شناسهٔ خبر: 54805949 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مقابله با بیماری‌های واگیر در سه فاز/ امکان مواجهه با پاندمی‌های جدید وجود دارد

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر ضرورت تقویت تاب‌آوری جامعه در پاندمی‌ها تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی گویا در کارگاه «نهایی سازی برنامه ارتقای آمادگی و پاسخ به پاندمی کووید۱۹/ آنفلوانزا و سایر بیماری‌های حاد تنفسی واگیردار نوپدید و بازپدید» که از سوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، گفت: امکان مواجهه با پاندمی‌های جدید همچنان وجود دارد، از این رو ضروری است آمادگی خود را برای مقابله با بیماری‌ها افزایش دهیم.

وی با اشاره به اختلالات و آسیب‌های روانی ناشی از همه گیری کرونا در بین مردم گفت: این بیماری از ابعاد مختلف مردم دنیا را با مشکلاتی روبرو کرد. در طول همه گیری کرونا ما شاهد تعداد قابل توجه مرگ و میر در سطح دنیا بودیم. در برخی از کشور‌ها اقتصاد تحت تاثیر قرار گرفت و مردم از تحصیل و کار بازماندند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که حدود دو و نیم سال از شیوع کووید۱۹ در دنیا می‌گذرد و این پاندمی درس آموخته‌های بسیاری را برای ما داشته است و باید این درس آموخته‌ها را برای نسل آینده به کار گیریم، خاطرنشان کرد: دنیا در کمتر از یکسال واکسن کووید۱۹ را عرضه کرد و در کشور ما نیز با توان متخصصان داخلی واکسن‌های مربوطه در کمترین زمان ممکن به بازار آمد و بخش قابل توجهی از مردم کشورمان با واکسن‌های ملی در برابر این پاندمی محافظت شدند.

گویا برگزاری این کارگاه را در راستای تدوین برنامه‌های عملیاتی آینده مهم ارزیابی کرد و در پایان گفت: امیدواریم با مشارکت تمامی نهاد‌ها و سازمان‌های ذینفع شاهد برنامه ریزی‌های عملیاتی باشیم.

* تدوین برنامه جامع مقابله با اپیدمی‌ها

درادامه این برنامه، قادری - رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در این وبینار از تدوین برنامه جامع مقابله با اپیدمی‌ها در کشور خبر داد و گفت: وقتی سیستم آماده مقابله با بحران اپیدمی نباشد به شیوع یک بیماری تنها پس از گسترش بین مردم پاسخ داده می‌شود و پس از گذشت مدتی نسبتا طولانی می‌توان تا حدودی آن را کنترل کرد. در حالی که می‌توان سیستم را پیش از گسترش بیماری در جامعه آماده مقابله کرد و پاسخ را بسیار سریع‌تر از قبل ارائه داد.

قادری افزود: مخاطرات بسیاری در دنیا وجود دارند و تغییرات آب و هوایی نیز باعث می‌شوند تا احتمال بروز پاندمی‌های مختلف و متفاوت در جوامع بیشتر شود.

وی با تاکید بر این‌که نیاز به یک برنامه طولانی مدت برای مقابله با پاندمی داریم و نمی‌توان تنها پس از بروز هر پیک بیماری اقدامات کوتاه مدت انجام داد، افزود: بحث سلامتی نیاز به ایجاد یک استراتژی حاکمیتی دارد و همراهی و کمک تمامی سازمان‌ها و نهاد‌ها را می‌طلبد و در این راستا نیز بایستی یک برنامه درون سازمانی و برون سازمانی ترتیب دهیم.

* اجرای برنامه مقابله با بیماری‌های واگیر در سه فاز

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون تلاش‌هایی برای برنامه ریزی جامع برای مقابله با بیماری‌های واگیر انجام گرفته، اما عملیاتی نشده است. ولی اکنون اقدامات لازم تکمیل شده و یک برنامه جامع در سه فاز برای این امر نوشته شده است که در حال بررسی نسخه نهایی آن هستیم.

قادری خاطرنشان کرد: کشور ما ظرفیت‌های پراکنده‌ای دارد که با این برنامه می‌توان آن ظرفیت‌ها را هماهنگ کرد و به برنامه‌ای با عملکرد مناسب درونی تبدیل کرد. از این طریق ما باید پیش از بروز اپیدمی، برنامه و آمادگی لازم مقابله با آن را داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس این برنامه، وضعیت جامعه به صورت مکرر، ارزیابی خطر می‌شود و در هر فاز از بیماری، اقدامات مختلف هر سازمان و نهاد مشخص شده و از این طریق پیگیری می‌شود.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام این‌که یک نرم افزار نیز تهیه می‌شود، ادامه داد: یک سازمان در هنگام اعلام بروز بیماری در جامعه می‌تواند این نرم افزار را اجرا کرده و با مشخص کردن فاز بیماری، وظایف و اقدامات لازم خود را بشناسد و نسبت به آن‌ها اقدام کند. این امر از برگزاری جلسات مختلف و تصمیم گیری‌های دیر بسیار مفیدتر خواهد بود.

قادری تاکید کرد: سازمان‌ها و نهاد‌ها باید از همین الان بر اساس دستورالعمل‌های مشخص نسبت به برنامه‌ریزی در دوران اپیدمی اقدام کنند تا نیاز به تعطیلی فعالیت‌ها و به خصوص بخش صنعت و اقتصاد کشور وجود نداشته باشد.

گفتنی است کار کارگاه ملی نهایی‌سازی برنامه ارتقای آمادگی و پاسخ به پاندمی کووید-۱۹/ آنفلوانزا و سایر بیماری‌های حاد تنفسی واگیردار (نوپدید و بازپدید) چهارم الی نهم تیرماه در تبریز در حال برگزاری است.

نظر شما