شناسهٔ خبر: 5482214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لاريجاني: انتخابات پشتوانه امنيت ملي است (5 وپاياني)

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/03/10
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر رعایت مسائل امنیت ملی در موضوع انتخابات گفت : انتخابات جایی نیست که ما حدود و مرزهای امنیت ملی کشور را از بین ببریم و این امر باید موید امنیت ملی شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، ‌آقای لاریجانی در ادامه سخنان خود در جمع فرمانداران سراسر کشور تاکید کرد : انتخابات پشتوانه امنیت ملی است نه اینکه در پروسه انتخابات ، امنیت ملی مخدوش شود یعنی تفرقه بین افراد و عوام به وجود آید و یا نوعی حرف زده یا مطالبی گفته شود که مختصات ما را در منطقه مخدوش کند .
وی گفت : ما از این حرف ها داشته ایم که بعد دستمایه برخی کشورهای مغرض شد که مسائلی را در باره ایران می گویند .
لاریجانی اضافه کرد : مطلبی را یک کسی گفت که ایران چنان نفوذی در پایتختها دارد و این چه دستمایه ای شد برای تخریب ایران که ایران می خواهد امپراطوری راه بیندازد و حجم زیادی از مقالات و اظهارنظر در این زمینه نوشته شد . این نه درست است و نه چنین حرف هایی مقتضی است که آدم هر خلافی را بگوید و این همه هزینه برای کشور ایجاد کند .
وی گفت : هم کاندیداها ، هم احزاب و هم طرفداران در مسئله انتخابات باید خیلی تلاش کنند و نتیجه انتخابات باید کمک کننده امنیت ملی کشور باشد .
رئیس مجلس همچنین با تاکید بر ضرورت برگزاری انتخابات سالم در کشور گفت : ما باید یک استراتژی داشته باشیم که انتخابات سالم باشد و استراتژی ما باید این باشد که اگر کسی تخلف کرد ، آن فرد را از مسیر انتخابات کنار بگذاریم نه اینکه مردم را از انتخابات محروم کنیم .
وی اضافه کرد : این طور نباشد که انتخابات برگزار شود و عده ای فضای انتخابات را تخریب کنند و بعد هم بروند و انتخابات باطل شود اینجا مردم ضرر می کنند چرا که مردم در انتخابات حضور پیدا کرده و عده ای آن را تخریب کرده اند ؛ استراتژی ما باید این باشد که کسانی را که مخل انتخابات سالم هستند ، محدود کنیم یا از سر راه انتخابات برداریم اما انتخابات و رای مردم محفوظ باشد .
لاریجانی همچنین با اشاره به اهمیت هیات های اجرایی در این امر و سرعت عمل آنان و اهمیت قوه قضاییه و هیات های نظارت گفت : نباید بگذاریم انتخابات در یک شرایط مشوه و باطل شود و این محروم کردن مردم از انتخابات است .
رئیس مجلس همچنین توهین کردن ، تهمت زدن و خرید و فروش رای در انتخابات را تخلف دانست و بر برخورد جدی مراجع ذیربط با تخلفات انتخاباتی تاکید کرد .
وی گفت : از کوچکترین مسئله ای که می تواند اعتماد مردم را افزایش دهد نباید گذشت .
لاریجانی با بیان اینکه صندوق های رای هر قدر شفاف تر باشد اعتماد مردم بیشتر خواهد شد افزود : حتماً تاکید می کنم به استانداران ، فرمانداران ، هیات های اجرایی ، نظارت و همه دستگاه های دولتی و حکومتی که از منابع دولتی استفاده می کنند که سخت گیری انتخاباتی نداشته باشند چرا که این امر فضا را مشوه می کند .
وی گفت : هر چه ناظران شورای نگهبان ، هیات های اجرایی و فرمانداران مستقل تر شوند اعتماد مردم را بر می انگیزد ؛ دستگاه های اجرایی چه دولتی و چه حکومتی نیز همین طور مخصوصاً مردم نباید احساس کنند جایی به صورت سازمان یافته در انتخابات دخالت می کند .
رئیس مجلس همچنین در خصوص حقوق کاندیداها با اشاره به اینکه حداقل هایی در قانون برای کاندیداها در نظر گرفته شده و حقوق آنها باید مدنظر باشد، گفت : بهترین انتخاب را مردم انجام می دهند و مرّ قانون باید در مورد حداقل های کاندیداها رعایت شود .
وی اضافه کرد : کاندیداها حقوقی دارند و نباید به وسیله دستگاه های مختلف تهدید شوند که اگر چنین حرفی بزنید ما شما را رد می کنیم.
لاریجانی گفت : او کاندیدای مجلس است و باید از حقوق ملت دفاع کند اگر این قدر تهدید شوند شخصیت آنها له می شود و در آن صورت نمی توانند از حقوق ملت دفاع کنند .
لاریجانی آزادی فکر را یک موضوع اساسی برای انتخابات دانست و گفت : اگر می خواهیم فضای انتخابات به فضای شکوفا و پرتحرک تبدیل شود باید کاندیداها آزاد باشند که حرفشان را در چارچوب قانون ، منافع ملی و امنیت ملی کشور بزنند .
صدا و تصویر دارد .

نظر شما