منوچهر منطقی
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت
ساماندهی تولید و عرضه، تحول ساختاری و حرکت به سمت پیشرانها، نقشه راه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صنعت خودرو است. در بهار سال گذشته 213 هزار خودرو تولید شد اما 43 هزار دستگاه عرضه شد. اگر میانگین قیمت 170 هزار خودروی عرضه نشده را 200 میلیون تومان در نظر بگیریم، یعنی 34 هزار میلیارد تومان حبس نقدینگی در خودروسازی داشتیم، از اینرو هر چه خودرو تولید میکنیم باید عرضه شود تا حبس نقدینگی اتفاق نیفتد. در حال حاضر عبور مستقیم خودرو تقریباً صددرصد شده است که هم درآمد خودروساز افزایش پیدا میکند و هم نیاز بازار پاسخ داده میشود و علاوه بر این کیفیت تولید نیز ارتقا مییابد. از سوی دیگر با توجه به تفاوت قیمت تمامشده و فروش، نقدینگی خودروساز کاهش مییابد. بنابراین اصلاح روند قیمتگذاری باید اتفاق افتد. همچنین ضرورت دارد همافزایی هم عملیاتی شود.
همافزایی یعنی اینکه خودروسازان یک کشور یک مجموعه تأمین دارند، لذا اولین بحث در همافزایی، همافزایی در پلتفرمها است. در حال حاضر خودروهای متعدد با تیراژ کم و خدمات پس از فروش غیرقابل قبول داریم. علاوه بر این ما 4 پلتفرم با ارزش داریم. نکته مهم اینجاست ادبیات خودروسازی ایران برای 25 سال پیش است، در حالی که باید خودروی باارزش و قیمت مناسب عرضه شود که در این خصوص خودروسازان دو محصول برقی و بنزینی عرضه خواهند کرد. در جایی هم که نتوانیم بازار را با خودروی داخلی تأمین کنیم واردات را انجام خواهیم داد.
در این میان چهار رویکرد جریانساز در آینده صنعت خودرو شامل برقیسازی، خودروهای خودران، صورتهای نوین حمل و نقل و اتصالپذیری خودرو است، برای آنکه ادبیات صنعت خودرو تغییر پیدا کند، باید به سمت موارد یاد شده حرکت کنیم. در حال حاضر چالشهای پیش روی صنعت خودرو، قیمت، کیفیت و دانشبنیان کردن صنعت خودرو است. از همینرو تأکید میکنم استفاده از فناوریهای جدید در برقیسازی خودرو جهت کاهش فاصله فناوری با دنیا و استفاده کامل از فرصتهای بینالمللی جهت اکتساب فناوری، ضروری است.
∎
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت
ساماندهی تولید و عرضه، تحول ساختاری و حرکت به سمت پیشرانها، نقشه راه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صنعت خودرو است. در بهار سال گذشته 213 هزار خودرو تولید شد اما 43 هزار دستگاه عرضه شد. اگر میانگین قیمت 170 هزار خودروی عرضه نشده را 200 میلیون تومان در نظر بگیریم، یعنی 34 هزار میلیارد تومان حبس نقدینگی در خودروسازی داشتیم، از اینرو هر چه خودرو تولید میکنیم باید عرضه شود تا حبس نقدینگی اتفاق نیفتد. در حال حاضر عبور مستقیم خودرو تقریباً صددرصد شده است که هم درآمد خودروساز افزایش پیدا میکند و هم نیاز بازار پاسخ داده میشود و علاوه بر این کیفیت تولید نیز ارتقا مییابد. از سوی دیگر با توجه به تفاوت قیمت تمامشده و فروش، نقدینگی خودروساز کاهش مییابد. بنابراین اصلاح روند قیمتگذاری باید اتفاق افتد. همچنین ضرورت دارد همافزایی هم عملیاتی شود.
همافزایی یعنی اینکه خودروسازان یک کشور یک مجموعه تأمین دارند، لذا اولین بحث در همافزایی، همافزایی در پلتفرمها است. در حال حاضر خودروهای متعدد با تیراژ کم و خدمات پس از فروش غیرقابل قبول داریم. علاوه بر این ما 4 پلتفرم با ارزش داریم. نکته مهم اینجاست ادبیات خودروسازی ایران برای 25 سال پیش است، در حالی که باید خودروی باارزش و قیمت مناسب عرضه شود که در این خصوص خودروسازان دو محصول برقی و بنزینی عرضه خواهند کرد. در جایی هم که نتوانیم بازار را با خودروی داخلی تأمین کنیم واردات را انجام خواهیم داد.
در این میان چهار رویکرد جریانساز در آینده صنعت خودرو شامل برقیسازی، خودروهای خودران، صورتهای نوین حمل و نقل و اتصالپذیری خودرو است، برای آنکه ادبیات صنعت خودرو تغییر پیدا کند، باید به سمت موارد یاد شده حرکت کنیم. در حال حاضر چالشهای پیش روی صنعت خودرو، قیمت، کیفیت و دانشبنیان کردن صنعت خودرو است. از همینرو تأکید میکنم استفاده از فناوریهای جدید در برقیسازی خودرو جهت کاهش فاصله فناوری با دنیا و استفاده کامل از فرصتهای بینالمللی جهت اکتساب فناوری، ضروری است.
نظر شما