شناسهٔ خبر: 54789608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ادعای کاخ سفید: پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح نشان بی‌ثباتی است

کاخ سفید در واکنش به پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح ایران در ادعایی، آن را اقدامی بی‌ثبات کننده خواند.

صاحب‌خبر -

کاخ سفید در بیانیه‌ای، به اقدام اخیر ایران برای پرتاب ماهواره‌بر تحقیقاتی «ذوالجناح» واکنش داد و در ادعایی، آن را «بی‌ثبات کننده و غیرمفید» دانست.

به گزارش نشریه تایمز اسرائیل، کاخ سفید با اعلام آگاهی از انجام چنین آزمایشی گفت: «این اقدام غیرمفید و بی‌ثبات‌کننده است. ما متعهد به تحریم‌ها و سایر اقدامات برای مقابله با پیشرفت بیشتر ایران در برنامه موشکی بالستیک هستیم.»

اوایل ماه جاری، زمانی که از «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره آمادگی ایران برای پرتاب این ماهواره پرسیده شد، او مدعی شد: «آمریکا از ایران کاهش تنش می‌خواهد، اما این کشور پیوسته به تنش افزوده است. اقدامات تحریک‌آمیز همواره انتخاب ایران بوده است.»

«راب لودویک» سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) هم در این باره گفته بود: «ارتش آمریکا همچنان بر فناوری پرتاب فضایی مناسب و چگونگی ارتباط آن با پیشرفت‌ها در برنامه موشک‌های بالستیک تهران نظارت خواهد کرد.

هفته گذشته منابع خبری اعلام کردند که پس از آنکه «سید احمد حسینی» سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح درباره پرتاب‌های تحقیقاتی ماهواره‌بر ذوالجناح خبر داد، واشنگتن پست در گزارشی ادعا کرد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تمام برنامه موشکی ایران را تحت نظر دارد.

این در حالی بود که سید احمد حسینی درباره پرتاب‌های تحقیقاتی ماهواره‌بر ذوالجناح، گفته بود: «سه پرتاب تحقیقاتی برای ماهواره بر ذوالجناح برنامه‌ریزی شده که تاکنون یک پرتاب تحقیقاتی انجام شده و دو پرتاب تحقیقاتی دیگر در پیش است.»

ماهواره‌بر ذوالجناح، ماهواره‌برِ ایرانیِ ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است که در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ از آن رونمایی شد، و در مسیری زیر مداری از پایگاه فضایی سمنان به فضا پرتاب شد.

این ماهواره‌بر سوخت ترکیبی سه مرحله‌ای دارای وزنی معادل با ۵۲ تن وزن و ۲۵.۵ متر طول است. ماموریت اصلی این ماهواره‌برِ سوخت جامد، قرار دادن ماهواره با وزنی حدود دویست و بیست کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری دایره ای است.

نظر شما