شناسهٔ خبر: 54806269 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هشدار سازمان ملل: جنگ اوکراین می‌تواند تولید مواد مخدر را افزایش دهد

سازمان ملل اعلام کرد آزمایشگاه‌های تولید ماده مخدر شیشه در اوکراین افزایش یافته و جنگ می‌تواند به این بحران دامن بزند.

صاحب‌خبر -

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در گزارش سالانه خود اعلام کرد تعداد آزمایشگاه‌های برچیده شده آمفتامین (شیشه) در اوکراین از ۱۷ آزمایشگاه در سال ۲۰۱۹ به ۷۹ آزمایشگاه در سال ۲۰۲۰ رسیده است که بالاترین تعداد آزمایشگاه‌های گزارش شده در هر کشوری در سال ۲۰۲۰ است.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد همچنین گفت: تجارب قبلی از بروز جنگ در غرب آسیا و آسیای جنوب شرقی نشان می‌دهد که مناطق درگیری می‌توانند به مثابه یک آهنربا برای ساخت مواد مخدر مصنوعی عمل کنند. چرا که این مواد می‌توانند در هر جایی تولید شوند، اما زمانی که منطقه درگیری نزدیک بازار‌های مصرف باشد، این تأثیر ممکن است بیشتر شود.

در ادامه گزارش آمده است که: «ظرفیت اوکراین برای تولید مواد مخدر مصنوعی ممکن است با ادامه جنگ افزایش یابد».

آنجلا می، کارشناس UNODC به خبرگزاری فرانسه گفت: «[در یک کشور درگیر در جنگ] شما پلیسی ندارید که به اطراف بچرخد و آزمایشگاه‌های [تولید مواد مخدر را] متوقف کند».

این گزارش نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی حدود ۲۸۴ میلیون نفر در جهان از ماده مخدر استفاده کرده اند. این بدان معناست که از هر ۱۸ نفر یک نفر در سراسر جهان مصرف کننده مواد مخدر بوده است. این رقم ۲۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۰ است و رشد جمعیت تنها «تا حدی» عامل این افزایش بوده است. افزون بر این گفته شده تولید کوکائین در سال ۲۰۲۰ نیز به رکورد جدید رسیده است.

نظر شما