شناسهٔ خبر: 54789522 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

بازگشت بایدن به برجام نیاز به «شجاعت سیاسی» دارد

صاحب‌خبر -

24 ژوئن 2022

به قلم: بن آرمبراستر

تارنمای ریسپانسیبل استیت کرافت

برگردان و اقتباس علی‌اصغر شهدی

[email protected]

 

بیش از ده‌ها سازمان ملی روز جمعه نامه‌ای به رئیس‌جمهور جو بایدن ارسال کردند و از او خواستند «شجاعت سیاسی» نشان داده و توافق هسته‌ای ایران را نجات دهد. آن‌ها گفتند این عجیب است که او اجازه می‌دهد تا سیاست داخلی مانع از تجدید توافق شود. در این نامه آمده است: «به‌عنوان سازمان‌هایی که متعهد به جلوگیری دیپلماتیک از یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای هستند، نگران پیامدهای عدم کنترل این توسعه هستیم.» اکنون بیش از هر زمان دیگری، شجاعت سیاسی برای جلوگیری از مرگ کامل برجام و فرار از عواقب احتمالی آن موردنیاز است.

این گروه‌ها عبارت‌اند از گروه «جی استریت» که یک گروه غیرانتفاعی مدافع لیبرالیسم مستقر در ایالات‌متحده است که هدف آن تشویق رهبری آمریکا برای پایان دادن به درگیری‌های اعراب، اسرائیل و فلسطینیان به‌صورت صلح‌آمیز و دیپلماتیک است. همچنین جنبش سراسری «ایندیویزیبل» که در سال 1395 (2016) در مخالفت با انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور پا به عرصه حیات سیاسی گذاشت و موسسه «کوئینسی فور ریسپانسیبل استیت کرافت» یک اندیشکده آمریکایی واقع در واشنگتن است که در سال 2019 تأسیس شد و نام آن از نام جان کوئینسی آدامز، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده گرفته شده است. این به‌عنوان «واقع‌گرا» توصیف شده است و از «خویشتن‌داری» در سیاست خارجی ایالات‌متحده حمایت می‌کند، خاطرنشان می‌سازند که جو بایدن و بسیاری از مقامات ارشد دولتش قبلاً اعلام کرده‌اند که خروج ترامپ از توافق برجام، یک «فاجعه» بوده است. این گروه‌ها می‌افزایند که برخی از این مقامات همچنین خاطرنشان ساخته‌اند که مخالفان توافق، ترامپ را تحت‌فشار قرار دادند تا دست به ایجاد هسته‌های سمی سیاسی در داخل کند، با این هدف که کار هر جانشینی جهت ورود مجدد به برجام را دشوار سازد.

این گروه‌ها خطاب به جو بایدن می‌نویسند: «به همین دلیل بیش‌ازپیش عجیب به نظر می‌رسد که چرا دولت شما اجازه داده است این «حرکت سیاسی» مانع از تجدید حیات استراتژیک برجام شود.»

این گروه‌ها می‌گویند بایدن درنهایت مسئول شکست برجام خواهد بود، زیرا این تنها راه است که می‌توان «استراتژی فشار حداکثری ترامپ را دو برابر کرد». آن‌ها می‌گویند بایدن با ادامه این سیاست در حقیقت به زخم موجود جراحت دیگری وارد کرده است.

نانسی پریش، مدیر اجرایی «کنش زنان برای سمت‌وسوهای جدید» یکی دیگر از امضاکنندگان این گزارش گفت: «... از شما می‌خواهیم تا مذاکرات را دوچندان کنید و توافق با ایران را قبل از اینکه دیر شود به خط پایان برسانید.»

دیلان ویلیامز، معاون ارشد سیاست و استراتژی گروه جی استریت خاطرنشان کرد که «اکثریت رأی‌دهندگان یهودی آمریکایی و اجماع نهادهای امنیتی اسرائیل از رویکرد فاجعه‌بار ترامپ حمایت می‌کنند.»

نظر شما