شناسهٔ خبر: 54775244 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعضای شورای شهر در جلسه علنی امروز چه تذکراتی دادند؟

واکنش شورای شهر به اظهارات نماینده مجلس درباره هک سامانه شهرداری تهران

تهران - ایرنا - عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران از اظهارات نماینده مجلس شورای اسلامی درباره موضوع هک سامانه‌های شهرداری انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر شریبانی با اشاره به هک سامانه های شهرداری تهران در هفتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر در تذکری خطاب به رییس شورای اسلامی شهر تهران، اظهار کرد: در روزهای اخیر در بازدیدهای اخیر از مناطق جنوبی تهران متوجه شدم که هنوز آرشیو اطلاعات مناطق و شرکت‌ها با کندی و اختلال مواجه است و نحوه خدمت رسانی به شهروندان را با مشکل مواجه کرد.

وی افزود: یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌ای مدعی شد که ماحصل این هک و از کار افتادن سامانه های شهرداری عدم رعایت شایسته سالاری در انتصاب بوده و مدعی شده که مرکز اسناد اعلام کرده که هنوز آرشیو اطلاعات شهرداری به حالت قبل باز نگشته است و تصمیم گیری در مناطق و شرکت‌ها به دلیل از بین رفتن سامانه‌ها خارج از روال انجام می شود.

شربیانی در ادامه تذکر خود گفت: این نماینده مدعی شده که سامانه صدور بلند مرتبه سازی که در دوره مدیریت گذشته قفل شده و اجازه صدور مجوز بلند مرتبه سازی داده نمی شود، به علت از بین رفتن سامانه‌ها این سیستم هم دچار اختلال و مشکل شده که لازم است شهرداری تهران در خصوص اظهارات این نماینده مجلس پاسخ قانع کننده دهد.

حذف آزمایش خاک برای کاهش زمان صدور پروانه ساخت اشتباه است

دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در تذکری حذف آزمایش خاک برای کاهش زمان صدور پروانه ساخت را یک اشتباه بزرگ اعلام کرد و از مدیران شهری خواست در این زمینه با حساسیت ویژه ای تصمیم گیری کنند.

حجت الاسلام سید محمد آقامیری با بیان اینکه حادثه متروپل زنگ خطری برای مدیران شهری بود تا اصول و ضوابط مهندسی را در طراحی و ساخت رعایت کنند و به آن توجه ویژه داشته باشند، افزود: حادثه متروپل تلخ اما عبرت‌آموز  بود چرا که در این حادثه موضوع نظارت آزمایشگاهی بر عملکرد ساخت و سازها دارای اشتباهی فاحش بود که یکی از دلایل فروریزش این ساختمان نیز این اشتباه بود.

وی با انتقاد به اینکه در یکی از جلسات روند کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی موضوع حذف نظارت آزمایشگاهی مطرح شده است، افزود: در این موضوع تذکر داده ام و قرار است تا روند اصلاح شود.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، موضوع حذف استعلام برگه نتایج آزمایش ژئوتکنیک درست نیست و می‌خواهم که در این رابطه به شهرداری تذکر دهم چرا که پیشنهاد داده شده با حذف آزمایش ژئوتکنیک، به جای آزمایش از اطلاعات پهنه بندی و اطلاعات مکانی استفاده شود که صرفا از این سامانه‌ها برای مطالعات فاز صفر و نه اجرایی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: این تصمیم نادرست است و باعث زیرپا گذاشتن قوانین و مباحث قانون ملی ساختمان می‌شود.

آقا میری تاکید کرد: انجام آزمایش ژئوتکنیک به دلیل وضعیت لایه‌های خاکی تهران و همچنین وجود گسل‌ها، قنات‌ها، آب‌های زیرسطحی و فرونشست به شدت لازم است به گونه‌ای که در مطالعات خاک می‌بینیم که به فاصله ۱۰ متر رفتار خاک تهران متفاوت می‌شود و انجام این گونه آزمایشات ویژه ضروری است و حذف آزمایش ژئوتکنیک سبب می‌شود که طراحان سازه مجبور شوند که با گمانه‌زنی کار را پیش ببرند که این اتفاقی غیرفنی و اشتباه است.

وی خاطرنشان کرد: به شهرداری تذکر می‌دهم از آنجایی که متولی بالا بردن ایمنی ساخت و ساز است به هیچ وجه به فکر حذف یا کم کردن آزمایش ژئوتکنیک در راستای کاهش زمان صدور پروانه نباشد چرا که این موضوع خط قرمز جامعه مهندسین است.

شهرداری نسبت به مصوبات شورای شهر توجه داشته باشد

دیگر عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه پرونده های متعددی در منطقه ۲۲ در کمیسیون معماری و شهرسازی شهرداری تهران موجود است که در پیچ و خم بروکراسی اداری گیر کرده است ، افزود: این پرونده ها پس از مصوبه شورای شهر در کمیسیون معماری و شهرسازی بررسی شد اما پس از پنج ماه این پرونده ها در اداره کل حقوقی شهرداری بدون اقدام خاصی وجود دارد.

احمد علوی افزود: ما وظیفه داریم مشکل مردم حل شود و پس از بررسی و مصوبه نباید این پرونده ها همچنان در وضعیت بلاتکلیف قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه انتظار داریم شهرداری در خصوص مصوبات شورا زمینه لازم را فراهم و آنها را اجرا کند، تاکید کرد: اقدامات کارشناسی زیادی روی هریک از این مصوبات انجام می‌شود که مشکل مردم حل شود و امیدواریم پیگیری بهتری صورت گیرد.

این عضو شورای شهر تهران به مصوبه بسته تشویقی کرونا نیز اشاره کرد و افزود: این مصوبه از سوی شهرداری به صورت جدی پیگیری نشده است.

واکنش شورای شهر در خصوص تبدیل ۵۰ هکتاری دوشان تپه به بوستان

رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در خصوص تبدیل شدن ۵۰ هکتاری دوشان تپه به بوستان واکنش نشان داد.

احمد صادقی در تذکری با اشاره به توافقات انجام شده در تغییر اراضی دوشان تپه و خطاب به نمایندگان مردم تهران گفت: این اراضی ظرفیت بسیار مناسبی برای امداد رسانی در زمان بحران و پدافند غیرعامل است و نباید این گونه دستخوش تغییر شود.

وی تاکید کرد: اعضای کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران، اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری و شورای اسلامی شهر تهران قرار نیست رفع مشکل کنونی و ارایه خدمات در حوزه خدمات شهری، شهرسازی و معماری موجب قتل عامل مردم در زمان بحران و مسدود شدن خدمات رسانی در زمان حادثه شود.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: در چند روز گذشته خبری مبنی بر تبدیل ۵۰ هکتار اراضی دوشان تپه به بوستان و خیابان از سوی شهردار منطقه  ۱۳ در سرویس های خبری به چشم خورد، در خبر آمده قرار بوده ۲۰ هکتار از پادگان تغییر کاربری پیدا کند که با توافقات انجام شده به ۵۰ هکتار تغییر پیدا کرد.

وی ادامه داد: زمانی که این اراضی به شهرداری تحویل شود کار به صورت عملی شروع خواهد شد و قسمتی برای استفاده عموم اختصاص داده خواهد شد و کاربری های زیادی می توان تعریف و اجرا کرد این متنی است که از سوی شهردار منطقه ۱۳ بیان شده است.

به گفته وی، این خبر در وهله اول خبر مسرت انگیزی است ولی می خواهم از فاجعه بزرگی که از این تصمیم در حال رخ دادن است مردم شریف تهران را آگاه کنم  و در صورت لزوم تذکرات لازم را به دست اندرکاران از جمله شهرداری تهران داده باشم.

رییس کمیته شفافیت اظهار داشت: طرح موضعی اراضی دوشان تپه در منطقه ۱۳ یکی از تکالیف طرح جامع تهران بوده که تا کنون محقق نشده و با توجه به موقعیت و قابلیت هایی که این محدوده  در شرق تهران دارد باید گفت این منطقه یکی از محدود فرصت های پایتخت است که می تواند برای مدیریت بحران و پدافند غیر عامل مورد استفاده قرار گیرد لذا موضوع تصمیم گیری در این اراضی یک موضوع ملی است و اهمیت بسیار دارد.

وی افزود: همچنین با توجه به قابلیت دسترسی به ۲ بیمارستان اصلی شهر و همچنین وجود استادیوم و زمین تنیس و فضای ساخته شده باز شهری اراضی فوق یکی از نقاط مهم جهت پشتیبانی و اسکان اضطراری حوزه شرق تهران است که معاونت امور بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور طی نامه مورخ سوم دی سال ۹۹  بر حفظ باند پروازی موجود و طراحی کاربری مرتبط با مدیریت بحران در این اراضی نظیر مرکز آموزشی و پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران ضمن لحاظ نیازهای معطوف به ساختار ارتباطی و سازمان فضای منطقه تاکید کرده است.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه تذکر خود گفت: همچنین اداره کل مدیریت بحران استان تهران طی نامه ای مورخ  ۲۹ آذر  سال ۹۹ با توجه به نظریه فرمانداری تهران و همچنین دبیر خانه ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مبنی بر عدم تناسب و تعادل زیر ساخت های حوزه مقابله با بحران در کلان شهر تهران و حفظ المان های چند عملکردی به منظور ارتقا توان پاسخگویی در شرایط اضطرار به ویژه در شرق تهران ضمن تاکید بر حفظ کاربری و وضع موجود آن به عنوان ظرفیت عملیاتی بالفعل مخالفت خود را با هر گونه تغییر کاربری باند پروازی اعلام کرده است.  

وی خاطرنشان کرد: همچنین سازمان پدافند غیر عامل طی نامه مورخ ۱۰ آذر سال ۹۹ موضوع لزوم حفظ باند پروازی موجود در مواقع بحرانی و اضطرار جهت انتقال مصدومین و مجروحین و همچنین به عنوان اصل جایگزین در صورت اختلال و آسیب دیدن فرودگاه مهر آباد مطرح کرده که در بررسی مطالعات طرح موضوعی آن محدوده  بر حفظ باند پروازی موجود با لحاظ آیین نامه اجرایی تعیین حرایم حفاظتی امنیتی اماکن و تاسیسات کشور و ضمن تعامل با آن سازمان تاکید کرده همچنین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران طی نامه ۱۰ آذر سال ۹۹ بر ابقای باند پروازی پادگان  مذکور در راستای پوشش نیازهای امدادی و ایجاد  شرایط مطلوب بر مبنای پدافند غیر عامل بر حفظ باند پروازی فرودگاه و لحاظ محدودیت های  شهرسازی و کاربری اطراف اراضی دوشان تپه اشاره کرده است.

صادقی یادآور شد: مواردی که اشاره شد کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران در جلسه ۶۲۷ خود بر اساس آخرین توافق بین شهرداری و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مصوباتی را به شورای عالی شهر سازی و معماری پیشنهاد می دهد و شورای عالی شهر سازی و معماری در کمال تعجب با آن موافقت می کند.

به گفته وی، بر اساس این مصوبه کلیه نظرات کارشناسی دستگاه های مسئول و کارشناس نادیده گرفته می شود و وضعیت اراضی تغییر کاربری می شود تا جایی که در بند مصوبه ۱۹ اردیبهشت  ۱۴۰۱ تغییر کابری مسکونی به مساحت ۲۰۶ هزار و ۱۴۰ متر مربع در حداکثر ۱۱ طبقه موافقت شده و پیش بینی سرانه های دیگر از قبیل ورزشی، فرهنگی، تجیهزات شهری و تجاری نیز دیده شده این  یعنی نادیده گرفتن کلیه ملاحظات ایمنی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل و بی توجهی به دستگاه های مسئول در این زمینه که باید این ملاحظات مورد توجه قرار بگیرد.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: استفاده از اراضی پادگان دوشان تپه بعنوان یکی از مهمترین زیر ساخت های مدیریت بحران شرق تهران مورد نظر است و باند پروازی موجود می تواند در مواقع بحرانی جهت انتقال مصدومین و مجروحجین تامین اقلام ضروری نظیر غدا و دارو را انجام دهد لذا ظرفیت مناسبی بوده و موجب تسهیل مدیریت بحران می شود ضمن اینکه فرودگاه مهر آباد در مواقع اضطراری به تنهایی نمی تواند ظرفیت امداد رسانی و عملیات امداد و نجات را تامین نماید و ضمن توجه به اصل جایگزینی در پدافند غیر عامل در صورت اختلال و آسیب دیدن فرودگاه مهر اباد پادگان دوشان تپه ظرفیت مناسبی باشد.

به گفته وی، به همین منظور تاکید می شود بررسی ها و مطالعات این طرح با حفظ باند پروازی موجود و هر گونه تغییر در حرائم و کاربری ها بایستی با هماهنگی با سازمان پدافند غیر عامل و مدیریت بحران کشور و سایر مراجع ذیصلاح انجام شود و گزارش هر گونه اقدامی به شورا ارایه شود.

سرانجام نامشخص پارکینگ طبقاتی محله وحیدیه

ناصر امانی،عضو شورای شهر تهران امروز در صحن شورا گزارشی از محله‌گردی‌اش از «وحیدیه»ارائه داد. او ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و بزرگداشت یاد و خاطره شهدای عزیز حادثه هفتم تیر به ویژه شهید مظلوم آیه الله دکتر بهشتی گفت: گزارش خود را با تاخیر و عرض معذرت از مردم محله وحیدیه منطقه هشت شهرداری تهران به صورت خلاصه خدمت مردم، رسانه‌ها و اعضای محترم شورای اسلامی شهر ارائه می‌کنم. 

او ادامه داد: در چهارراه اصلی محله که به چهارراه نظام‌آباد معروف است توقف می‌کنیم؛ نیروجرسی‌های بزرگ و روی هم قرار گرفته در پیاده‌راه خاکی خیابان نظر هر عابری را جلب می‌کند؛ چه آنان که پیاده‌اند و ناچارند برای عبور از پیاده‌راه وارد خیابان شوند و چه آنان که سواره‌اند از خود می‌پرسند اینجا چه خبر است؟ سینمای قدیمی که به زیبایی بازسازی شده اما توسط شهرداری با نیوجرسی‌های بزرگ و بد شکل و روی هم قرار گرفته مسدود شده که البته حتما برای اجرای قانون و استیفای حقوق مردم است اما به نظر من زیباتر از این می‌توان کار کرد. 

امانی اضافه کرد: با فاصله کمتری از چهارراه به پاساژ امیر می‌رسیم که آن هم به خاطر عمل نکردن مالک به تعهداتش و ساخته نشدن پارکینگ در زمین مجاور،  به یکی دیگر از معضلات این محله قدیمی که در شرق تهران است،تبدیل شده است. خیابان اصلی که به این چهارراه ختم می‌شود مرز بین دو منطقه هفت و هشت شهرداری تهران است به نحوی که از خیابان پیاده راه به سمت منطقه هفت و به سمت شرق منطقه هشت است. در این مرز درختان با ارزش منتظر آبیاری و نظافت و مسیر جوی آن منتظر گذر پیمانکاران یکی از این دو منطقه است اما شهردار ناحیه و منطقه هم منتظر تعیین تکلیف مرز بین دو منطقه توسط معاونت امور مناطق هستند و این مشکلی است که در بسیاری از محلات و نواحی شهر تهران داریم که مرز بین دو ناحیه و محله معمولا رها می‌شود و دچار مشکلاتی است. 

این عضو شورا گفت: علی رغم تکمیل شبکه فاضلاب جوی‌های معابر همچنان رو باز هستند و به جز یک خیابان که یک سمت آن سرپوشیده شده مابقی باقی مانده و باعث انتشار بوی تعفن و جولان حیوانات موزی و موش در سطح معابر محله شده است. وقتی ضعف در نظافت و عدم شست و شوی مخازن هم در هوای گرم به این وضعیت اضافه می‌شود شرایط غیر قابل تحمل خواهد شد. ۵۶درصد بافت محله فرسوده است و همانند بسیاری از محلات کم برخوردار شهر تهران که به بیش از ۶۰ محله بالغ می‌شود منتظر بسته‌های مشوق برای ایجاد انگیزه در نوسازی است. 

امانی تاکید کرد: درختان ارزشمند حاشیه معابر اصلی و فرعی محله نیازمند به آبیاری و حفاظت هستند زیرا این محله هم از نظر سرانه فضای سبز و بوستان به شدت فقیر است و تنها یک بوستان کوچک در محله وجود دارد که آن هم از نظر نگهداری و پیرایش نیازمند توجه جدی است. همزمان ملکی معروف به حمام مرمر که اکثر سهام آن توسط شهرداری تملک شده به دلیل عدم توافق با مالک بر سر دو سهم باقی مانده همچنان بلاتکلیف رها شده است. در صورتی اگر توافق انجام گیرد امکان تبدیل آن به فضای سبز یا کاربری فرهنگی برای مردم وجود خواهد داشت. مجموعه ورزشی شهدا که متعلق به شهرداری است نیز در اختیار بخش خصوصی است و از نرخ‌گذاری‌های مصوب شورای اسلامی شهر تبعیت نمی‌کند؛ مردم محروم محله امکان پرداخت هزینه‌های سنگین هر سانس استفاده از این ورزشگاه را ندارند، در حالی که این ورزشگاه با پول مردم ساخته شده است. 

امانی تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی محله وضعیت ناهنجار آسفالت معابر محله است که جدا نیازمند توجه شهرداری است و سهمیه روزانه منطقه پاسخگوی نیاز این محله نیست. ستون‌های برق به ویژه تعدادی که مزاحم تردد وسایل نقلیه شخصی و مخصوصا خودروهای امدادی و خدمات شهری در معابر و کوچه های فرعی محله هستند باید جمع‌آوری و یا جا به جا شوند.

نظر شما