا کانال های خبری نزدیک به جریان صدر چنین بیانیه ای دیده نشده است.
همزمان با این ها، فعالان اجتماعی مرتبط با اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ معروف به «اعتراضات تشرین» در شبکه های اجتماعی به نحو فزاینده ای فعال شده و تهدید به در پیش بودن اعتراضات گسترده می کنند.
در این راستا، «سروه عبدالواحد» نماینده کرد مجلس از جنبش «نسل نو» (احزاب مخالف در کردستان عراق) در صفحه شخصی خود گفته است که با گروه «نازل اخذ حقی» درباره وحدت دیدگاه و تلاش ها و کار مشترک به منظور تشکیل یک جبهه واحد سیاسی از احزاب تازه تاسیس بحث و گفت وگو کرده است.
عبدالواحد گفته است که باید همدیگر را پشتیبانی کنیم تا بتوانیم با یک موضع واحد از دست فساد رهایی پیدا کنیم.
سروه عبدالواحد و گروه سیاسی او با وجود مواضع معتدل سیاسی که دارند اما از پشتیبانان اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ و از مهمترین منتقدان دو حزب حاکم در اقلیم کردستان عراق به شمار می روند.
در همین راستا، گروه «نازل اخذ حقی» (آمده ام حقم را بگیرم) یکی از تشکل های نسبتا تندرو اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ به شمار می رود که با کشاندن جوانان و بخش قابل توجهی از مردم به خیابان ها، در نهایت این اعتراضات توانست، دولت منتخب عادل عبدالمهدی را مجبور به استعفا کند.
این فضای شبنامه پراکنی و تهدید و ارعاب و فعال شدن فعالان اجتماعی به ویژه بعد از افزایش کرسی های ائتلاف چارچوب هماهنگی در پارلمان و احتمال تشکیل دولت توسط این ائتلاف، به نحو محسوسی بیشتر شده است.
استفاده از عبارت ها و شعارهای متداول که قبلا در اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ علیه جریان های سیاسی نزدیک به محور مقاومت که امروز زیر چتر ائتلاف چارچوب هماهنگی جمع شده اند، بار دیگر در فضای مجازی و شبنامه ای، رواج یافته است.
این فضای مسموم توام با تهدید و خشونت، به نحو محسوسی مردم را از عواقب دور جدید اعتراضات و احتمال وقوع درگیری و خارج شدن امور از کنترل، نگران کرده است.
هنوز به درستی ماهیت عوامل گرداننده این فضای مسموم معلوم نیست اما به گونه ای در جامعه القاء می شود که انگار اختلافات تنها در درون بیت سیاسی شیعی منحصر است و مشابه این فضای مسموم در مناطق سنی نشین یا اقلیم کردستان دیده نمی شود.
القای اختلاف و درگیری بین جریان صدر و ائتلاف چارچوب هماهنگی یا احتمال برخورد گروه های مقاومت با همدیگر از برجسته ترین شاخصه های این فضای ابهام آلود و مسموم جدید است که شاید یکی از نمونه های آن گزارش اخیر روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» بود که ادعا کرد، جریان صدر تحت فشار ایران ناچار به استعفا از مجلس شد اما مقتدا صدر در بیانیه ای فوری، این ادعا را رد کرد و گفت که ایران هیچ گونه دخالتی در امور داخلی و تشکیل دولت عراق ندارد.
شاید برای درک ماهیت عوامل و ابعاد این اقدامات تنش ساز باید دید چه جریان هایی از جنگ داخلی عراق به ویژه بین جریان های شیعه سود می برند.

نظر شما