شناسهٔ خبر: 54794311 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ارتش روسیه برای اولین‌بار در بیش از یک ماه اخیر کی‌یف را موشک‌باران کرد

پیام موشکی کرملین برای گروه هفت و ناتو

بنفشه غلامی

تنها ساعتی پیش از آن‌که سران گروه هفت، در آلمان گرد هم آیند تا درباره مسائل مختلفی از جمله جنگ اوکراین مذاکره کنند، تنها دو روز پیش از نشست سران ناتو در اسپانیا، روسیه شفاف‌ترین پیام خود را برای آنان ارسال کرد و با پرتاب چند موشک به قلب کی‌یف هشدار داد، مداخله بیشتر می‌تواند نتایج مرگباری برای اوکراین در بر داشته باشد.

صاحب‌خبر -

روزنامه ایران: به گزارش خبرگزاری «رویترز»، کمتر از 24 ساعت بعد از اینکه رسانه‌ها خبر دادند سربازان روسیه با استیلا بر شهر استراتژیک سورودونتسک، به بزرگ‌ترین پیروزی خود بعد از تسلط بر ماریوپل دست یافته اند، ارتش روسیه اقدام به موشک‌باران کی‌یف کرد. به گفته شاهدان عینی در نخستین ساعات صبح دیروز صدای بیش از 4 انفجار در پایتخت اوکراین شنیده شد. خبرنگار «رویترز» نیز خبر داده است، علاوه‌ بر این انفجارها صدای حداقل دو انفجار نیز از حومه شهر شنیده شده است. به گفته «اندی یرماک»، یکی از کارکنان دفتر ریاست جمهوری اوکراین، این موشک‌ها منجر به تخریب بخش‌هایی از چند ساختمان شدند اما تا عصر دیروز آماری از تلفات این حملات منتشر نشده بود.
حمله کم‌سابقه به کی‌یف که نخستین حمله روسیه به پایتخت اوکراین در بیش از یک ماه اخیر است، در حالی انجام شد که روسیه و اروپا در بزرگ‌ترین منازعه خود از جنگ جهانی دوم به این سو هستند. در این نبرد تقریباً سراسر اروپا مقابل کرملین قرار گرفته است و در کنار اروپا امریکا نیز نقشی فعال در این جنگ دارد.


افشاگری نیویورک‌تایمز از فعالیت نظامی امریکا در اوکراین
البته امریکا همچون متحدان اروپایی خود، در بیش از 4 ماهی که از جنگ اوکراین می‌گذرد، بارها تأکید کرده، حضور مستقیم در آن ندارد و تنها با ارسال کمک‌های نظامی و مالی از کی‌یف حمایت کرده است اما دیروز روزنامه «نیویورک تایمز» فاش کرد، برخلاف این ادعاها پنتاگون و سازمان سیا در حال فعالیت مستمر و مؤثری در جنگ اوکراین هستند. بنا بر اطلاعاتی که این روزنامه امریکایی منتشر کرده است، امریکا اگرچه چند هفته پیش از جنگ اوکراین خبر داد، بیش از 150 نظامی خود را از اوکراین خارج کرده است، اما تعداد قابل توجهی از آنها هنوز در این کشور هستند و علاوه‌ بر آنان، کماندوهای خبره‌ای نیز برای کمک به کی‌یف به اروپا گسیل شده‌اند که برخلاف ادعای امریکا درباره اینکه این افراد در حال آموزش و تجهیز ارتش اوکراین در آلمان، فرانسه و انگلیس هستند، در واقع به‌طور مخفیانه وارد خاک اوکراین شده‌اند و به نظامیان این کشور کمک می‌کنند. بنا بر این گزارش علاوه‌ بر آنها جاسوسان سازمان سیا نیز مخفیانه وارد کی‌یف شده‌اند و در حال کمک اطلاعاتی به سران سیاسی و نظامی اوکراین هستند. البته امریکا در این راه تنها نیست و در کنار این کشور، ده‌ها کماندوی سایر کشورهای عضو ناتو از جمله انگلیس، فرانسه، کانادا و لیتوانی نیز در داخل اوکراین حضور دارند و مشغول به کار هستند.


«نیویورک تایمز» در گزارش خود اذعان داشته، جزئیات چندانی از کارهایی که جاسوسان سیا و یا این کماندوها در اوکراین انجام می‌دهند، به دست نیاورده اما با نگاهی به اظهاراتی که سیاستمداران و نظامیان امریکایی در ماه‌های اخیر داشته‌اند، مشخص است که جاسوسان سیا با توجه به احاطه‌ای که بر وضعیت منطقه دارند و همچنین شناخت بالای آنان از مسائل امنیتی می‌توانند در مسائلی نظیر جابه‌جایی کم‌خطر نیروها و محموله‌های نظامی به ارتش اوکراین کمک کنند. شماری از مقامات امریکایی و کشورهای غربی که به شرط ناشناس ماندن با «نیویورک تایمز» درباره عملیات مخفیانه امریکا و اروپا در اوکراین صحبت کرده‌اند، درباره عملیات این نیروها در اوکراین گفته‌اند، نیروهای اعزامی امریکا و اروپا در خط مقدم نبردها حضور ندارند اما پشتیبانی لجستیکی، آموزشی و اطلاعاتی از کی‌یف دارند و با استقرار در مقرهای فرماندهی به‌صورت رمزگذاری شده درحال ارائه مشاوره به اوکراینی‌ها هستند.
در این بین چند فرمانده درجه پایین ارتش اوکراین نیز اخیراً در گافی از امریکا به خاطر اطلاعاتی که به آنها از طریق تصاویر ماهواره‌ای دادند، تشکر کردند که نشان‌دهنده حضور امریکا در این جنگ است. این فرماندهان در حالی از خدمات اطلاعاتی امریکا تشکر کردند که دولت «جو بایدن» در چند ماهی که از جنگ اوکراین می‌گذرد، هرگز حاضر نشده بپذیرد، سازمان سیا در اوکراین و یا هر کشور دیگری فعال است.
امریکا و اروپا در حالی وارد نبرد بی‌امانی با روسیه شده‌اند که این رویارویی‌ها و تحریم‌های روسیه که در پی جنگ اوکراین بر این کشور اعمال شد، باعث افزایش بهای انرژی و مواد غذایی در اروپا و امریکا و بسیاری از دیگر نقاط جهان که در انرژی و گندم به روسیه و اوکراین وابسته بودند، شده است و دود این آتش نه‌تنها به چشم خود آنها رفته که باعث ایجاد بحرانی جهانی شده است.

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما