شناسهٔ خبر: 54826150 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گالری‌های مجازی فرصتی برای دیده شدن آثار هنرمندان/سایت‌ها خلأ گالری‌ها را پر می‌کنند

در حوزه هنرهای تجسمی گالری‌های مجازی با ارائه اطلاعات جامع درباره اثر و پدیدآورنده آن و در دسترس بودن آن در هر ساعت از شبانه روز و فارغ از موقعیت جغرافیایی می‌توانند محدودیت‌های حاصل از شیوه‌های سنتی ارائه آثار را از بین ببرند و مخاطبان بسیاری را جذب خود کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس-گروه هنر: در چند سال اخیر به مدد امکاناتی که فناوری‌های نوین در اختیار مردم قرار داده، شاهد رشد سایت‌های تخصصی فروش آثار هنری یا صفحه‌هایی که در سایت‌های فروش کالا به آثار هنری اختصاص داده شده است، هستیم. با شتاب گرفتن عصر دیجیتال و اینترنتی شدن زندگی انسان‌ها در این سال‌های اخیر، بازار فروش کالاها هم دستخوش تغییر شده است و در این میان بازار هنرهای تسجمی هم از این قاعده مستثنی نیست و سعی کرده تا متناسب با شرایط روز حرکت کند و علاوه بر نمایش در گالری‌های شخصی به سراغ نمایش در فضاهای اینترنتی هم برود.
ایجاد سایت‌های تخصصی فروش آثار نقاشی، عکس، مجسمه و سایر آثار تجسمی در این چند سال اخیر رشد روز افزونی داشته است و به مدد توسعه فناوری‌های نوین، شاهد نمایش سه بعدی تصاویر آثار و انتخاب راحت‌تر مخاطبان را در این گالری‌های مجازی هستیم.
   کافی است تا جست وجوی چند دقیقه‌ای را در مرورگرهای اینترنتی داشته باشید تا با دنیایی از تنوع آثاری روبرو شوید که مقایسۀ آن‌ها با همدیگر بسیار راحت‌تر از بازارهای حقیقی و سنتی است.

البته این بازار نوظهور مخاطراتی هم دارد، در دوران کرونا شاهد برخی از این مشکلات بودیم. مسئله اصلی این بود که نظارت بر این سایت‌ها آنچنان جدی گرفته نمی‌شد و گالری‌ها در فضای مجازی متاثر از اینستاگرام کمترین ممیزی را به کار می‌گرفتند و صفحات برخی از آن‌ها پر بود از برهنه نمایی و آثار خلاف عرف. هنرهای تجسمی طی دو دهه اخیر گرایشی سیاسی انتقادی با محوریت زنان به خود گرفته است که بی‌شک بدون نظارت جولانگاه معارضین خواهد شد. اگر برای این بخش قوانینی به کار گرفته شود که آثار از لحاظ محتوا ناهنجار نباشند، می‌توان امیدوار بود که«نمایشگاه‌های آنلاین»بتواند به وضعیت اقتصاد هنر و پویایی هنرهای تجسمی کشور کمک کند.

*کاهش مشکلات گالر‌ی‌ها در سایت‌های فروش آثار هنری 
مدیریت زمان و کاهش هزینه‌های رفت و آمد، مشاهدۀ اجناس و مقایسۀ آن با کالاهای مشابه و مطالعۀ آسان اطلاعاتی که از آن اثر ارائه شده را باید از مواهب بازارهای فروش اینترنتی آثار هنری در نظر گرفت که مخاطب به راحتی و تنها با چند کلیک و اتصال به اینترنت از آن بهره‌مند می‌شود.
 ارائۀ اطلاعات جامع درباره اثر و پدیدآورندۀ آن و در دسترس بودن گالری‌های مجازی در هر ساعت از شبانه روز و فارغ از موقعیت جغرافیایی از جمله مواردی است که محدودیت‌های حاصل از شیوه‌های سنتی ارائه آثار را از بین برده و سبب شده تا روز به روز بر طیف مخاطبان آن اضافه شود.
اختصاص فضایی برای ارتباط مستقیم و بی‌واسطۀ هنرمند با مخاطب خود بدون محدودیت زمانی و مکانی و انتقال تجارب و نقطه نظرات در خصوص آثار نیز از دیگر مواردی است که می‌توان به عنوان نقطه قوت فروش اینترنتی به آن اشاره کرد.
به واقع باید اذعان داشت که اقتصاد هنر در سال‌های گذشته حلقۀ مفقوده‌ای بوده که از دایرۀ فعالیت هنرمندان خارج شده و همیشه در دستان افرادی قرار گرفته که یا دلال بودند و یا در صنف گالری‌داران قرار می‌گرفتند و از میدان بسیار کوچکی تشکیل می‌شدند. به زبانی دیگر انحصار آن در دست نفرات محدودی قرار داشت، اما نمایش و فروش آنلاین آثار هنری در طول زمان و با مداومت می‌تواند این انحصارگرایی را کنار بزند.

*حذف ردپای دلالان در گالری‌های مجازی 
بدون شک گالری‌داران که اکثریت آن ها از جنس هنر هستند، همیشه هوای هنرمند را داشتند ولی در طرف دیگر آن، دلالانی هستند که آثار هنری را با قمیت‌های بسیار پایین خریداری و بعد به قمیت‌های نجومی می‌فروشند. 
باید گفت گالری‌های مجازی و سایت‌های فروش آثار هنری که در این چند سال اخیر رونق بسیاری پیدا کرده است را باید به عنوان بازار جدیدی در کنار گالری‌های سنتی به حساب آورد که روز به روز هم بر اقبال آن‌ها در جامعه هنری افزوده می شود.
 از طرفی فراهم بودن امکانات در دسترسی چون چند زبانه بودن سایت‌ها و ارتباط‌هایی با گالری‌های خارج از کشور توسط مدیران این سایت‌ها نیز مزیدی بر علت شده تا محبوبیت آن‌ها روز به روز در میان هنرمندان و هنردوستان فزونی شود.
فراهم نبودن فرصت حضور برای همه هنرمندان در گالری‌ها و  بالا بودن تعرفه‌ها و ورودیه گالری‌ها نیز مزیدی بر علت شده تا خیلی از هنرمندان از فضای بوجود آمده در نمایشگاه‌های مجازی و سایت‌های فروش  با کمترین هزینه به اشتراک گذاری آثارشان با مخاطبان خود بپردازند و اگر بتوان از این فرصت که برای ارتباط بی‌واسطۀ هنرمند با مشتری وجود دارد نهایت استفاده را کرد بدون شک برندۀ واقعی هر دو طرف هستند. 

*راستی‌آزمایی هویت افراد راه را بر هر سوء استفاده‌ای می‌بندد
حتی شکل‌گیری این سایت‌های تخصصی فروش آثار هنری و صفحه‌هایی که در سایت‌های فروش کالا تعریف شده، فرصتی را فراهم کرده تا هنرمندان فارغ از هر گونه بروکراسی‌های اداری گالری‌ها، مستقیم و بی‌واسطه با خریداران در ارتباط باشند. اما باید در نظر داشت که در این فضای به مراتب شفاف و مستقیم نیز همیشه دلالانی هستند که در مقام هنرمند و یا خریدار ظاهر می‌شوند که سعی دارند تا فارغ از کارشناسی‌های مصطلح بازار حقیقی به دنبال سودجویی و منفعت‌های شخصی خود باشند که باید هم هنرمندان و هم خریداران با حساسیت‌های بیشتری در این فضا حاضر شوند.
 البته  باید گفت که نو پا بودن این گالری‌ها و گاهاً مدیریت آن‌ها توسط افراد غیر متخصص نیز خالی از اشکال نیست و باعث شده تا در برخی مواقع شاهد ارائه اطلاعات درست و کارشناسی شده‌ای پیرامون آثار نمایش داده شده نباشیم.
البته در این میان فراهم شدن راستی آزمایی هویت طرفین معامله برای کاهش موارد کلاهبرداری اینترنتی نیز از جمله مواردی است که در این سایت‌ها باید برای آن تدابیری اندیشیده شود تا این موارد به حداقل برسد.

انتهای پیام/

نظر شما