شناسهٔ خبر: 54768809 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هفت هزار معتاد متجاهر در مشهد وجود دارد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: طبق برآورد دستگاه‌های متولی اکنون حدود ۹ هزار معتاد متجاهر در استان داریم که هفت هزار نفر از آن‌ها در مشهد ساکن هستند.

صاحب‌خبر -

محمد حسین صالحی گفت: همه معتادان متجاهر در خراسان رضوی را تحت درمان قرار می‌دهیم و اولویت توانمندسازی افرادی هستند که امیدی برای برگشت به جامعه در آن‌ها وجود دارد.

او گفت: ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در خراسان رضوی در سال‌های اخیر از یک هزار و ۸۰۰ نفر به حدود ۶ هزار نفر افزایش یافته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: پیش از این همه مراکز نگهداری معتادان متجاهر در مشهد فعال بود، اما اکنون در شهر‌های سبزوار، نیشابور، تربت‌جام، تربت‌حیدریه، قوچان و گلبهار نیز مرکز نگهداری معتادان متجاهر راه‌اندازی شده و یک مرکز هم در کاشمر در حال ساخت است.

صالحی گفت: محل تجمع معتادان متجاهر که پیش از این محل تجمع بیش از ۳۰۰ نفر بود، با اقدامات خوب انجام شده به ۱۰ تا ۲۰ نفر کاهش یافته است. جمع آوری معتادان متجاهر نقش مهمی نیز در کاهش سرقت داشته است، هر چند اعتیاد به تنهایی عامل سرقت نیست.

او گفت: این مراکز باید ساماندهی شوند، همچنین ۲۰ مرکز نگهداری معتادان متجاهر در مشهد و ۶ مرکز در شهرستان‌ها فعالیت دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در این کار پیشرو است و هم اینک ۲ هزار معتاد متجاهر با خانواده خود زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند که بطور میانگین دستکم ۸۰ درصد هزینه آن‌ها را بیمه پرداخت می‌کند. به مراکز ماده ۱۶ نیز ابلاغ کرده‌ایم که باید همه معتادان خود را بیمه کنند، همچنین در دوره کرونا همه معتادان متجاهر استان دستکم ۲ دز واکسن را دریافت کردند.

صالحی گفت: توصیه ما به گروه‌هایی که به توزیع غذا و لباس بین معتادان می‌پردازند، این است که به جای این کار به توانمندسازی آن‌ها کمک کنند. همچنین در حوزه فرهنگ پیشگیری، دستگاه‌های مسوول باید بیش از این پای کار بیایند.

او گفت: برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد اکنون در بخش‌های مختلف از جمله کودکان، نوجوانان، دانشجویان، کارگران و فضا‌های عمومی و خانواده‌ها در حال انجام است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: از مهمترین کار‌ها در حوزه پیشگیری خود مراقبتی و خود حفاظتی است که جز با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی انجام نمی‌شود. کودکان و نوجوانان باید از ابتدا "نه گفتن" به کار منفی را یاد بگیرند.

صالحی گفت: یکی از برنامه‌های ما مقابله با عرضه موادمخدر توسط خرده فروشان و جمع آوری آن‌ها از محلات است که امسال به عنوان برنامه ویژه و با جدیت بیشتر دنبال می‌شود، چنانکه یکی از مطالبات جدی مردم مقابله با عرضه مواد مخدر خرده فروشان بوده است.

او گفت: در حوزه صیانت به ویژه در شهر مشهد برنامه خاصی داریم و یکی از موضوعات اساسی حضور تشکل‌های مردمی در ابتدای خط و در بخش پیشگیری و کمک به اجرای برنامه‌ها است. همچنین حضور تشکل‌های مردمی، در آخر خط که معتادان بعد از تکمیل فرآیند درمان می‌خواهند به جامعه بازگردند نیز ضروری است. اگر تشکل‌های مردمی در اجرای برنامه‌ها کمک کنند، موفقیت ما چند برابر می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: همه معتادان متجاهر را تحت درمان قرار می‌دهیم افزود: اولویت ما برای توانمندسازی افرادی هستند که در این کار امیدی برای برگشت به جامعه در آن‌ها وجود دارد.

نظر شما