شناسهٔ خبر: 54775321 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

ایران در ایران

صاحب‌خبر -
هزینه بالای ترانزیت ترکمنستان، کامیون‌های ایرانی را متوقف کرد 

​​​​​​​مشهد - رئیس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: هزینه‌های زیاد عبور ترانزیتی کالا یا همان «طی مسیر» از خاک ترکمنستان موجب شده ناوگان و شرکت‌های حمل و نقل ایرانی انگیزه‌ای برای ترانزیت کالا از مسیرهای جاده‌ای همسایه شمالی به آسیای مرکزی نداشته باشند.
به گزارش ایرنا، مرتضی مجردی افزود: نیمه خرداد ماه بود که ترکمنستان به ۲ سال ترانشیپمنت (سازوکار حمل و نقل) کالا در مرز سرخس خراسان رضوی توسط ناوگان ترکمنستانی پایان داد و مجوز تردد ناوگان ترانزیتی با دیگر ملیت‌ها از این کشور را صادر کرد. وی گفت: اما از آنجایی که عوارض عبور ۱،۵ دلار بر کیلومتر همچنان برای هر دستگاه کامیون ترانزیتی ایرانی پابرجا بود، هزینه طی مسیر برای ناوگان ترانزیت کشورمان زیاد شد لذا شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایرانی، ترانزیت کالا از مسیر ترکمنستان را قبول نمی‌کنند. رئیس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: از خرداد ماه تردد ناوگان ترانزیتی دیگر کشورها مانند ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه از مسیر ترکمنستان از سرگرفته شده و حتی برخی بارهای ترانزیتی ایرانی نیز به ناوگان خارجی سپرده شده است. مجردی گفت: البته ناوگان ترانزیتی سایر ملیت‌ها نیز هزینه طی مسیر را می‌پردازند اما این هزینه برای ناوگان ایرانی ۱،۵ دلار در هر کیلومتر و از همه ملیت‌ها بیشتر است. وی به تداوم گفت‌و‌گوها بین مسئولان ایران و ترکمنستان برای رفع مشکلات یاد شده اشاره کرد و گفت: علاوه بر مسأله هزینه عبور ترانزیتی، شرط تزریق سه دوز واکسن کرونا توسط رانندگان، منفی شدن تست پی‌سی‌آر راننده در مرز سرخس و شرایط خاص تردد ناوگان ترانزیتی از خاک ترکمنستان از دیگر چالش‌های عبور ناوگان حامل کالای ترانزیتی از خاک همسایه شمالی یعنی ترکمنستان است.

مرز شلمچه برای عبور کاروان‌های زیارتی بازگشایی شد

آبادان - معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: پس از وقفه‌ای ۲۸ ماهه به‌دلیل شیوع کرونا، مرز شلمچه برای عبور کاروان‌های زیارتی عتبات عالیات بازگشایی شد.
به گزارش ایرنا، نادر عمیدزاده اظهار داشت: دیروز چهار کاروان از حج و زیارت شامل ۲ کاروان از استان‌ فارس و ۲ کاروان از استان هرمزگان از مرز بین‌المللی شلمچه عازم کشور عراق شدند. وی با بیان اینکه تردد انفرادی از مرز شلمچه ممنوع است، گفت: زائران از مراجعه انفرادی به مرز شلمچه خودداری کنند چرا که کشور عراق سفر انفرادی زائران را به عتبات عالیات نمی‌پذیرد.
عمیدزاده از مشتاقان زیارت عتبات عالیات خواست برای ثبت‌نام به مراکز مجاز حج و زیارت مراجعه کنند. 
مرز بین‌المللی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق قرار دارد. مرزهای شلمچه و چزابه ۲ گذرگاه تردد زائران اربعین حسینی در خوزستان هستند.

سراسر جزیره قشم منطقه آزاد می‌شود

 قشم - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از موافقت شورای عالی مناطق آزاد با تبدیل شدن سراسر جزیره قشم به منطقه آزاد خبر داد.
به گزارش تسنیم، افشار فتح الهی اظهار داشت: یکپارچه‌سازی جزیره قشم به یک منطقه آزاد یکی از خواسته‌های سازمان منطقه آزاد قشم با اولویت پایان دادن به مشکلات مردمی درنتیجه دوگانگی‌های حاکمیتی موجود بود که توانست با پیگیری‌های ما و حمایت دکتر محمد، موافقت شورای عالی مناطق آزاد را بعد از سال‌ها، کسب کند. وی افزود: موافقت برای حل معضل دوگانگی حاکمیتی قشم در دولت مردمی و به نفع مردم که با حمایت دبیر شورای عالی مناطق آزاد همراه شد، می‌تواند با مدیریت اصولی و برنامه‌ریزی دقیق برای توسعه متوازن در سطح جزیره، ضمن کاهش دغدغه‌های قشموندان، به ارتقای سطح اقتصاد و درآمد مردم در سال‌های آتی انجامیده، حرکت این منطقه را در مسیر درستی منطبق بر مأموریت‌های ذاتی یک منطقه آزاد، ریل‌گذاری ‌کند. وی ادامه داد: باتوجه به ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، کلیه اختیارات و هر مسئولیتی که نیازمند تصمیم‌گیری صریح و سریع است (جز دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی) باید در حیطه اختیار مدیران عامل مناطق آزاد باشد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تأکید کرد: معضل دو حاکمیتی در قشم سال‌هاست که گریبان ساکنان بویژه فعالان اقتصادی این منطقه را گرفته و آثار زیانباری بر زندگی روزمره مردم و سرمایه‌گذاران از مدیریت شهری گرفته تا پروژه‌های کلان اقتصادی، مسائل گمرکی و مالیاتی در جزیره گذاشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما