شناسهٔ خبر: 54806907 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صادرات ۴۷۰ میلیون دلاری از گمرکات فارس

رئیس سازمان صمت فارس از صادرات ۴۷۰ میلیون دلاری از گمرکات فارس در سال گذشته خبر داد.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صمت استان فارس در نشست با هئیت تاجیکستانی که در اتاق بازرگانی برگزار شد، گفت: از امروز صبح در خدمت هیئت تاجیکستانی بودیم و تعدادی از واحد‌های صنعتی هم بازدید شد  امیدواریم که با این بازدید‌ها فصل جدیدی از مراودات دو کشور برقرار شود.

او گفت: فارس یکی از استان‌های پهناور با ۳۷ شهرستان است که در کشور به لحاظ تعداد شهرستان رتبه اول را دارد، استان امکانات غنی‌ای در زمینه صنعت گردشگری و کشاورزی دارد و با توجه به وسعت استان اقلیم متنوع به ویژه در کشاورزی داریم و در محصولات باغی و زراعی رتبه‌های اول تا دوم هستیم.

ایزدی گفت: استان فارس در صادرات کشاورزی به ویژه به کشور‌های حاشیه خلیج فارس میزان قابل توجهی دارد، این استان مقام اول در فرآوری عصاره شیرین بیان در دنیا دارد و در بحث صنایع فلزی و شمش الومینیوم نیز جایگاه خوبی دارد و آلومینیوم با خلوص بالا در فارس تولید می‌شود همچنین در کنسانتره آهن و شمش آهنی ظرفیت‌های خوبی داریم.

او گفت: فارس در تجهیزات و صنایع نفت و گاز پتروشیمی نیز جایگاه قابل توجه دارد و ۱۰ کارخانه سیمان دارد و در تولید آرد و تولید گندم  از رتبه‌های برتر کشور است.

رئیس سازمان صمت استان فارس گفت: این استان در  صنایع الکترونیک از دیرباز فعال بوده است، بیش از ۹۰ درصد ذخیره مواد معدنی خاک نسوز کشور در استان فارس است و کاشی و سرامیک با کیفیت خوب در حال تولید است و این‌ها سبب شده با وجود اینکه همه تصور می‌کنند استان فارس فقط استان فرهنگ و ادب و شعر و موسیقی نیست بلکه از نظر صنعت نیز رشد خوبی داشته است. 

او گفت: از نظر تعداد واحد‌های صنعتی دارای رتبه ۴ کشوری هستیم و به همین تربیت در بخش معدن نیز ۶۳۵ پروانه دارای بهره برداری داریم که بیشترین آن در سنگ‌های تزئینی است، ۴۷۰ میلیون دلار صادرات فقط از گمرکات فارس است و صادرات از دیگر استان‌ها آمارش قابل احصا نیست.

او گفت: صادرات شمش فولادی سال گذشته ۵۶۲ میلیون دلار، شیرین بیان ۶ میلیون دلار، سیمان ۳۰ میلیون دلار و الومینیوم ۳۳۰ میلیون دلار بوده است و انجمن‌های صادراتی و اتاق بازرگانی که راس صادرات است به بخش دولتی کمک می‌کنند تا در زمینه‌های مختلف رتبه خوبی کسب کنیم و رونق خوبی در استان ایجاد شود.

ایزدی گفت: هدف از این سفر این بوده که مراودات تجاری را با تاجیکستان افزایش دهیم، قرابت و علائق فرهنگی بین دو کشور وجود دارد که این ارتباط تجاری و اقتصادی بین دو کشور را افزایش دهیم و استان فارس با توجه به امکانات و پتانسیلی که دارد می‌تواند این رونق و افزایش مراودات تجاری را انجام دهد.

نظر شما